A Tesla más akkumulátortípusra vált egyes jövőbeli modelljeiben
A piacon jelenleg forgalomban lévő elektromos autók többsége lítium-ion akkumulátort használ, nikkel, mangán és kobalt katód-anyagokkal. Ez az akkumulátor-összetétel egyáltalán nem az egyetlen, amely alkalmas elektromos járművekhez, bár az NMC-akkumulátorok (nikkel-mangán-kobalt akkumulátor), ahogyan általában ismerik őket, számos előnnyel rendelkeznek, amelyek logikus választássá teszik a legtöbb elektromos járműhöz.
A Tesla főtervének 3. része, amelyet az elektromos járművek gyártója a múlt héten részletezett, bepillantást enged egy újabb lítium-ion akkumulátor típusba, amely döntő jelentőségű lehet az elkövetkező években, mivel az ellátási nehézségek nem mutatják az enyhülés jeleit.
A Tesla jelezte, hogy a közeljövőben számos járművében lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátort kíván használni, beleértve a régóta várt megfizethető EV-t, amelyet a Model 3 alá pozicionálnak.
Az elektromos járművek gyártója elárulta, hogy a még meg nem nevezett modellben 53 kWh-s LFP-akkumulátort kíván használni, hozzáadva a kínai piacra gyártott Model Y-hoz és Model 3-hoz, amelyek már LFP akkumulátort használnak.
LFP akkumulátorokat terveznek a Semi rövidebb hatótávolságú változataiban is, amelyek gyártása még nem kezdődött meg. Az autógyártó várhatóan az államban kínált Model 3 és Model Y jövőbeni verzióiban is LFP-akkumulátorokra fog áttérni, miután mindkettő megkapta az arculatváltást és egyéb frissítéseket.
A rövidebb hatótávolságú modellek LFP-akkumulátorainak helyzete meglehetősen szilárd: az LFP-akkumulátorok nagyobb toleranciát kínálnak a gyakoribb és gyorsabb újratöltési ciklusokhoz, nagyobb toleranciát biztosítanak a teljes feltöltéshez, kevésbé hajlamosak a gyulladásra, és olcsóbb az előállításuk. A fő hátrány az alacsonyabb energiasűrűség, amely korlátozza a hatótávolságot, de alkalmassá teszi őket a kisebb és olcsóbb modellekhez, amelyeket alacsonyabb áron kínálnak.
Természetesen az NMC-akkumulátoroknak is számos hátrányuk van, köztük a nagyon magas töltöttségi állapotokra való érzékenység, a magasabb gyártási költség és az alacsonyabb hőmérsékletekre való érzékenység, ami befolyásolja a hatótávolságot.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója ellentmondó jelzéseket adott a 3-as almodell kínálatának időzítésével és a fejlesztési készültségével kapcsolatban, egy ponton jelezve, hogy 2023-ban Kínában gyártják majd – az időzítés mostanra egy kicsit elcsúszott, a főtervben említett új dátum nélkül.
Egy másik jövőbeli modell, amelyet a Tesla az elmúlt években több ponton is megerősített, és amelyre az autógyártó letéteket is vett fel, teljesen hiányzott a főterv 3. részéből. A következő generációs Roadster, amelyet először 2017-ben mutattak be renderingként – és valamiféle rakétával segített kezelést ígértek hozzá – sehol sem szerepel a tervben.
A főterv 3. része viszont röviden megemlít jó néhány olyan járművet, amelyet a Tesla csak ritkán említett eddig, köztük egy buszt, egy rövid hatótávolságú nehézteherautót és egy kereskedelmi/utasszállító furgont, ezeket is céldátum nélkül. Jelenleg a Tesla új járművekre irányuló erőfeszítései még mindig arra irányulnak, hogy a Cybertruck még ebben az évben gyártásba kerüljön.
Forrás: autoweek.com