A Tesla robotpilótája még mindig rossz, mert Musk csak kamerákat akar használni
Ahelyett, hogy érzékelőket, például lidart adna az autóihoz, a Tesla az Autopilot és a Full-Self Driving rendszerek esetében is a kameráira támaszkodik, ami a rendszer legnagyobb hibája lehet.
Idén már többször előfordult, hogy az Autopilot és Full-Self Drive szoftverrel felszerelt Tesla autók parkoló rendőrautókba ütköztek, vagy letértek az útról. Egy jelentésből pedig kiderült, hogy a balesetek a szoftver „alapvető működési hibájának” a következményei.
A Tesla Autopilot rendszere az autóiban elhelyezett kamerákra támaszkodva működik, beleértve az első, a hátsó és az oldalsó oldali kamerákat is. A kamerák folyamatosan figyelik az autók környezetét, és gépi tanulás segítségével kiszámítják, hogyan viselkedjen a jármű, ha az Autopilot vagy a Full-Self Drive be van kapcsolva.
A kamerákat a Tesla adatszakértői képezték ki, hogy észrevegyék az útjelző táblákat, és azoknak megfelelően reagáljanak. Arra is programozták őket, hogy felismerjék az úton lévő akadályokat, például félreállt teherautókat vagy állatokat. Azonban csak akkor „tudják”, hogyan kell reagálni egy akadályra, ha olyan dologról van szó, amelynek észlelésére a szoftvert betanították – ha nem, akkor az autók nem tudják, hogyan reagáljanak.
Ezt a hiányosságot a Wall Street Journal új jelentése vázolta fel , amely több mint 200 Autopilottal és FSD-vel felszerelt Tesla autó ütközéseit vizsgálta.
A Tesla által az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságnak benyújtott több mint ezer balesetből a Journal 222 eseményt tudott összegyűjteni elemzésre. A 222 balesetből 44-et a Tesla autói okoztak, amelyek hirtelen elkanyarodtak, 31 pedig akkor történt, amikor az autók nem álltak meg vagy nem adtak elsőbbséget.
„Ezekkel a rendszerekkel olyan hibák szoktak előfordulni, mint, hogy nem képezték ki például egy felfordított dupla pótkocsi képeivel, ezért egyszerűen nem tudják, mi az”, mondta Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem számítástechnika professzora a WSJ-nek.
„Egy ember egyértelműen azt mondta volna, hogy „valami nagy dolog van az út közepén”, de a gépi tanulás úgy működik, hogy egy csomó példán alapul. Ha olyasmivel találkozik, amire nincs sok példa, akkor lehet, hogy fogalma sincs, mi történik.”
A Journal szerint ez a Tesla Autopilot technológiájának és Full-Self Drive szoftverének „alapvető hibája”. A WSJ szerint:
A Tesla nagymértékben a kamerákra támaszkodik robotpilóta technológiájában, amely eltér az iparág többi részének gyakorlatától, és veszélybe sodorja a közlekedőket.
Az Autopilot üzemmódban működő Teslák 2016 óta több száz balesetben vettek részt az Egyesült Államok útjain és autópályáin. Az évek során a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk kitartott amellett, hogy a technológia biztonságos.
A külső szakértők azonban ebben nem biztosak, és a WSJ beszélt Missy Cummings-szal, a George Mason Egyetem Mason Autonómiai és Robotikai Központjának igazgatójával, aki többször is figyelmeztetett, hogy az FSD-t és az Autopilotot használó Teslák volánja mögött emberek halhatnak meg.
„A Tesla-balesetekben meghalt emberek családjai kérdésekkel ostromolnak” – mondta Cummings a WSJ-nek. „Nagyon nehéz elmagyarázni nekik, hogy így tervezték a technológiát.”
Ahelyett, hogy a kamerákra és a számítógépes látásmódra támaszkodnának, más autógyártók bonyolultabb érzékelőket adnak önvezető prototípusaikhoz. Az olyan cégeknél , mint a Volvo, a lidart és a radart alkalmazzák az út pásztázására. Ezek az érzékelők hanghullámok és lézersugarak segítségével felmérik az utat, hogy tisztábban láthassák az utat még ködös, sötét vagy egyéb olyan körülmények között is, amikor a kamera nem olyan hatékony.
Az ilyen rendszerek többletköltségei nagy szerepet játszottak abban, hogy a Tesla úgy döntött, hogy nem használja őket, a cégfőnök, Elon Musk egyszer „feleslegesnek” és „egy rakás drága függeléknek” nevezte azokat.
Ennek a hozzáadott költségnek az értékét azonban nem szabad alábecsülni. A Mercedesnél a lidar, radar és 3D kamerák bevonása megnyitotta az utat önvezető rendszerei előtt, hogy kiterjessze Amerika útjaira is. Valójában az autógyártó volt az első olyan vállalat, amely tavaly zöld utat kapott a harmadik szintű autonómiához Drive Pilot rendszerével Kaliforniában és Nevadában.
Forrás: jalopnik.com