A Tesla „Full Self-Driving” fantomfékezés problémája egyre súlyosabb
Gyűlnek a panaszok a Tesla vezetéstámogató funkciójával kapcsolatban.
Ha rákeresünk a YouTube-on a „fantomfékezés” kifejezésre, megjelenik egy hosszú lista azokról a videókról, amelyekben a Tesla Autopilot módban közlekedő elektromos járműveire panaszkodnak a tulajdonosok. Ez már több éve ismert és jól dokumentált probléma, de mostanra egyre gyakoribb.
A Washington Post elemzése megállapította, hogy az elektromos járművek automatikus fékezési problémájával kapcsolatos panaszok minden korábbinál nagyobb arányban fordultak elő az elmúlt hónapokban, és a probléma a Tesla Autopilot szoftverében és hardverében történt legutóbbi változásokra vezethető vissza.
A fantomfékezésként ismert hirtelen fékezés lelassítja az autót országúti sebességnél, amikor az Autopilot fejlett vezetéstámogató funkciója be van kapcsolva.
Az Autopilot immár része a cég 12 000 dolláros Full Self-Driving (Teljes Önvezetés) csomagjának, de a név ellenére nem teljesen autonóm funkció. A sofőrnek továbbra is koncentráltnak és figyelmesnek kell maradnia, miközben az autó automatikusan gyorsít (és lassít), kormányoz, és megpróbál a sáv közepén maradni. A Tesla FSD bétaprogramja, amely lehetővé teszi a kiválasztott sofőrök számára, hogy levehessék a kezüket a kormányról a városi utcákon, jelenleg szövetségi ellenőrzés alatt áll.
A Washington Post megvizsgálta az Amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) adatait, és azt találta, hogy az elmúlt három hónapban megnövekedett a Tesla-tulajdonosok fantomfékezési panaszainak száma. 2021 nagy részében havonta egy maroknyi panaszt nyújtottak be, novemberben azonban hirtelen 51 panasz érkezett. A kétszámjegyű érték egész télen és az újévben is folytatódott. A weboldalon bárki panaszt tehet.
Az NHTSA szóvivője egy e-mailben közölte, hogy az ügynökség tudatában van a panaszoknak, és „kockázatalapú értékelési folyamatunkon keresztül vizsgálja azokat. Ez a folyamat magában foglalja a gyártóval folytatott megbeszéléseket, valamint további adatforrások, köztük az Early Warning Reporting adatainak áttekintését. Ha az adatok azt mutatják, hogy fennáll a kockázat, az NHTSA azonnal intézkedik.”
A Tesla nem válaszolt a megjegyzéskérésre.
Az NHTSA panaszoldalára benyújtott beadványok összefoglaló részében a „fantomfékezés” kulcsszóra történő keresés 49 bejegyzést hozott 2019-ig visszamenőleg. Három kivételével mindegyik a különböző Tesla-modellek vezetési forgatókönyveiből származott. A Subaru Forester, a GMC Acadia és a Volkswagen Jetta is állítólag minden látható ok nélkül leállt, ami valószínűleg az autógyártók első ütközést elkerülő asszisztens rendszereivel kapcsolatos szoftverproblémákra vezethető vissza.
A legutóbbi, múlt héten benyújtott fékezési panasz egy 2022-es Tesla 3-as Modellre vonatkozott. A panasz szerint az út másik oldalán elhaladó teherautó elindította a Tesla automatikus lassítási és kormányzási asszisztensét, 16 km/h-val lelassítva és elkormányozva az autót az észlelt akadálytól.
Az FSD-fékproblémák legutóbbi kiugrása valószínűleg egybeesik az FSD szoftverfrissítésével és a radarcserével is.
Amint a Post megjegyezte, az FSD rendszer szoftverfrissítése októberben lépett életbe, miután egy vészfékezési problémát fedeztek fel, amely megnövelte a fantomfékezések előfordulását. Decemberben a Tesla egy újabb frissítéssel próbálta orvosolni a folyamatban lévő problémát, amit a cég „hamis lassulásnak” nevez. Ez csökkenthette a fantommegállásokat januárban.
Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a Tesla tavaly megkezdte az átállást a „Tesla Vision”-ra, amely eltávolította a radarérzékelőket az új autókból, amelyek 2021 végén kezdtek megjelenni. Az Autopilot rendszer már csak az új Tesla modellekben kameraalapú. Elon Musk vezérigazgató lelkes híve a kameralátásnak, mint a Tesla egyetlen észlelési hardverének. Más automatizált vezetési rendszerek azonban LiDAR elnevezésű radar- és fénymérő szenzorokat használnak a tárgyak és távolságok észlelésére a kamerák mellett, hogy hatékonyabb és redundánsabb észlelési rendszert építsenek ki.
A LiDAR korábban túl drága volt, és több mint 50 000 dollárral növelte az autonóm autó érzékelő-csomagokat. De a LiDAR-gyártók, mint a Luminar, a Velodyne és az Alphabet’s Waymo, már 1000 dollárra csökkentették a költségeket. A Volvo és a BMW LiDAR érzékelőket is bevezet a vezetőtámogató rendszereibe. De annak ellenére, hogy az ipar felkarolja a radar- és egyéb szenzortechnológiákat, Musk továbbra is idegenkedik tőlük, sőt egy közelmúltbeli bevételi felhíváson azt mondta, hogy még ha a LiDAR ingyenes lenne, akkor sem építené be a Tesla járművekbe.
„A LiDAR végül egyfajta mankó lesz csak” – mondta Musk 2018-ban a valódi önvezető autók eléréséről.
Most, 2022-ben, a Teslának szüksége lehet erre a mankóra, hogy visszanyerje a sofőrök robotpilóta rendszerébe vetett bizalmát.
Forrás: Mashable
https://mashable.com/article/tesla-fsd-phantom-braking?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter