A Tesla Cybertruck és a Tesla Roadster drive-by-wire technológiát alkalmaz
Autóvezetés közben, amikor elfordítjuk a kormányt, lenyomjuk a gázpedált vagy fékezünk, akkor mechanikus alkatrészeket, kábeleket és vezetékeket használunk az autó irányításához.
A drive-by-wire technológiával a dolgok egy kicsit másképp működnek. A mechanikus alkatrészek helyett az elektronikus rendszerek veszik át az irányítást.
A Drive-by-wire technológia alapvetően négy alapvető összetevőből áll:
- Brake-by-wire: Ez a rendszer megszabadul a fékezéshez szükséges fizikai kapcsolatoktól, és olyan opciókat tartalmaz, mint az elektronikus rögzítőfékek.
- Shift-by-wire: A mechanikus sebességváltó csatlakozások helyett elektromosra vált.
- Park-by-wire: A fizikai kapcsolatok használata helyett a park-by-wire elektronikus jelekkel aktiválja a parkolást.
- Steer-by-wire: Ez a rendszer kiküszöböli a kormánykerék és a kerekek közötti közvetlen kapcsolat szükségességét. Ehelyett elektronikus vezérlőket használ a kormányzáshoz.
Hogyan működik? Amikor megnyomjuk a gázpedált egy drive-by-wire-es autóban, az érzékelők érzékelik a láb mozgását, és jeleket küldenek a számítógépnek. Ez a számítógép ezután közli a motorral, hogy mekkora teljesítményt adjon. Mindez elektronikus, mechanikus rendszerek nélkül.
Ugyanez vonatkozik a kormányzásra és a fékezésre is.
A hagyományos autókban elfordítjuk a kormányt, ami egy mechanikus berendezésen keresztül kapcsolódik a kerekekhez. A drive-by-wire-nél azonban a kerék elfordítása elektronikus jeleket küld a hajtóműveknek, amelyek a vezető helyett forgatják a kerekeket.
A régimódi mechanikus vezérlések helyett ez a technológia elektronikus rendszereket használ a vezetéshez, kormányzáshoz és fékezéshez. Tökéletes kiegészítőnek tűnik minden vezető számára, kivéve azokat, akik szeretik a kézzel való irányítást az autóikban. Például egy kézi sebességváltót vagy sok gombot az érintőképernyő helyett.
Mely járművek használják jelenleg ezt a divatos technológiát?
A híres Tesla Cybertruck jelenleg steer-by-wire technológiát használ, a drive-by-wire rendszer részét, amely elektronikus vezérlőket használ a kormányzáshoz. Ami a Tesla Roadstert illeti, Elon Musk megerősítette, hogy a drive-by-wire technológiát beépítik a közelgő modelljeikbe.
A Tesla mellett a Lotus Cars új Lotus Electre modellje is rendelkezik ezzel a funkcióval, és az autó 2025-ben kerül az utakra.
A haszongépjárművek terén is felhasználják a fejlesztést. A REE P7-C az első kereskedelmi teherautó, amely tanúsítvánnyal rendelkezik a drive-by-wire technológia használatára.
De jó-e ez a technológia?
Előnye, hogy leegyszerűsíti a dolgokat. Kevesebb mechanikai alkatrésznek köszönhetően kevesebb a hibalehetőség, és a karbantartás is könnyebbé válik. Ezenkívül lehetővé tesz néhány ügyes funkciót, például a testreszabható tapintható visszajelzést, amely jobb útérzetet biztosít.
De ez nem csak a kényelemről szól – a drive-by-wire a biztonságot is növeli.
A rendszerek programozhatók úgy, hogy beavatkozzanak, ha valami elromlik, például segít a sávban maradni vagy elkerülni az ütközést.
Forrás: supercarblondie.com