A szintetikus üzemanyagok megmenthetik a belső égésű motorokat?

Az olyan autógyártók, mint a BMW és a Porsche, a szintetikus üzemanyagokat vizsgálják annak érdekében, hogy a belső égésű motorokat életben tartsák a szigorúbb kibocsátási előírások ellenére. De a Engineering Explained műsorvezetője, Jason Fenske szkeptikus az új üzemanyag-technológiával szemben.

Míg a benzint és a dízelolajat a természetben előforduló kőolajkészletekből finomítják, a szintetikus tüzelőanyagokat úgy állítják elő, hogy különböző molekulákat egyesítenek egy olyan anyaggá, amely úgy működik, mint egy hagyományos fosszilis tüzelőanyag a belső égésű motorban.

Ez a folyamat karbon-semleges, mivel a legtöbb szintetikus üzemanyag egyik összetevője a légkörből kivont szén. Tehát bár a szintetikus tüzelőanyag elégetése továbbra is szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, elméletileg az üzemanyag-gyártáshoz szükséges szén visszanyerésével ellensúlyozzák ezt. Ráadásul a fosszilis tüzelőanyagokkal ellentétben szintetikus üzemanyagot mindig lehet többet gyártani.

Amellett, hogy a benzines autókat úton tartja, a szintetikus üzemanyagnak is megvan a benzin egyik fő előnye – az energia sűrűsége. Fenske szerint bár nem akkora az energia sűrűsége, mint a benziné, de sokkal jobb, mint a hidrogéné vagy a jelenlegi elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátoroké.

Fenske szerint azonban a szintetikus üzemanyagot megújuló energia felhasználásával kell előállítani, hogy tisztább legyen, mint a benzin. Ez nem igaz az elektromos autókra, amelyek még akkor is nagyon kis szén-dioxid-lábnyomúak, ha a legkörnyezetszennyezőbb elektromos hálózatról töltik őket.

Az elektromos autó feltöltése emellett szintén meglehetősen egyszerű folyamat, míg a szintetikus üzemanyag előállítása, szállítása, majd belsőégésű motorban való felhasználása sokkal több lépésből áll, így eredendően kevésbé hatékony.

Következésképpen a szintetikus üzemanyagba fordított energia kevesebb része jut el a kerekekig – mondta Fenske néhány friss tanulmányra hivatkozva. A szintetikus üzemanyagok nagyobb energiasűrűsége alkalmassá teheti őket a légi közlekedésben vagy a tengeri alkalmazásokban való felhasználásra, de még ez is nagyon drága lenne, összegezte Fenske.

Ezek a kihívások nem tántorítják el az autógyártókat a szintetikus üzemanyagokkal való kísérletezéstől. A Porsche versenyautókban teszteli, és egy kísérleti üzemet is támogat Chilében. A BMW tavaly befektetett a Prometheus Fuels-be, azt állítva, hogy a startup a benzinhez hasonló áron tud majd szintetikus üzemanyagot értékesíteni.

Forrás: Motor Authority

https://www.motorauthority.com/news/1132522_can-synthetic-fuels-save-the-combustion-engine

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936