A Rocsys automatizálni akarja az elektromos járművek töltését, kezdve a kikötőkben és a telepeken
Amerika logisztikai szektora egyre elektromosabbá és autonómabbá válik, és a Rocsys, egy holland startup, ezt a pontot célozza meg.
A Rocsys megalkotott egy robotkart, amely bármilyen elektromos jármű töltőjét képes autonóm töltővé alakítani. Az udvarokban és telepeken, ahol a jármű üzemideje döntő jelentőségű, és a hibahatár alacsony, a töltő csatlakoztatása és kézi beavatkozás nélkül történő eltávolítása nemcsak a logisztikai szolgáltatók számára vonzó, de manapság is van rá lehetőség.
„A mi megoldásunk kulcsfontosságú a kikötőkben, mert a munkavállalói előírások miatt a töltést gyakran a [teherautó-sofőrök] nem tudják elvégezni” – mondta Crijn Bouman, a Rocsys vezérigazgatója és társalapítója a TechCrunchnak. „Tehát a flották villamosítása érdekében automatizálniuk kell a töltési folyamatot.”
Bouman kifejtette, hogy az automatizált töltés képes biztosítani a szabályozásnak való megfelelést és csökkenteni az emberek nagyfeszültségű berendezéseknek való kitettségét.
„Jelenleg egy hulladék-feldolgozó üzemben dolgozunk Svédországban, és ez egy nagyon veszélyes környezet, ezért a sofőrnek a járműben kell maradnia” – folytatta Bouman.
Az olyan cégekkel való partnerségek mellett, mint a Hyster elektromos targonca cég, az ipari berendezéseket szállító Taylor Machine Works és a kikötőt üzemeltető SSA Marine, a Rocsys kereskedelmi partnerségben áll Észak-Amerika egyik legnagyobb Big Box kiskereskedőjével is.
A Rocsys nem kíván leállni a nagy teherbírású, ipari logisztikával. A startup nemrég lezárt egy 36 millió dolláros A sorozatot, amely felerészben részvényekből és felerészben adósságból állt. Az alapok segítik a startupot észak-amerikai részlegének kiépítésében, és támogatják a K+F-et az autóiparban, amely magában foglalná a hagyományos fogyasztású járműveket és az önvezető robotaxi flottákat is.
Bouman azokat az autógyártókat célozza meg, amelyek az elkövetkező néhány évben automatizált inas funkció bevezetését tervezik (a Teslának már van Auto Parkja), mert szerinte ezzel együtt jár majd az elektromos járművek automatizált töltése.
„Olyan autóipari csapatot hozunk létre, amely ma nem a termékek értékesítésére összpontosít, hanem alapvetően biztosítja, hogy támogassuk a 2026-2027-es autók hullámát, amelyek támogatni fogják a robotizált töltést” – mondta Bouman.
A Rocsys része a ROCIN-ECO nevű töltőkonzorciumnak, amelybe az Audi, a Porsche, a BMW, a Ford és a Mercedes-Benz is beletartozik, és amelynek célja az interoperábilis és szabványosított robotizált gyorstöltési infrastruktúra fejlesztése nagy volumenű európai szállítási útvonalakon.
A jövőben a robotaxik és az önvezető szállítójárművek flottái is felhasználási lehetőséget jelenthetnek a Rocsys számára. Bouman szerint a cég már dolgozik olyan amerikai AV-cégekkel, amelyek töltőközpontokat építenek ki flottáik kiszolgálására.
„Az 50 állásos töltő önvezető járművekkel történő kezelésének logisztikája meglehetősen nehéz” – mondta Bouman. „Ehhez legénység kell, és minden hiba pénzbe kerül.”
Bouman szerint a Rocsys megoldása jelentős újítás mert utólag felszerelhető bármilyen meglévő és jövőbeli töltőre. Az üzleti modell a robotberendezés egyszeri megvásárlásán, valamint egy ismétlődő szolgáltatási díjon alapul.
„Mivel ez egy mesterséges intelligencia operációs rendszer, valójában a helyszínen generált ügyféladatokra oktatjuk a rendszert a jobb teljesítmény érdekében” – mondta Bouman. „Az API-csatlakozás azért van, mert minden ügyfél rendelkezik flottakezelő rendszerrel, így alapvetően az összes interfészt kínáljuk a teljesen zökkenőmentes élmény megteremtéséhez.”
Egy robot ára jelenleg 20 ezer és 30 ezer dollár között mozog, évente körülbelül 2 ezer dolláros ismétlődő díjjal, mondta Bouman, megjegyezve, hogy a következő generációs modell sokkal alacsonyabb áron – a jelenlegi ár körülbelül 60%-ával – érkezik majd, kompakt formában.
A harmadik generáció 10 ezer dollár alatti árra törekszik, amely 2027 körül lesz elérhető, amikor az automatizált vezetési funkciókkal rendelkező autók elárasztják majd a piacot.
Forrás: techcrunch.com