A Tesla társalapítója elektromos akkumulátor újrahasznosító rendszert fejleszt
Ahogy az elektromos járművek (EV) egyre inkább előretörnek, több száz millió elektromos akkumulátor lesz használatban, majd használódik el. Az iparágnak ezért sokkal hatékonyabbá kell tennie az elektromos akkumulátorok gyártását, használatát, és újrahasznosítását.
Milyen tényezők állnak a háttérben?
- Az akkumulátor anyagai nagyon értékesek és komoly költsége van a gyártáshoz szükséges ásványi anyagok kitermelésének.
- Az EV akkumulátorok gyártása során nagyon sok hulladék keletkezik, ezzel sok pénzt veszítenek a cégek.
- Amikor ezek az akkumulátorok már nem tudnak egy autót megmozgatni, akkor még több évig felhasználhatók más célokra, például elektromos hálózatokhoz.
- Az elektromos akkumulátorok potenciálisan mérgező anyagokat tartalmaznak, ezért felelősséggel kell kezelni őket az elhasználódásukkor és biztonságosan újrahasznosítani.
- Az elektromos járműveket gyártó cégek igyekeznek „zöldnek” látszani és ebben segíti őket az, ha hatékonyan újrahasznosítják az akkumulátorokat.
- Ahhoz, hogy az elektromos autók jobban elterjedjenek, olcsóbbá kell válniuk és az akkumulátorok újrafelhasználása csökkentheti a gyártásuk költségeit.
A szakértők hangsúlyozzák az olyan termékek és rendszerek fejlesztésének fontosságát, amelyek csökkentik vagy megszüntetik a hulladékot a gyártás során, így több profithoz és kisebb környezetszennyezéshez vezetnek. Erre egy jó példa a lítium-ion akkumulátor.
Az akkumulátorok újrafelhasználásának kérdése azért is merült fel újra mostanában, mert megjelent a Redwood Materials elnevezésű startup, melyet a Tesla korábbi technológiai vezetője, JB Straubel alapított. A cég azt tervezi, hogy az elektromos akkumulátorok gyártásánál keletkezett fémhulladékot más EV akkumulátorok gyártásához használja fel.
A gyárak maradék anyagainak beszerzésével a vállalat hozzájárulhat az akkumulátorok költségeinek csökkentéséhez és egyben jelentősen csökkenti a pazarlást is. A Redwood Materials már együtt dolgozik a Panasonic-kal (amely a Tesla akkumulátor-partnere), hogy a nevadai Gigafactory-ból elszállítsa a fémhulladékot. Straubel elmondta, hogy szerinte 10 év múlva a vállalat a bányászott anyagok költségének feléért lesz képes akkumulátor alapanyagokat szállítani.
Straubel volt az, aki majdnem 20 éve meggyőzte Elon Muskot arról, hogy a lítium-ion akkumulátorok elég olcsók és erősek lesznek ahhoz, hogy mozgassanak egy autót. Ennek eredménye lett a Tesla.
Forrás: GreenBiz