A Toyota megkezdi okos város prototípusának építését
A Toyota Motor Corp. megkezdte okos város prototípusának építését, melyet laborként használ majd csúcstechnológiájának tesztelésére. „Woven City” projektjében a Toyota a legújabb technológiákat alkalmazza, köztük önvezető autókat és mesterséges intelligenciát. Az épületek energia-hatékonyak lesznek, robotok által gyártott fa szerkezettel, napenergiával, geotermális energiával és hidrogén üzemanyagcellákkal működtetve. Az utak kilenc háztömbös blokkok közt rácsszerkezetben helyezkednek majd el, a városközpontban helyi növényzettel.
A tesztkörnyezetet a gyártó új termékek és szolgáltatások kifejlesztésére tervezi kihasználni, mellyel bővítheti üzleti modelljét, mivel a piacot egyre inkább a hagyományos autóipari szektoron kívüli techcégek és más szereplők foglalják el.
Az utak önvezető autók és egyszemélyes mobilitási eszközök számára készülnek, elsősorban a gyalogos közlekedést támogatva. A Toyota 2020-as Tokioi Olimpiára tervezett e-autói alkotják majd a város közlekedési hálózatát: utazásmegosztási, kiszállítási szolgáltatásokat nyújtanak majd. A lakások és a város maga is szenzorokkal lesznek felszerelve, így a robotok és autonóm autók emlékeztetik majd a lakókat a hűtő utántöltésére, a szemét kivitelére, vagy arra, hogy orvoshoz kell menniük.
Az autógyártó nyilatkozata szerint a projekt révén más szektorokkal való partnerségeit is erősíteni fogja a következő generációs újítások létrehozása érdekében.
Az okos város építése február 23.-án kezdődött. A 700 ezer m2-es várost a Toyota Motor East Japan Inc. Higashi-Fuji gyárának egykori telephelyén építik, amely egyedülálló autómodelleket, köztük a high-end Century-t gyártotta, egészen a tavaly év végi bezárásáig. A helyszín a Fuji-hegy lábánál található.
Az építkezés egyelőre az első fázisban van, a régi gyár lebontására is sor kerül. Egyelőre nem határoztak meg konkrét teljesítési határidőt. Bár a Toyota azt mondta, hogy soha nem is tekintik majd teljesen befejezettnek a várost. A cég valószínűleg a Woven Cityben kezdi majd meg önvezető technológiájának fejlesztését, mivel egyszerűbb új utakat építeni a tesztelésre. A Toyota egyik vezető tisztségviselője szerint az autógyártó nem kísérletezhet szabadon a közutakon, mivel a gyalogosok és kerékpárosok miatt nagy a balesetek kockázata.
Várhatóan idősek és kisgyerekes családok költöznek majd elsőként a városba, rajtuk kívül a fejlesztő szakemberek is ott élnek majd, hogy a társadalmi kihívásokra megoldást dolgozzanak ki. Kezdetnek 360 lakossal terveznek, de idővel 2000 lakosú is lehet majd a város.
A Toyota az autóiparon kívüli partnerekkel is kapcsolatba lép, mivel a projekt számos területet lefed. Tavaly márciusban az autógyártó fővárosi és üzleti szövetséget kötött a Nippon Telegraph és Telephone Corp.-pal, hogy közösen dolgozzanak az intelligens város projektjein.
Intelligens város bemutatókat és kísérleteket folytatnak országszerte a városok működésének javítása és a mindennapi élet kényelmesebbé tétele érdekében. Az NTT egyike azoknak a vállalatoknak, amelyek a legnagyobb érdeklődést mutatják a térség iránt. A Toyota Motor Japánon kívüli vállalkozásokat és kutatókat is felszólít arra, hogy csatlakozzanak Woven City projektjéhez.
Az autógyártó úgy érezte, hogy sürgősen lépnie kell, mivel nem tud fennmaradni kizárólag a jelenlegi, autógyártásra és eladásra épülő üzleti modelljével. A technológiai óriások és más vállalkozások beléptek az autóiparba, és innovatív szolgáltatásokat hoztak létre a következő generációs CASE (kapcsolt, autonóm, megosztott és elektromos) technológiák fejlesztésével.
Az Egyesült Államokban egy nagy technológiai cég vezető nélküli önvezető taxikat kezdett üzemeltetni. A média beszámolója szerint az Apple Inc. tárgyalásokat folytatott japán autógyártókkal az elektromos jármű üzletágba történő belépésről.
A Toyota „mobilitási” céggé tervezi átformálni magát, amely a gépjárműeladáson túl számos más szolgáltatást nyújt még. Tervezi kutatás-fejlesztési tevékenységének felgyorsítását is a Woven City projekt révén, amely lehetőséget nyújt számára a legújabb technológiákkal való kísérletezésre.
A lakosokat valószínűleg felkérik majd személyes adataik megadására, mivel azt tervezik, hogy a város megosztja majd adatait az interneten a gyorsabb technológiai fejlesztések érdekében.
Az okos város projektekben a személyes adatok védelme felvet aggodalmakat, de a Toyota nyilatkozata szerint igyekeznek elkerülni az ilyenfajta adatok monopolizálását.
Forrás: Metro