A Tesla ‘Dojo’ szuperszámítógépe képezi ki látásközpontú autonóm technológiáját
A Tesla a végsőkig elment autonóm vezetési technológiájának „csak látás” alapra helyezésével, néhány elektromos járművéből ki is iktatta a radar szenzorokat. Most a CVPR 2021 workshopon a Tesla AI igazgatója, Andrej Karpathy elmagyarázta, hogy hogyan támogatja ezt házilag kifejlesztett szuperszámítógépük, a „Dojo”.
Karpathy kifejtette, hogy a csak látáson alapuló technológiával a számítógépeknek ugyanolyan sebességgel és élességgel kell reagálniuk az ismeretlen környezetre, mint az emberi szemnek. Ehhez hatalmas adatkészleten végzett mesterséges intelligencia tréningre van szükség nagy teljesítményű szuperszámítógéppel.
A Tesl-nak van is egy ilyen szuperszámítógépe házon belül, a „Dojo”, amely egy következő generációs modell, 1,8 exaflop teljesítménnyel és 10 petabájtos NVME tárolóval, amely 1,6 terabájt/s sebességgel működik.
Bár hivatalosan még nem hasonlították össze a teljesítményét más hasonló eszközökkel, Karpathy szerint ez lehet az egyik leggyorsabb szuperszámítógép a világon.
„Ha figyelembe vesszük a FLOP-ok teljes számát, akkor valahol az ötödik hely környékén állna” – mondta Karpathy a TechCrunchnak . „Az ötödik helye jelenleg az NVIDIA áll Selene klaszterével, amely nagyon hasonló felépítéssel és hasonló számú GPU-val rendelkezik.”
A rendszer kiképezéséhez a Tesla szuperkomputere a járműveken elhelyezkedő 8 kamerából gyűjt adatokat, amelyek mindegyike 36 képkocka / másodperces sebességgel működik. Bár ez hatalmas mennyiségű adatot jelent, skálázhatóbb, mint nagyfelbontású térképek készítése és karbantartása az egész világon. Ehhez azonban szinte azonnali feldolgozásra is szükség van, amelyet felügyelt tanulási problémaként kell kezelni.
A rendszer egyelőre jól működik ritkán lakott területeken, ahol a jármű beavatkozás nélkül, önállóan közlekedhet. A Tesla azonban úgy találta (ahogy a többi autonóm jármű cég is), hogy a sűrűn lakott területeken való közlekedés sokkal bonyolultabb.
Ennek ellenére Karpathy elmondta, hogy a Tesla számítógépe képes volt kezelni az új típusú közlekedési figyelmeztetéseket, a gyalogosok ütközésének észlelését és a pedálok helytelen alkalmazását. Ez utóbbi akkor fordul elő, amikor egy sofőr véletlenül a gázt nyomja le a fék helyett.
A számos Tesla baleset ellenére, amikor az autonóm vezetési rendszer nem észlelte az akadályokat vagy nem tudta követni az utat, Elon Musk továbbra is elkötelezett a csak-látás alapú rendszer mellett. „Amikor a radar és a látás „nem ért egyet”, melyiknek hiszel? A látás sokkal pontosabb, ezért inkább azt kell megduplázni, szenzorok bevonása helyett a rendszerbe”, osztotta meg nemrég. A cég hisz abban, hogy a szuperszámítógép végül segít a járműveknek a fejlett önvezető képesség elérésében, de ez majd a jövőben fog kiderülni.
Forrás: Engadget
https://www.engadget.com/tesla-dojo-supercomputer-autonomous-driving-091123615.html?