A rollerek jelentik az üvegházhatású gáz kibocsátás csökkentésének legjobb módját – állapítja meg egy Colorado-i tanulmány

A rollerek jelentik a csúcsot, a buszok pedig a legrosszabbak közé tartoznak, legalábbis ami az üvegházhatású gázok kibocsátásának korlátozását illeti az összes lehetséges ingázási lehetőség életciklusa során.

Ez a megdöbbentő hír derült ki a Colorado State University kutatóinak tanulmányból, és kétségtelenül csalódást okozott a nyűgös városlakóknak, akik belefáradtak abba, hogy az akkumulátoruk lemerülése után elhagyott, felborult rollereket kerülgessék.

Az elektromos rollerek viszonylag kevés erőforrást igényelnek a gyártásuk során, és ahhoz, hogy a lakókat rövid távolságokon hatékonyan szállítsák, jelentősen korlátozva az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását munkájuk elvégzése során.

A buszok nagyszerűek – ha tele vannak. Noah Hoersh, a CSU mérnökkutatója szerint azonban egy átlagos buszon csak hét-nyolc utas utazik, így a dízelmotoros busszal való ingázás az üvegházhatású gázok figyelembevételével az egyik legkevésbé hatékony módszer az utas-mérföldre vetítve.

De mi szól a gyaloglás ellen? A Horesh és Jason Quinn gépészmérnök professzor által összeállított diagramok szerint az a feltételezésünk, hogy az emberi séta a legegészségesebb lehetőség a bolygó számára, túlságosan leegyszerűsítő lehet.

Az energikus sétáló számára a problémát az étkezés jelenti. Különösen az amerikaiaknak van húsban és feldolgozott élelmiszerekben gazdag étrendje, amely sok üvegházhatást okozó gáz kibocsátását eredményezi a sétához szükséges élelmiszerek előállítása során.

A gyaloglás pedig kinetikailag nem hatékony – teszi hozzá Horesh. Ez a két tény a gyaloglás utasmérföldenkénti „életciklus” – kibocsátását egy többnyire üres busszal teszi egyenlővé – mondja Horesh.

Ez nem jelenti azt, hogy fel kell adnunk a gyaloglást vagy az elektromos autókat, vagy hogy mindannyiunknak be kell szereznünk a rollereket. A teljes kibocsátás százalékában a fosszilis tüzelésű autók továbbra is az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának szörnyei. A tanulmány szerint 2021-ben az Egyesült Államokban a teljes üvegházhatású gázkibocsátás 29%-át a közlekedés tette ki.

A tanulmány következtetése szerint minden eddiginél fontosabb, hogy az autókat és a buszokat hatékony elektromos akkumulátorokra és motorokra cseréljük. Fontos, hogy a döntéshozók bővítsék a tiszta tömegközlekedési lehetőségeket, majd az ingázók is használják ezeket.

Horesh és Quinn szerint, akik a tanulmányt egy szakmai folyóiratban készülnek publikálni, a legnagyobb kibocsátáscsökkentést a szén-dioxid-mentesített elektromosság által táplált technológiák alkalmazásával lehet elérni.

Horesh egy interjúban elmondta, hogy még az elektromos közlekedés sem lehet tiszta, mert lehetetlennek tűnik kiküszöbölni az elektromos járművek megépítésével kapcsolatos összes károsanyag-kibocsátást. De azt mondta: „Az elektromos szállítás alapvetően elég közel kerülhet a nullához.”

A diagram hasznos lehet az egyén és a társadalom egésze számára a közlekedési döntések meghozatalában, mondta Horesh.

Az ingázók számára ez nem csak arról szól, hogy bűntudatot éreznek, amikor az autót választják a rollerrel szemben. Nem mindenkinek van szabadsága vagy ideje, hogy csak az üvegházhatású gázkibocsátás alapján döntsenek az utazási módjukról. Ha az embereknek van választási lehetősége, Horesh azt mondta, gondoljanak erre a következőképpen: A busz vagy a tömegközlekedés más formája nagyszerű választás a bolygó számára, mert már be van tervezve az utazás ezen az útvonalon. Ha ehhez csatlakozunk utasként, a busz azonnal feljebb kerül a diagramon. „Nincs semmilyen marginális károsanyag-kibocsátásod” – mondta Horesh. „A legjobb dolog egy olyan utazásra menni, amely mindenképp meg fog történni.”

Azok számára, akiknek megvannak az eszközeik vagy elegendő árengedményt kapnak, az elektromos jármű vásárlása egy fosszilis tüzelésű autó helyett nyilvánvaló jó választásnak tűnik, kibocsátás szempontjából, igaz?

Az új tanulmány szerint ez sok mindentől függ. A nagy akkumulátorral rendelkező autók gyártásához szükséges extra anyagok és a hatékonyság hiánya miatt a jármű életciklus-kibocsátása csak 40 000 km megtétele után fizetődik ki, mondta Horesh. Vegyük fontolóra a hibrideket – az egyre népszerűbb járműváltozatot, amely a kisebb elektromos akkumulátort belső égésű motorral kombinálja.

Mivel a hibridek gyártása hatékonyabb, a vásárlónak 88 000 kilométeren keresztül kell használnia egy teljesen elektromos autót ahhoz, hogy elérje a hibrid autók életciklusa alatti üvegházhatású gáz-hatékonyságát, mondta Horesh.

„Tehát, ha valaki keveset vezeti a járművét, jobb, ha hibridet vásárol” – mondta.

A kutatók azt mondták, hogy igyekeznek nem beleszólni a politikába, de tanulmányaik bizonyos következményei meglehetősen nyilvánvalóak. Rövid ingázás esetén más tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek hajlamosabbak hatékony rollerek, e-biciklik vagy hagyományos mechanikus kerékpárok használatára a munkába járáshoz, ha vannak erre kijelölt sávok és egyéb biztonsági intézkedések.

„Így lehetővé kell tenni néhány olyan technológiát, amely alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik, és kevésbé függeni az autóktól” – mondta Horesh.

Forrás: coloradosun.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936