A Tesla Autopilot és más népszerű vezetéstámogató rendszerek messze nem megbízhatóak – derül ki a kínai tanulmányból

Az automatizált vezetés még mindig távol áll a valóságtól Kínában – derül ki egy új tanulmányból, amely az országban értékesített mainstream elektromos járművek vezetéstámogató rendszereivel foglalkozik, hideg vizet öntve a hazai technológiai befektetési őrületre.

A Tiencsin székhelyű Kínai Autóipari Technológiai és Kutatóközpont (CATRC), egy állami tulajdonban lévő autókutatási központ által végzett közelmúltbeli teszt azt találta, hogy hat népszerű elektromos járműmodell átlagos vezetéstámogató rendszer-pontszáma 67,2 volt a 100-ból. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy „hosszú út áll előttünk”, mielőtt ezek a járművek megbízhatóan tudnak önállóan kormányozni.

A tanulmány kiterjedt a Tesla Model 3-ra és a BMW iX3-ra, valamint a NIO EC6-ra, a BYD Han EV-re, az Xpeng P7-re és a Hozon Nezha U Pro-ra.

Összességében az Xpeng P7 nyújtotta a legjobb teljesítményt 83,7 ponttal, ezt követte a BYD Han EV 80, a BMW iX3 pedig 79 ponttal.

A Tesla Model 3, amelynek Autopilot vezetést segítő funkciója a neve ellenére állandó beavatkozást igényel a sofőrtől, a negyedik helyen végzett 70 körüli pontszámmal – mindössze három ponttal az átlag felett. A NIO EC6 az utolsó helyen végzett 21,8-as eredménnyel, de a 39 000 jüan (6130 USD) értékű NIO Pilot szoftverrel jobban teljesített.

A NIO, a Hozon, a BMW és a Tesla járművei az átlagosnál alacsonyabb pontszámot értek el az automata parkolásban, míg az Xpeng P7 volt az egyetlen modell, amely közel teljes pontszámot kapott a területen.

A NIO, a Hozon, a BYD és a BMW az átlagosnál gyengébb pontszámot ért el akadálykerülésben. A sofőrök csak rövid időre tudtak pihenni, mielőtt manuálisan át kellett venniük az irányítást.

Mind a hat modell az optimálisnál alacsonyabb eredményeket ért el a rendszer-vezető interakcióban – ami azt méri, hogy a rendszer milyen hatékonyan képes figyelmeztetni a vezetőket, ha leveszik a kezüket a kormányról, vagy leveszik a tekintetüket az útról –, átlagosan mindössze 54,7 pontot értek el.

A mainstream intelligens járművek vezetéstámogató rendszerei korántsem stabilak – idézte Zhou Boya, a CATRC igazgatója a China Consumer News nevű hivatalos lapban, amely a Piacszabályozás Állami Adminisztrációja alá tartozik. Mind a hat tesztelt modell csak manuális üzemmódban, ellenőrzött útviszonyok mellett teljesítette az elvárásokat.

A kereskedelemben kapható járművek által kínált vezetéstámogató rendszereket a szakértők általában nem tekintik igazán önvezetőnek.

Az autonóm vezetés olyan bonyolult technológiákat foglal magában, mint a gépi tanulás és a fejlett érzékelők. Míg a Waymo, a Google 2009-ben alapított önvezető spin-offja, széles körben a terület globális vezetőjének számít, még nem hozott nyereséget. John Krafcik vezérigazgató, aki 2015-ben csatlakozott a céghez, tavaly áprilisban távozott.

Ennek ellenére az autonóm vezetés továbbra is népszerű befektetési koncepció Kínában, ahol sok autógyártó reklámozza ezekkel a funkciókkal járműveit.

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936