A torontói Tesla tulajdonosok már a belvárosban is használhatják az önvezető módot, de a biztonsági szakértők aggódnak

A Tesla sofőrjei végre használhatják a járművek önvezető funkcióját Torontó belvárosában, miután Elon Musk cége ezen a héten eltávolította a technológia előtt álló digitális akadályokat.

A Tesla még márciusban blokkolta Full Self-Driving (FSD) szoftverének használatát Bloor-Danforthtól délre, állítólag azért, mert az FSD-nek nehézséget jelentett a TTC villamosok megállásának és az utasok utca közepén való kiszállásának kezelése.

„A hivatalos válasz, amit Elon Musktól kaptunk, a villamosok voltak” – mondta Chansoo Byeon a CBC Newsnak, miután a Tesla-rajongó személyes választ kapott a cég vezérigazgatójától a Twitteren.

A CBC Toronto több alkalommal is megpróbált magyarázatot kapni a Teslától arra vonatkozóan, hogy a szoftverfrissítés hogyan oldja meg a villamos-problémát. De most, hogy az FSD már nincs blokkolva, néhány kritikus aggódik a közúti biztonság miatt Torontó belvárosában.

„Szerintem jelentős kockázat áll fenn mindaddig, amíg nem ismerjük meg szélesebb körben az algoritmus működését” – mondta Brian Patterson, az Ontario Safety League elnök-vezérigazgatója.

Szerinte a lépés több okból is veszélyes, nem csak a villamosok miatt. Felhívja a figyelmet a forgalmi torlódásokra, az építési övezetekre, a gyalogosokra és a „kevésbé profi” sofőrökre is.

Patterson szerint Toronto városának beszélnie kell a tartománnyal a belvárosban közlekedő, vezető nélküli járművek által felvetett lehetséges problémákról.

Az Ontariói Közlekedési Minisztérium, amely az automatizált vezetést szabályozza a tartományban, nem kommentálta, hogy a Tesla elmagyarázta-e a javítást, vagy konzultált-e a tartománnyal a döntés előtt.

Stuart Green, a TTC szóvivője csütörtökön a CBC Toronto-nak küldött nyilatkozatában azt mondta, hogy az ügynökség már hónapokkal ezelőtt felvette a kapcsolatot a Teslával, hogy tisztázzák a helyzetet, de nem kapott választ.

„Azt mondom, hogy a TTC kezelőit arra képezték ki, hogy biztonságosan közlekedjenek Torontó útjain, ügyelve a gyalogosokra, kerékpárosokra és más motoros járművekre, beleértve a Teslákat” – mondta Green. „Reméljük és feltételezzük, hogy Elon Musk és programozói ugyanilyen tekintettel vannak a torontóiak biztonságára.”

„Ez azt jelentené, hogy az FSD technológiájuk felismeri a nyitott ajtókkal megálló villamosokat.”

Const. Sean Shapiro, aki a torontói rendőrség közlekedési részlegénél dolgozik, azt mondja, hogy a Teslának ennek ellenére megvan a felhatalmazása a változtatásra a tartománnyal való konzultáció nélkül.

„Ontarióban ez már legális volt” – mondta.

Shapiro azonban figyelmeztet, hogy a Tesla sofőrjei nem dőlhetnek hátra, lazíthatnak és görgethetnek az okostelefonjukon, miközben az önvezető mód érvényben van.

Azt mondja, hat szintű autonómia (0-tól 5-ig) létezik a járművekben, és a Tesla FSD-je a harmadik szint (3) alá esik, ami azt jelenti, hogy a jármű reagál a környezetre, és képes ellátni a legtöbb vezetési funkciót, de még mindig emberi felügyeletet igényel.

„Ez nagyon is olyasvalami, amihez a felügyelő sofőr aktív részvétele szükséges.”

Emiatt – teszi hozzá Shapiro – annak, aki önvezető üzemmódban ül egy autó vezetőülésében, ugyanolyan felelőssége van, mint annak, aki egy normál autót vezet.

„Nincs itt az ideje, hogy elővegye a mobilját” – mondta Shapiro, hozzátéve, hogy a sofőröket ugyanúgy meg kellene büntetni a vezetés közbeni telefonhasználatért akkor is, ha önvezető módban vezetnek.

Shapiro azt mondja, hogy járőrözés közben széles körben tapasztalt visszaéléseket az autonóm járművekkel.

„Azt feltételezik, hogy szabadon foglalkozhatnak mással” – mondta.

„Továbbra is aktív résztvevőnek kell lenned, és ha úgy döntesz, hogy nem vagy az, azzal saját és mások életét kockáztatod.”

Bilal Farooq, az autonóm járművek szakértője szerint az embereknek óvatosnak kell lenniük a technológia fejlődésével kapcsolatban, mindaddig, amíg az ipart megfelelően nem szabályozzák.

A Tesla FSD béta tesztelését tavaly márciusban kezdték meg Kanadában. Farooq szerint a biztonságos vezetési adatokkal rendelkező sofőrök kaptak lehetőséget a technológia tesztelésére és fejlesztésére, és szerinte így jutott el a Tesla arra a pontra, hogy a belvárosra is kiterjessze programját.

Farooq szerint viszonylag kevés olyan balesetet jelentettek, amelyben vezető nélküli járművek és gyalogosok is érintettek voltak.

„Úgy gondolom, maga a technológia most sokkal egyenletesebben fejlődik” – mondta.

„A hangsúlyt arra kell helyezni, hogy meglegyenek a szükséges szabályok.”

Forrás: CBC

https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/tesla-driverless-technology-downtown-toronto-1.6662340?cmp=rss

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936