A Scania elmagyarázza, hogyan működnek a felsővezetékes autópályák
Azt írják a közleményben, a villamosított utakon elérhető folyamatos töltésben hatalmas lehetőség rejlik a nehézáru-szállítás számára. Ezért az ő igyekezetük végső célja egy olyan villamosítási infrastruktúra kiépítése, amely az európai autópálya-hálózat egyes részeit lefedhetné ezzel a zöld technológiával.
Nem is nagyon lehet vitatkozni a Scania érveivel: azt szokták felhozni a technológia mellett, hogy helyi emisszió mentes és csendes. Na meg az sem hangzik rosszul, hogy egy esetleges villanykamionos jövőben az autópályákon itt-ott kiépített ilyen szakaszok alatt beszedett töltéssel nagy mértékben növelhető a hatótáv. Hogy rövid- vagy hosszútávon mennyire lehet költséghatékony, arról ők sem beszéltek, de a Scania szerint nincs túl messze az a pont, ahol a nehézáru-szállítás villamosítása ésszerű beruházássá válik a fuvarozók számára.
- Az e-autópálya (eHighway) megtalálása
Egy érzékelő ellenőrzi, hogy a forgalmi sávhoz tartozik-e felsővezeték. Ameddig nem, addig a belső égésű motor hajtja a tehergépkocsit. Amint a jármű eléri a felsővezetékkel ellátott szakaszt, a járművezető egy gombnyomással felemeli a pantográf-áramszedőt.
- Csatlakozás a felsővezetékhez
A csatlakozás után a pantográf-áramszedő közvetlenül a villanymotorhoz továbbítja az elektromos energiát, valamint ezzel egy időben tölti az akkumulátort.
- Lecsatlakozás előzéskor
Amikor a tehergépkocsi előzésbe kezd vagy eléri a villamosított szakasz végét, akkor a pantográf-áramszedő alacsonyabbra húzódik. A villanymotor pedig az akkumulátorról üzemel tovább, ameddig csak lehetséges.
Forrás: Totalcar