A Porsche CO2-ból, vízből és szélenergiából készült tiszta e-üzemanyagot dob piacra
A Porsche és a chilei Highly Innovative Fuels (HIF) üzemeltető vállalattal együttműködő nemzetközi partnerei megkezdték a szintetikus üzemanyagok ipari gyártását.
Diego Pardow chilei energiaügyi miniszter jelenlétében a mai napon hivatalosan is megnyitották a Punta Arenasban (Chile) található „Haru Oni” kísérleti üzemet, amelynek vezetői elvégezték a Porsche 911 üzemanyaggal való ünnepélyes feltöltését az első, a helyszínen előállított szintetikus üzemanyaggal. A vízből és szén-dioxidból szélenergiával előállított e-üzemanyagok (e-Fuel) lehetővé teszik a benzinmotorok közel CO2-mentes működését.
„Az eFuel-ekben rejlő lehetőségek óriásiak. Jelenleg több mint 1,3 milliárd belsőégésű motorral rendelkező jármű van világszerte. Ezek közül sok az elkövetkező évtizedekben még az utakon lesz, és az e-üzemanyagok a meglévő autók tulajdonosai számára szinte szén-dioxid-semleges alternatívát kínálnak. A nagy teljesítményű, hatékony motorok gyártójaként a Porsche széles körű know-how-val rendelkezik az üzemanyagok terén” – tette hozzá Michael Steiner, a Porsche AG fejlesztési és kutatási igazgatóságának tagja.
Az eFuel egy szintetikus üzemanyag, amelyet vízből, megújuló villamos energiából és szén-dioxidból állítanak elő, és a Porsche belső égésű motorjaiban a benzin helyettesítésére tervezték. A power-to-liquid (PTL) nevű eljárással állítják elő, amelynek során megújuló villamos energiát használnak a víz és a szén-dioxid folyékony tüzelőanyaggá alakítására.
A Porsche eFuel egyik legfontosabb előnye az alacsony szén-dioxid-kibocsátás. Az üzemanyagot megújuló villamos energia felhasználásával állítják elő, ami azt jelenti, hogy a gyártási folyamat során nem generál szén-dioxid-kibocsátást. Motorban elégetve csak az elkészítéséhez használt szén-dioxid szabadul fel, ami azt jelenti, hogy lényegesen kisebb szénlábnyoma van, mint a benzinnek.
A Porsche eFuel-t úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a meglévő infrastruktúrával, ami azt jelenti, hogy bármilyen benzinüzemű járműben használható. Töltőállomáson ugyanúgy szivattyúzható, mint a benzines, és nem igényel semmilyen módosítást a járművön.
A Porsche jelenleg számos járművében teszteli az eFuelt, köztük a 911 GT3-ban és a Panameraban. Ezekben a tesztekben az üzemanyag lenyűgöző teljesítményt mutatott, a benzinéhez hasonló gyorsulás és végsebesség mellett.
A Porsche azt is tervezi, hogy hibrid és elektromos járműveiben eFuel-t is használ, mivel ez hozzájárulhat a hatótávolság bővítéséhez és a szénlábnyom csökkentéséhez.
Összességében a Porsche eFuel egy izgalmas fejlesztés, amely jelentős mértékben csökkentheti a közlekedési szektor szén-dioxid-kibocsátását. Ez egy tiszta, megújuló tüzelőanyag, amely bármely jelenleg benzinüzemű járműben használható, így a fosszilis tüzelőanyagok életképes alternatívája.
A kísérleti szakaszban évi 130 000 liter körüli eFuel termelést terveznek. Kezdetben az üzemanyagot világítótorony-projektekben, például a Porsche Mobil 1 Supercupban és a Porsche Experience Centerekben használják fel.
A kísérleti szakasz után az első gyártási mennyiséget az évtized közepére az előrejelzések szerint évi 55 millió literre emeli a chilei projektben. Körülbelül két évvel később a kapacitás várhatóan 550 millió liter lesz.
A Porsche először speciális projektekben használja majd az eFuel-eket, többek között a Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozat üzemanyagaként. Jelenleg gallononként 45 dollárba kerül, de az előrejelzések szerint 2026-ra kevesebb, mint 8 dollárba kerül.
Chile déli része ideális feltételeket kínál az e-üzemanyag előállításához, mivel a szél évente körülbelül 270 napon át fúj, és lehetővé teszi a szélturbinák teljes kapacitással történő működését. A Punta Arenas szintén a Magellán-szoros közelében található. Cabo Negro kikötőjéből a szintetikus eFuel a hagyományos üzemanyagokhoz hasonlóan a világ minden tájára szállítható, és a meglévő infrastruktúra felhasználásával elosztható.
Forrás: The Brighter Side