A vezető tehergépjármű gyártó az akkumulátoros elektromos meghajtásra szavaz a hidrogénnel szemben
Milyen szerepet játszik a jövőben a hidrogénmeghajtás a környezetkímélő közlekedés terén? A teherfuvarozásban nem lesz szerepe, állítja a világ egyik legnagyobb nehézgépjármű gyártója, amely visszafogja üzemanyagcellás kutatási és fejlesztési tevékenységét az akkumulátor-elektromos energia javára.
A hidrogén a tiszta energia tárolásának, szállításának és exportálásának kényelmes módja, hatalmas energiasűrűséggel rendelkezik, amely a károsanyag kibocsátás nélküli légi közlekedésben és hajózásban jól kihasználható. Sokan arra számítanak, hogy a hosszútávú teherfuvarozásban is hasznos lehet, mivel gyorsan újratölthető, így a teherautók hosszabb utakat képesek így megtenni, mint az akkumulátoros járművek, amelyeket folyton újra kell tölteni.
De a svéd Scania, amely a világ tizedik legnagyobb teherfuvarozó cége, másként látja ezt. Azután, hogy akkumulátoros és üzemanyagcellás teherautókat is a piacra dobott, bejelentette, hogy elkötelezi magát az akkumulátorok mellett. Arra hivatkozik, hogy a hidrogénnek nem hatékony a megújuló energia felhasználása, emellett a szükséges rendszer összetettsége, a költségek, a biztonság és a folyamatos karbantartás is problémákat okoz.
Bejelentésük szerint a Scania befektetett a hidrogén technológiákba és mérnökei értékes információkat nyertek a korai tesztekből, amelyek alapján folytatják erőfeszítéseiket. Ennek ellenére a továbbiakban korlátozzák a hidrogén használatát, mivel egy hidrogénes tehergépjármű meghajtásához háromszor annyi megújuló elektromosság szükséges, mint az akkumulátoros elektromos teherautókhoz. Nagyon sok energia vész el a gyártás, terjesztés és az elektromosságra való átalakítás során.
„A javítás és fenntartás költségeit is figyelembe kell venni,” mondták. „Egy hidrogénes jármű költségei nagyobbak, mint az elektromos járműveké, és a rendszerei, például egy kiterjedt levegő- és hűtőrendszer is összetettebbek. Ezenkívül a hidrogén egy illékony gáz, amely a biztonság érdekében több karbantartást igényel.”
A Scania egyelőre nyitva hagyja a lehetőséget a jövőbeni üzemanyagcellás teherautók fejlesztésére, de a bejelentésük elég jól jelzi az irányt, amerre az iparág halad. Az elektromos teherautókkal kapcsolatos terveit illetően a Scania azt mondja, hogy pár éven belül hosszútávú elektromos teherautókat terveznek bevezetni, amelyek 40 tonna összsúlyt képesek 4,5 órán keresztül szállítani, és gyorsan feltöltődni a vezetők 45 perces kötelező pihenőideje alatt. 2025-re a Scania úgy gondolja, hogy az elektromos járművek az Európában elért teljes járműértékesítések körülbelül 10 százalékát és 2030-ra várhatóan az összes járműértékesítésük 50 százalékát teszi majd ki.
Forrás: New Atlas