A Tesla lassú fejlődése az önvezetés terén most a zöld jelzésre való figyelmeztetéssel folytatódik
A Tesla új Autopilot verziót jelentetett meg, amely már képessé teszi a rendszert a sebességkorlátozó jelzőtáblák leolvasására, javítva a műszerfalon megjelenő sebességkorlátozási információ pontosságát. A szoftver új változata azt is felismeri, ha a jelzőlámpa zöldre vált. Ilyenkor az autó ezt jelzi a vezetőnek, de nem indul el önállóan.
A Tesla először még áprilisban adta hozzá a rendszerhez a jelzőlámpa és stop jelzés felismerésének képességét. A kezdeti verziója ennek a funkciónak lelassította az autót akár zöld volt a lámpa, akár piros. A vezető feladata volt továbbhaladni, amennyiben a jelzés zöld volt, különben az autó megállt.
Az Autopilot első változata, ami a Mobileye technológiáján alapult, magában foglalta a sebességkorlátozó táblák felismerésének képességét is. De a Tesla 2016-ben különvált a Mobileye-tól és elkezdte házon belül továbbfejleszteni Autopilot technológiáját. Ennek eredményeként a legújabb szoftver frissítés előtt a Tesla járművek a sebességkorlátozásoknak egy GPS alapú adatbázisa alapján jelezték ki a sebességhatárokat.
2019 áprilisában a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk azt jósolta, hogy a Tesla önvezető szoftvere 2019 végére „teljes” lesz, és további hat hónapra van szükség ahhoz, hogy olyan megbízhatóvá váljon, hogy a vezetőnek ne kelljen a kezét a kormányon tartania.
2020 végére Musk azt jelezte előre, hogy az önvezető technológia olyan jó lesz, hogy a felhasználók önvezető taxiként működtethetik Teslájukat, amikor éppen nem használják, extra bevételre téve ezzel szert.
Voltak, akik már akkor azt mondták, hogy ez az időterv nem reális, és az utóbbi év eseményei ezt meg is erősítették. A Tesla jelenlegi önvezető szoftvere távol áll a „teljes önvezetéstől”, például a Teslák nem kanyarodnak be önállóan a kereszteződésben. Még az sem biztos, hogy erre képesek lesznek 2020 végéig.
Ennél fontosabb, hogy még akkor is, ha a szoftver a legtöbb helyzetet képes emberi felügyelet nélkül kezelni, valószínűleg hat hónapnál jóval hosszabb időre lesz szükség ahhoz, hogy olyan megbízható legyen, hogy ne legyen szükség emberi vezetőre. Összehasonlításként a Google önvezető projektje, a Waymo, korlátozott területen 2015 körül elérte a „teljes szolgáltatás” státuszt. Ennek ellenére a cég jelenleg csak kiválasztott útvonalakon üzemelteti teljesen önvezető járműveit. Más utakon továbbra is biztonsági vezetőt alkalmaz járműveiben.
A Tesla egy nehezebb technikai problémát próbál kezelni, mint a Waymo. Önvezető szoftvereinek mindenhol működniük kell, nem csak korlátozott területeken. Emellett a Tesla lidar szenzorok használata nélkül próbálja fejleszteni önvezető képességeit, amit pedig a legtöbb cég alapvető fontosságúnak tart az önvezető járművek esetében.
De Elon Musk továbbra is optimista a Tesla erőfeszítéseivel kapcsolatban. A hónap elején Musk arról tweetelt, hogy a Tesla hamarosan alapvetően átépíti teljes önvezető szoftverét, ami hatalmas fejlődési ugrást jelent majd.
Musk hozzátette, hogy a szoftver legújabb verziója esetében már „majdnem egyáltalán nem kell beavatkozni az otthonról a munkába megtett út során”. De még hosszú út áll a Tesla előtt. Egy olyan rendszer, amely rendszeresen beavatkozást igényel a vezető részéről egy mindennapos munkába megtett út során, még messze áll a teljesen önvezető működéshez elvárt szinttől.
Forrás: Ars Technica