A Tesla hosszabb ideig lehetővé teszi a kormányfogás nélküli vezetést az Autopilot használata közben

A Tesla lehetővé teszi egyes sofőrök számára, hogy hosszabb ideig használhassák az Autopilot vezető-asszisztens rendszerét anélkül, hogy rá kellene tenniük a kezüket a kormányra, és ez a fejlemény felkeltette az amerikai biztonsági szabályozók aggodalmát.

Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) arra utasította a Teslát, hogy közölje, hány jármű kapott szoftverfrissítést, amely lehetővé teszi ezt, és további információkat kér az elektromos járműgyártó szélesebb körű forgalmazási terveiről.

„Az NHTSA aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy ezt a funkciót bevezették a fogyasztói járművekbe, és most, hogy ennek a funkciónak a létezése a nyilvánosság számára ismert, több sofőr próbálhatja meg aktiválni” – írta John Donaldson, az ügynökség megbízott főtanácsosa július 26-án, a Teslának írt levelében, amelyet az ügynökség weboldalán tettek közzé.

„Az érzékelők „lazulása”, amelyek azt hivatottak biztosítani, hogy a vezető továbbra is a vezetési feladatra koncentráljon, nagyobb figyelmetlenséghez vezethet, és így a vezető nem tudja megfelelően felügyelni az Autopilotot.”

A kormány már nyomozást indított az Autopilot ellen, amiért az autópályákon parkoló mentőautókba, valamint motorkerékpárokkal és pótkocsikkal ütközött. 2021-ben hivatalos vizsgálatot indított, és 2016 óta 35 Tesla-balesethez küldött ki nyomozókat, amelyekben részben automatizált vezetési rendszerek vettek részt, és amelyekben legalább 17 ember meghalt.

A Tesla szerint az Autopilot és a kifinomultabb „Full Self-Driving” rendszer nem tud önmagában vezetni, és a járművezetőknek mindig készen kell állniuk a beavatkozásra. Az Autopilot általában véve képes csak az autót a sávjában tartani, és távolságot tartani az előtte lévő tárgyaktól.

A különleges utasítás arra szólítja fel a Teslát, hogy írja le a szoftverfrissítés újításait, amelyek csökkentik vagy kiküszöbölik azokat az eseteket, amikor az Autopilot arra utasítja a vezetőket, hogy nyomást gyakoroljanak a kormányra, „beleértve azt az időtartamot, ameddig az Autopilot kormányfogás kérése nélkül működhet, valamint minden figyelmeztetést vagy hangjelzést, amely a sofőrt célozza.”

A Tesla vezető jogi igazgatójának, Dinna Eskinnek írt levél felszólítja a texasi vállalatot, hogy mondja el, miért telepítette a szoftverfrissítést, és hogyan indokolja, hogy mely fogyasztók kapták meg.

A szoftverfrissítéssel rendelkező járműveket érintő balesetekről és majdnem balesetekről is kér jelentéseket. „Válaszának tartalmaznia kell minden olyan tervet, amely a szoftvert a fogyasztói járművekben a következő naptári éven belül engedélyezi” – írta Donaldson a levélben.

A Tesla hivatalos képviselőjének augusztus 25-ig eskü alatt kell válaszolnia a levélre, különben az ügynökség az igazságügyi minisztériumhoz utalja az ügyet, amely több mint 131 millió dolláros maximális büntetést kérhet a cégre.

A Tesla járművezetőket figyelő rendszerét a biztonság szószólói és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács bírálták, amiért lehetővé tette a járművezetők számára, hogy ne foglalkozzanak a vezetéssel, amikor az Autopilot működik.

Az Autopilotot érintő három baleset kivizsgálása után az NTSB 2017-ben azt javasolta, hogy a Tesla és öt másik autógyártó korlátozza, hogy a részben automatizált rendszerek hol használhatók korlátozott hozzáférésű megosztott autópályákon, és erősítsék meg a járművezetőket figyelő rendszereiket.

A Tesla kivételével az összes autógyártó válaszolt. 2021-ben az NTSB elnöke, Jennifer Homendy levelet írt Musknak, amelyben felszólította, hogy tegyen eleget az ajánlásoknak. Az NTSB szerint Musk soha nem válaszolt.

Az NTSB kivizsgálja a baleseteket, de nincs szabályozó hatósága. Csak ajánlásokat tehet az autógyártóknak vagy más szövetségi ügynökségeknek, például az NHTSA-nak.

A legtöbb más autógyártó infravörös kamerát használ annak biztosítására, hogy a sofőr a vezetésre figyeljen. Néhány Teslát is mostanában olyan kamerákkal szereltek fel, amelyek figyelik a vezetőket.

Jake Fisher, a Consumer Reports automatikus tesztelésének vezetője azt mondta, hogy a Tesla aktiválhatta a kamerákat a járművezetők figyelésére, és ez lehet az oka a kormánykerék figyelmeztetésein való enyhítésnek.

Az Autopilot legutóbbi, 2022-es tesztje során azonban a kamerák nem csináltak semmit, és a régebbi Teslák nincsenek felszerelve kamerákkal, mondta Fisher. A „Teljes Önvezetés” használatakor azonban a kamerák figyelték a sofőröket – mondta Fisher.

Azt mondta, hogy a kamerák jobban biztosítják a vezetők figyelmét, mint a kormányon lévő érzékelő-rendszerek. A Consumer Reports azt is megállapította, hogy könnyű megkerülni a Tesla kormánykerék-figyelő rendszerét.

Forrás: smdp.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936