A Porsche megkezdi szintetikus üzemanyag-gyárának építését
Ezzel megmentheti az idősebb autókat a kibocsátási szabályozásoktól.
A lelkesebb vállalatok néhány éve már küzdelmet folytatnak a belső égésű motorok megmentéséért, bár egyértelmű, hogy a jövő az elektromos autóké, és ezt a Porsche is tudja.
Ez azonban egyelőre nem jelenti azt, hogy teljes mértékben az elektromosságnak szentelik magukat. Most belekezdtek első e-üzemanyag gyáruk építésébe Chilében, és ezzel megpróbálják meghosszabbítani a belső égésű motoros autók életét.
Pár héttel ezelőtt a Porsche megjelentetett egy cikket, amely bemutatta legújabb vállalkozását a szintetikus üzemanyagiparban partnerével, a Siemens Energy-vel.
Az épülő gyár a chilei Patagóniában Punta Arenas-tól északra fog elhelyezkedni és a következő években egyre nagyobb mennyiségű szintetikus üzemanyag előállítására fogják használni, amelyet a Porsche és más vállalatok kiterjedt kutatások és tesztek során fejlesztettek ki.
A szintetikus üzemanyag és az e-üzemanyag majdnem ugyanazt jelenti. A „szintetikus üzemanyag” egy általánosabb kifejezés a mesterségesen kifejlesztett üzemanyagokra, amelyeknek célja, hogy kevésbé károsítsák a környezetet, míg az „e-üzemanyag” egy konkrét, a Porsche és más vállalatok által gyártott anyagra használt kifejezés.
A folyamat, amelyet a hivatalosan „Haru Oni”-nak nevezett gyár fog használni az e -üzemanyagok előállításához, valójában túl bonyolult ahhoz, hogy kémiai végzettség nélkül érthető legyen. De szerencsére a Porsche sajtóközleményében elmagyarázta az alapvető folyamatot. A Porsche ezt mondja: „Az első lépésben az elektrolizátorok szélenergia segítségével osztják fel a vizet oxigénre és zöld hidrogénre. A CO2-t ezután kiszűrik a levegőből, és a zöld hidrogénnel kombinálva szintetikus metanolt állítanak elő, amelyet e -üzemanyaggá alakítanak.”
Ennek a folyamatnak a lényege az, hogy kiszűrik a levegőből a CO2-t, és megkötik azt a hidrogénnel, ahelyett, hogy olajból származó benzint égetnének el, hogy több C02-t hozzanak létre.
A Porsche tervei szerint 2022-ben a chilei üzem 130 000 liter szintetikus üzemanyagot állít majd elő. Ez soknak tűnhet, de tekintettel arra, hogy 2022-es Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozatukhoz kizárólag e-üzemanyagokat terveznek használni, ez nem is lesz olyan sok.
Azonban a tervek szerint a rákövetkező két évben már 55 millió liter e-üzemanyagot fognak előállítani. A sajtóközleményben azt is megjegyezték, hogy a Porsche e-üzemanyagot fog használni a jövőben a belső égésű motorjaihoz, ami azt jelenti, hogy 2024-re már egy teljesen szintetikus üzemanyaggal működő 911-es sorozat kerülhet a piacra.
A Porsche öt éves terve 2026-ig folytatódik, amikor a cég előrejelzései szerint a chilei e-üzemanyag termelés eléri majd az 550 millió litert, ami tízszer több, mint a megelőző két évben.
Nem lehet tudni, hogy ezt a megnövekedett mennyiséget mire fogják használni a Porsche autóin kívül. A közvélemény szerint a szintetikus tüzelőanyag-termelés valóban pozitív előrelépés, de nem valószínű, hogy el fogja érni az elektromos autók által már elért befektetési szintet.
Ennek ellenére a Porsche új vállalkozása továbbra is halad előre. Az üzem megépítésében az egyik partnere a Highly Innovative Fuels vagy a HIF, amely a közelmúltban megszerezte a megfelelő környezetvédelmi engedélyeket a projekt első fázisának megkezdéséhez, míg a Porsche szerint a Siemens Energy jelenleg az elkövetkező nagyobb szakaszok tervezésével van elfoglalva.
A Siemens Energy és a Highly Innovative Fuels mellett számos további vállalat is részt vesz ebben a projektben, köztük az Enel, az ExxonMobil, a Gasco és az ENAP. A projekt hivatalos neve Haru Oni.
Tavaly, amikor a Haru Oni projekt még gyerekcipőben járt, a Porsche kifejezte elkötelezettségét nemcsak a környezetvédelem mellett, hanem a meglévő autók környezetkímélővé tétele mellett is. A Porsche szerint klasszikus sportkocsijaik 70%-a még ma is az utakon közlekedik, és a hagyományok iránti szenvedélyük erősebb, mint más vállalatoké. Ezért minden bizonnyal több klasszikus Porsche modellnél megpróbálkoznak majd a szintetikus üzemanyaggal.
A szintetikus üzemanyaggal kapcsolatos fő probléma a gyártási költség. A meglévő szintetikus üzemanyagok, amelyeket nem a Haru Oni gyár állít elő, körülbelül 35 dollárba kerülnek gallononként, ami teljesen kizárja, hogy a való világban alkalmazzák.
Tehát ezeknek az amúgy is nevetséges áraknak a tízszerese soha nem lenne fenntartható. A korábbi Porsche sajtóközlemények azonban azt jósolták, hogy a Haru Oni projekt innovatív gyártási folyamata miatt ezek az árak gallononként „csak” 7 dollárra csökkenhetnek. Bár ahogy a kutatás és fejlesztés előrehalad, lehet, hogy az árak lemennek arra a szintre, ahol jelenleg a normál benziné van.
Akárhogy is, ha a Porsche olyan üzemanyagot tud kifejleszteni, amely az utakon tartja szeretett klasszikusaikat, és megfelelteti őket a jövőbeli kibocsátási előírásoknak, akkor megéri.
Forrás: Hot Cars