A Tesla szinte minden Egyesült Államokban eladott járművét visszahívja
A Tesla szinte az összes, több mint 2 millió darab, az Egyesült Államokban eladott járművét visszahívja, hogy frissítse a szoftvert és kijavítsa a hibás rendszert, aminek biztosítania kell, hogy a járművezetők odafigyeljenek a vezetésre az Autopilot használatakor.
Az Egyesült Államok biztonsági hatóságai által közzétett dokumentumok szerint a frissítés növeli a járművezetőknek szóló figyelmeztetéseket, és korlátozza azokat a területeket is, ahol az Autopilot alapverziói működhetnek.
A visszahívás egy két évig tartó vizsgálat után történt, amelyet az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) olyan balesetek sorozatával kapcsolatban folytatott, amelyek az Autopilot részlegesen automatizált vezetési rendszer működése közben történtek. Néhány közülük halálos volt.
Az ügynökség szerint a vizsgálat megállapította, hogy az Autopilot módszere annak biztosítására, hogy a járművezetők odafigyeljenek, nem megfelelő, és „előreláthatóan a rendszerrel való visszaéléshez” vezethet.
A hozzáadott kezelőszervek és figyelmeztetések feladata, hogy „arra ösztönözzék a vezetőt, hogy vegyék komolyan folyamatos vezetési felelősségüket” – áll a dokumentumokban.
A biztonsági szakértők azonban azt mondták, hogy bár a visszahívás jó lépés, mégis felelőssé teszi a vezetőt, és nem oldja meg a Tesla automatizált rendszerei mögöttes problémáit az útjukba kerülő akadályok észlelésével és a megállással kapcsolatban.
A visszahívás a 2012. október 5. és ez év december 7. között gyártott Y, S, 3 és X modellekre vonatkozik. A frissítést bizonyos érintett járműveknek december 12-én kellett elküldeni, a többiek később kapják meg.
Az Autopilot az Autosteer és a Traffic Aware Cruise Control Autosteer funkcióval elnevezésű funkciókat tartalmazza, és korlátozott hozzáférésű autópályákon használható, amikor nem egy kifinomultabb funkcióval működik, az Autosteer on City Street-tel.
A szoftverfrissítés korlátozza, hogy az Autosteer hol használható. „Ha a vezető megpróbálja bekapcsolni az automatikus kormányzást, amikor a bekapcsoláshoz szükséges feltételek nem teljesülnek, a funkció vizuális és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy nem érhető el, és az Autosteer nem kapcsol be” – áll a visszahívási dokumentumokban.
A Tesla hardverétől függően a hozzáadott kezelőszervek közé tartozik a vizuális riasztások „kiemeltebbé tétele”, az automatikus kormányzás be- és kikapcsolásának egyszerűsítése, valamint további ellenőrzések arra vonatkozóan, hogy az automatikus kormányzást az ellenőrzött utakon kívül használják-e, és forgalomirányító eszközökhöz közelednek-e. A dokumentumok szerint a vezetőt felfüggeszthetik az Autosteer használatából, ha ismételten nem tartja be folyamatos és tartós vezetési felelősségét.
A visszahívási dokumentumok szerint az ügynökség nyomozói októbertől találkoztak a Teslával, hogy kifejtsék a megfigyelőrendszer javításával kapcsolatos „kísérleti következtetéseket”. A Tesla nem értett egyet az NHTSA elemzésével, de beleegyezett a visszahívásba december 5-én a vizsgálat megoldása érdekében.
Az autóbiztonság szószólói évek óta szorgalmazzák a járművezető-felügyeleti rendszer szigorúbb szabályozását, amely elsősorban azt érzékeli, hogy a vezető keze a kormányon van-e. Kamerákat kértek, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a sofőr figyel, és amelyeket más autógyártók is használnak hasonló rendszerekkel.
Philip Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem elektromos és számítástechnikai professzora, aki az autonóm járművek biztonságát tanulmányozza, kompromisszumnak nevezte a szoftverfrissítést, amely nem foglalkozik az éjjellátó kamerák hiányával a vezetők tekintetének megfigyelésére, valamint a Teslák azon problémájával, hogy nem észleli az akadályokat, ezért nem áll meg előttük.
„A kompromisszum kiábrándító, mert nem oldja meg azt a problémát, hogy a régebbi autók nem rendelkeznek megfelelő hardverrel a járművezetők felügyeletéhez” – mondta Koopman.
Koopman és Michael Brooks, a Nonprofit Center for Auto Safety ügyvezető igazgatója azt állítja, hogy a mentőautókba ütközés olyan biztonsági hiba, amelyet nem kezelnek. Koopman szerint az NHTSA nyilvánvalóan úgy döntött, hogy a szoftverváltás a legtöbb, amit a vállalattól kaphat, és ennek előnyei most meghaladják a Teslával való további veszekedés költségeit.
Az NHTSA szerdai közleményében kijelentette, hogy a vizsgálat továbbra is nyitott, „mivel figyelemmel kísérjük a Tesla javításainak hatékonyságát, és továbbra is együttműködünk az autógyártóval a legmagasabb szintű biztonság biztosítása érdekében”.
Az Autopilot képes a saját sávjában automatikusan kormányozni, gyorsítani és fékezni, de vezetőt segítő rendszer, és a neve ellenére nem tud önállóan vezetni. Független tesztek kimutatták, hogy a felügyeleti rendszert könnyű becsapni, olyannyira, hogy a sofőröket ittas vezetés közben vagy akár a hátsó ülésen ülve kapták el.
A biztonsági ügynökséghez benyújtott hibajelentésében a Tesla azt mondta, hogy az Autopilot kezelőszervei „lehet, hogy nem elegendőek a járművezetők visszaéléseinek megakadályozásához”.
A Tesla a honlapján azt írja, hogy az Autopilot és a kifinomultabb Full Self Driving rendszer célja, hogy segítse a járművezetőket, akiknek mindenkor készen kell állniuk a vezetésbe való beavatkozásra. A teljes önvezetést a Tesla tulajdonosai tesztelik közutakon.
Az NHTSA 2016 óta 35 Tesla-balesethez küldött ki nyomozókat, amelyekben az ügynökség azt gyanítja, hogy a járművek automatizált rendszeren működtek. A balesetekben legalább 17-en meghaltak.
A vizsgálatok részét képezik az NHTSA egy kiterjedtebb vizsgálatának, amely több esetben is sürgősségi járműveknek ütközött Teslák Autopilot használata közben. Az NHTSA agresszívebbé vált a Teslákkal kapcsolatos biztonsági problémák megoldásában, beleértve a teljes önvezető szoftver visszahívását.
Májusban Pete Buttigieg közlekedési miniszter, akihez az NHTSA részlege tartozik, azt mondta, hogy a Tesla nem hívhatja Autopilotnak a rendszert, mert nem tudja önmagát vezetni.
Forrás: apnews.com