A Stanford Egyetem kutatói új módszert mutattak be az elektromosság vezeték nélküli továbbítására
A Stanford mérnökei új módszert mutattak be az elektromosság vezeték nélküli továbbítására többféle eszköz felé. Az általuk kifejlesztett vezeték nélküli elektromosság továbbító rendszer el tudja küldeni az elektromosságot elektromos autókhoz, robotokhoz és drónokhoz, miközben azok mozgásban vannak. A kutatók elmondták, hogy a technológián még javítaniuk kell, hogy képes legyen az autópályán haladó elektromos autók vagy a gyárban közlekedő robotok haladás közbeni feltöltésére.
A vezeték nélküli energiaátvitel képes lehet a drónok repülés közbeni töltésére is. A Stanford kutatói, Shanhui Fan és Sid Assawaworrarit korábban már bemutattak egy technológiát, ami képes volt a mozgásban lévő tárgyak vezeték nélküli töltésére, de az nem volt eléggé hatékony a laboratóriumon kívüli használatra. Most azt mondják, hogy az új kutatásuk jelentős lépést jelent egy praktikus és hatékony vezeték nélküli töltési rendszer felé.
Fan elmondása szerint egy mozgó elektromos autó feltöltéséhez még fejleszteniük kell a rendszerükön, de ez szerinte már nem jelent nagy akadályt.
A vezeték nélküli töltési rendszerek terén az jelentette az első nagy áttörést, amikor három éve a kutatók ki tudtak fejleszteni egy töltőt, ami továbbítani tudta az elektromosságot, miközben a töltött tárgytól való távolsága változott. Ezt a rendszerbe épített erősítő és visszacsatoló ellenállás tette lehetővé, ezek segítségével a rendszer a működési frekvenciáját automatikusan a változó távolsághoz tudta igazítani. A technológia hátránya, hogy a rendszer csak a rajta átfolyó energia 10%-át volt képes továbbítani.
A kutatók által kifejlesztett új technológia a rendszeren átfolyó energia 92%-át tudja továbbítani. A fejlődés annak köszönhető, hogy az eredeti erősítőt egy hatékonyabb, „váltó módú” erősítőre cserélték. A laboratóriumban a csapat 10W elektromosságot tudott vezeték nélkül továbbítani két-három lábnyi távolságra. A rendszer továbbfejleszthető arra a szintre, hogy több száz kilowattot tudjon továbbítani, amennyire egy autónak szüksége van. A rendszer olyan gyorsan tudja továbbítania az elektromosságot, hogy fel tud tölteni egy 70 mérföldet megtevő járművet egy négy láb hosszú töltési zónán keresztül. A kutatók beismerik, hogy van egy korlátja a technológiának, az, hogy milyen gyorsan képes az autó akkumulátora felvenni az energiát. Az elektromosság embereken keresztül is továbbítható, anélkül, hogy éreznék azt, vagy bármilyen egészségügyi hatása lenne.
Forrás: Slash Gear