A részlegesen automatizált vezetési rendszerek nem akadályozzák meg az ütközéseket

Ellentétben azzal, amit sok fogyasztó gondol, egy új tanulmány szerint a részlegesen automatizált vezetési rendszerek, amelyek lehetővé teszik a járművek számára, hogy bizonyos körülmények között átvegyék a vezetési műveleteket, nem akadályozzák meg a baleseteket.

Ez az Insurance Institute for Highway Safety által nemrégiben közzétett új kutatás kulcsfontosságú eleme. Az adatok elemzése után a nonprofit kutatási és oktatási szervezet megállapította, hogy a részlegesen automatizált vezetési rendszerrel felszerelt járművekkel nem csökkent jelentős mértékben a balesetek száma azokhoz képest, amelyek csak ütközéskerülő funkciókkal rendelkeznek.

A részlegesen automatizált vezetési rendszerek azok, amelyek segítik a vezetést – a sebesség, a sáv és a távolság megtartását – korlátozott hozzáférésű utakon és autópályákon. Az ütközést elkerülő funkciók közé tartozik az automatikus vészfékezés és a sávelhagyás-megelőzés.

A tanulmány összehasonlította a ProPILOT Assist rendszerrel felszerelt Nissan Rogue és a Driving Assistant Plus részlegesen automatizált vezetési rendszerrel felszerelt BMW járművek ütközési arányát azokkal az ugyanilyen típusú járművekkel, amelyek csak ütközésjelző rendszerrel rendelkeztek.

Jelentősen csökkent az ütközések száma az ütközésjelző rendszerrel felszerelt járművek esetében a fejlett biztonsági funkciókkal nem rendelkező járművekhez képest. A részlegesen automatizált vezetési rendszerekkel kiegészített járművek ütközési aránya azonban nem csökkent tovább.

A tanulmány eredményei összhangban vannak a biztosítási károkat vizsgáló korábbi kutatásokkal. Egy tanulmány kimutatta, hogy a Nissan részlegesen automatizált vezetési rendszerével nem csökkent jelentős mértékben az anyagi kártérítési igények száma. Egy másik tanulmány hasonló eredményeket mutatott a BMW Driving Assistant Plus funkciójával.

Az Insurance Institute for Highway Safety szerint a részlegesen automatizált vezetési rendszerek kényelmi szolgáltatást jelentenek. A Nissan ProPILOT Assist weboldala tartalmaz egy lábjegyzetet, amely szerint a rendszer „nem tudja megakadályozni az ütközéseket”. A BMW Driving Assistant Plus weboldala sem tesz semmilyen biztonsági állítást, és azt állítja, hogy a rendszer lehetővé teszi „a tökéletes kényelmet és tudatosságot vezetés közben”.

„Nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy a részleges vezetési automatizálás olyan biztonsági rendszer, amely a való világban megelőzi a baleseteket” – áll a tanulmányban. „Tekintettel arra, hogy a járművezetők dokumentáltan visszaélnek ezekkel a rendszerekkel, a részleges vezetési automatizálást kényelmi funkciónak kell tekinteni, nem pedig biztonsági funkciónak, amíg nincs erős ellentétes bizonyíték. A részleges vezetési automatizálás robusztus biztosítékokkal való megtervezése a visszaélések elkerülése érdekében kulcsfontosságú lesz annak a lehetőségének minimalizálásában, hogy a rendszerek véletlenül növeljék a balesetveszélyt.”

Az autonóm járművek fokozottabb kormányzati felügyeletére szólítanak fel

Annak ellenére, hogy a részlegesen automatizált vezetési rendszerek alapvető funkciói korlátozottak, sok ügyfél úgy gondolja, hogy a technológiában a tervezett felhasználáson túl is rejlenek lehetőségek, ami miatt a kormányzati tisztviselők és az érdekelt felek aggodalmukat fejezték ki.

Ennek az aggodalomnak a legfigyelemreméltóbb indokai a Full Self Driving vagy az Autopilot funkcióval rendelkező Tesla járművek ütközései. A Tesla Autopilot és Full-Self Driving weboldala azt állítja, hogy a technológia „növeli a biztonságot és a kényelmet”.

Számos amerikai szenátor azonban nem ért egyet a „biztonságra” vonatkozó állítással. Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóságnak írt levelében hat szenátor sürgette az ügynökséget, hogy „hozzon proaktívabb és agresszívabb lépéseket az autonóm járművek biztonsági aggályainak kezelésére”. A problémát kiemelve a szenátorok számos nagy horderejű balesetet említettek, amelyek a Tesla részlegesen automatizált vezetési rendszerét érintették.

A részlegesen automatizált vezetési rendszerek egyre elterjedtebbek. Az Insurance Institute for Highway Safety tanulmánya szerint az új járműsorozatok több mint fele opcionális vagy alapfelszereltségként kínálja a technológiát.

Ezenkívül az autógyártók a szó szoros értelmében automata vezetési élményt kínálnak. A részlegesen automatizált vezetési rendszerek a vizsgált modellévekben megkövetelik, hogy a vezetők mindig a kormányon tartsák a kezüket. Még a Tesla is felszólítja a Full-Self Driving funkcióval felszerelt járművek tulajdonosait, hogy tartsák a kezüket a kormányon. A Nissan ProPILOT Assist legújabb verziója azonban lehetővé teszi a „kormányfogás nélküli autópályás vezetést”, a weboldalán található videó pedig azt mutatja, hogy a sofőr leveszi a kezét a kormányról, és autópályán hátradől.

A teherszállításban érdekelt felek sürgették a Kongresszust és a döntéshozókat, hogy foglalkozzanak az autonóm járművek biztonságával. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának mesterséges intelligenciával kapcsolatos információkérésére benyújtott legutóbbi megjegyzéseiben a tulajdonos-üzemeltető független sofőrök szövetsége rámutatott arra, hogy a kamionosok veszélyes találkozásokba keveredhetnek olyan járművekkel, amelyek nem bizonyított technológiával vannak felszerelve. Az OOIDA felszólította a DOT-t, hogy fogadjon el olyan irányelveket, amelyek a biztonsági aggályok széles skáláját kezelik.

„Az OOIDA sürgette a DOT-t, hogy dolgozzon ki olyan AV szabványokat, amelyek dokumentált kutatási és tesztelési adatokon alapulnak” – írta az OOIDA elnöke, Todd Spencer a megjegyzésekben. „Az OIDA támogatja a kötelező tesztelési, biztonsági és összeomlási jelentési követelményeket, amelyek közvetlen és könnyű hozzáférést biztosítanak a nyilvánosság számára az AV teljesítményével kapcsolatos információkhoz.”

Forrás: landline.media

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936