A Tesla Model Y Autopilotja kapta a legmagasabb minősítést az európai biztonsági teszteken
A Tesla Model Y kapta a legmagasabb osztályzatot az összes jármű közül egy európai biztonsági teszten, amely rangsorolta a vezetőt segítő rendszereket, például az autógyártó vitatott Autopilot rendszerét.
A 2022-es Model Y 98%-os pontszáma a „biztonsági asszisztens” kategóriában, amely olyan biztonsági technológiákat értékelt, mint a sávtartás és az automatikus vészfékezés, megelőzte az olyan autógyártók járműveit, mint a Mercedes-Benz, a Volvo, a Lexus és a Volkswagen.
Összességében a Model Y ötcsillagos helyezést kapott az Euro NCAP teszteken, ami az „új autók értékelési programjának” rövidítése. Az ötcsillagos pontszám azt jelzi, hogy egy jármű kiváló ütközésvédelmi és robusztus ütközés-elkerülési technológiával rendelkezik.
Az Y modell a tesztelt járművek közül a legmagasabb pontszámot kapta a négy tesztkategória közül kettőben, és a második legmagasabb pontszámot egy harmadik kategóriában – a veszélyeztetett úthasználók kategóriájában, amely a gyalogosokkal és kerékpárosokkal való interakciókra összpontosít.
A Tesla többi járművét nem tesztelték, de új modelljei ugyanazt a szabványos vezető-segítő technológiát tartalmazzák, mint a Model Y. 2019-ben a Tesla Model 3 összességében ötcsillagos pontszámot kapott.
A Tesla Autopilot európai verziója több korlátozást tartalmaz, mint az amerikai verzió. Például a Smart Summon funkció, amelyben az autó alacsony sebességgel önállóan odamegy a parkolóhelyről a tulajdonoshoz, 65 méter helyett 6 méterre van korlátozva. A Tesla még nem jelentette be a „teljes önvezetés” béta verziójának megjelenését Európában.
A Tesla vezetést segítő technológiái, az úgynevezett Autopilot és a „Teljes Önvezetés”, már régóta tágítják annak határait, hogy mire képes az autótechnológia. Sok sofőr azt mondja, hogy kevésbé érzi magát fáradtnak, miután az Autopilot automatikus kormányzási funkcióját hosszú országúti úton használta.
A rendszer biztonsági teljesítményét azonban megkérdőjelezték, beleértve az azzal kapcsolatos aggodalmakat is, hogy az autógyártó eleget tesz-e a sofőrök figyelmének megőrzése érdekében.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács felszólította a Teslát, hogy fejlessze a vezetőt segítő technológiáit, miután számos halálos kimenetelű, halálos balesetet szenvedett. Kutatások kimutatták, hogy a járművezetők figyelme jobban elterelődik, amikor az Autopilotot használják.
A Tesla 2021-ben kezdett el kabinkamerát használni újabb járműveiben a vezetői elkötelezettség megfigyelésére, miután a versenytársak, például a General Motors és a Ford is alkalmazta azokat.
Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálja azokat az eseteket, amikor az Autopilotot használó Tesla járművek az út szélén álló sürgősségi járművekbe ütköztek. Idén nyáron kiterjesztette a nyomozást, ami visszahíváshoz vezethet.
Több halálos balesetet is megvizsgált ezen a nyáron, amikor az Autopilottal felszerelt járművek motorkerékpárosokat ütöttek el, akik meghaltak a balesetben. A balesetek kérdéseket vetnek fel azzal kapcsolatban, hogy a Tesla kabin kamerája megfelelően érzékeli-e a vezetők figyelmének elterelődését éjszaka, amikor a vezetők láthatósága rosszabb a járműben. Egyes versenytársak, például a Ford és a General Motors inkább infravörös technológiát használnak, ami jobban megfelel az esti körülményeknek.
A Tesla nem kommentálta a kérdést, és általában nem lép kapcsolatba a professzionális hírmédiával.
Az Euro NCAP arra a következtetésre jutott, hogy az Y modell automatikus vészfékező rendszere „jól teljesített” a gyalogosokra való reagálásban. A tesztek olyan forgatókönyveket tartalmaznak, mint egy gyerek, aki a parkoló járművek mögül fut ki, és egy gyalogos, aki átkel az úton, amelyre az autó kanyarodik. A Tesla 9 pontból 7,7 pontot kapott a gyalogosok közelében végzett vészfékezésre.
Az Euro NCAP azt is megjegyezte, hogy a Tesla rendszer kameraalapú rendszert használ a vezetők figyelemelterelődésének ellenőrzésére, és automatikusan módosítja az ütközésjelző rendszer érzékenységét, hogy reaktívabb legyen.
Az Euro NCAP vezető-segítő technológia tesztelési protokolljából nem derül ki, hogy éjszakai körülmények között is értékeli-e a rendszereket.
Forrás: ABC 7