A TuSimple állítólag megpróbált egy önvezető teherautó-balesetet „emberi hibának” minősíteni

Tavaly áprilisban a San Diego-i székhelyű cég által üzemeltetett nyerges teherautó, amely az arizonai Tucsonban haladt lefelé az I-10-es úton, hirtelen kitért balra, és nekiütközött egy betonelválasztónak. A TuSimple „emberi mulasztásnak” nevezte, de a The Wall Street Journal egyik jelentése szerint ez jelentős túlegyszerűsítés.

Journal által megtekintett belső jelentés szerint a baleset azért történt, mert „egy személy a fülkében nem indította újra megfelelően az autonóm vezetési rendszert, mielőtt bekapcsolta volna, ami miatt az elavult parancsot hajtott végre”. A balra kanyarodási parancs 2,5 perccel korábbi volt, és a belső jelentés szerint törölni kellett volna, de ez nem történt meg.

Az autonóm járművek kutatói azonban azt mondják, hogy félrevezető az ütközést emberi hibának tulajdonítani, és azzal érvelnek, hogy a közös biztosítékok megakadályozták volna a vezetési rendszert abban, hogy végrehajtsa az elavult parancsot, és valószínűleg megakadályozták volna a balesetet. Az AV-rendszereknek nem szabad reagálniuk a néhány századmásodperccel korábbi parancsokra sem, mondták a kutatók a Journalnak. És soha nem lett volna szabad megengedni az éles kanyarokat 65 mph-nál (100 km/h).

A TuSimple, az autonóm teherautó technológia vezető szállítója kitart amellett, hogy a balesetben senki nem sérült meg, és anyagi kár sem történt. „Ez az első olyan közúti incidens, amelyért mi voltunk felelősek” – áll a társaság honlapján közzétett közleményében. „Bár biztonsági teljesítményünk sokszor jobb, mint a hagyományos, kézi hajtású teherautóké, felelősségünket nagyon komolyan vesszük, hogy minden biztonsági problémát megtaláljunk és megoldjunk.”

A TuSimple további részleteket közölt a balesetről az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságnak (NHTSA) írt jelentésében, amely tavaly megkezdte az önvezető járművekkel történt balesetek adatainak gyűjtését.

A TuSimple jelentése szerint:

Miközben a teherautót az autópályán, a feltérképezett területen [operációs tervezési tartományon belül] üzemeltették, a sofőr és a tesztmérnök megpróbálta bekapcsolni az [automatikus vezetési rendszert]. Az ADS azonban abban a pillanatban nem működött, mivel a számítógépegységet nem inicializálták, és nem lett volna szabad megpróbálni aktiválni. Röviden, ez egy sikertelen kísérlet volt a rendszer bekapcsolására, emberi hiba eredményeként.

Az esetet a szövetségi szabályozó hatóságok már vizsgálják. Az Asian Mai által megszerzett és a Journal által megtekintett levél szerint a teherszállítási ágazatot szabályozó Federal Motor Carrier Safety Administration „biztonsági megfelelési vizsgálatot” indított az áprilisi balesetre válaszul. Állítólag az NHTSA is csatlakozik a nyomozáshoz.

Az FMCSA szóvivője nem válaszolt azonnal a megjegyzéskérésre, az NHTSA szóvivője pedig megtagadta a megjegyzést. A TuSimple szóvivője sem válaszolt.

Az NHTSA szerint 2021 júliusa és 2022 májusa között 130 ütközés történt automatizált vezetési rendszerrel felszerelt járművekkel. A balesetek közül csak három érintett autonóm teherautót; túlnyomó többsége személygépjárművekkel történt.

A 2015-ben alapított TuSimple jelenleg Navistar teherautókat használ, amelyek a startup saját önvezető technológiájával vannak felszerelve, amelyek nagyrészt 20 kamerán és két lidar lézerérzékelőn keresztül látják a világot.

A céget a UPS, az Nvidia és a kínai Sina technológiai vállalat támogatja, központja San Diegóban és Pekingben található. A TuSimple volt az első autonóm teherautó-szállító vállalkozás, amely tőzsdére ment, és 2021 áprilisában jegyezte be részvényeit a Nasdaq-on 8,5 milliárd dollár értékben.

A TuSimple azt mondta, hogy teljesen vezető nélküli rendszerre törekszik, de jelenleg teherautóiban két emberi kezelő található, akik figyelemmel kísérik a vezetést, és szükség esetén átveszik az irányítást. Az áprilisi incidens két alkalmazottal a vezetőfülkében történt, de a cég teljesen vezető nélküli teszteket is végzett a közutakon.

Az autonóm teherszállítás kezd előlépni a sokkal nagyobb robotaxi-ipar árnyékából. Az Alphabet’s Waymo Texasban, Arizonában és Kaliforniában tesztelte önvezető pótkocsis járműveit, és együttműködik a UPS-szel is.

Más cégek – a már bevált szereplőktől, mint a Daimler, az újoncokig, mint az Ike, az Embark és a Plus – szintén egy teljesen vezető nélküli teherautó kialakításán dolgoznak.

De nem mindenki számára volt zökkenőmentes a próbálkozás. Az Uber feladta önvezető teherautó-terveit, miután az egyik önvezető autója megölt egy gyalogost Arizonában, a Starsky Robotics pedig a közelmúltban szűnt meg egy sikertelen finanszírozási kör miatt.

Forrás: The Verge

https://www.theverge.com/2022/8/4/23288794/tusimple-self-driving-truck-crash-investigation

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936