A világ első autonóm elektromos teherhajója megkezdi első útját személyzet nélkül Norvégiában

A Yara International nevű norvég cég azt állítja, hogy megalkotta a világ első zéró emissziós hajóját, amely önállóan is képes rakományt szállítani. A Yara Birkeland elektromos teherszállító hajó koncepcióját még 2017-ben alkották meg, most úgy tűnik, hogy megteszi első útját személyzet nélkül Norvégiában.

A Yara International egy norvég cég, amelyet 1905-ben alapítottak annak érdekében, hogy leküzdhessék az akkori európai éhínséget. A vállalat megalkotta a világ első nitrogén műtrágyáját, amely ma is a cég első számú üzleti fókusza.

Az éhínség elleni folyamatos harc mellett a Yara a kibocsátáscsökkentésre és a fenntartható mezőgazdasági módszerekre összpontosít. Bár a vállalat továbbra is sikereket kíván elérni a bolygó táplálásában, úgy véli, hogy ezt fenntartható módon is megteheti.

A hajók dízelmotorjaiból származó mérgező kén-oxid (SOx) és nitrogén-oxid (NOx) kibocsátás elleni küzdelem érdekében a norvég cég létrehozta a Yara Marine Technologies-t. 2017-ben a vállalat megkezdte egy teljesen elektromos hajó koncepciójának kialakítását a mérgező kibocsátások teljes megszüntetésére.

Mára elkészült a Yara Birkeland, amelyet a norvég kutatóról neveztek el, aki felfedezte a nitrogén hozzáadásának lehetőségét a műtrágyához. Az elektromos teherhajó most úgy néz ki, hogy teljesíti első útját teljesen személyzet nélkül.

Az elektromos teherhajó első önálló útját két norvég város (Herøya hogy Brevik) közt teszi meg. Bár személyzet nem lesz a hajón, de a parton található három vezérlőközpontból szorosan követik az útját.

Viszont a hajó be- és kipakolásához emberekre van szükség. Jon Sletten, a Yara norvégiai porsgrunn-i gyárának igazgatója szerint azonban a legtöbb művelet végül autonóm technológián keresztül fog működni. Ez idővel magában foglalja majd a konténerek hajóra pakolásához szükséges autonóm gépeket is.

Az autonómiára való összpontosítás csökkenti az áruszállítás üzemeltetési költségeit, miközben a teljesen elektromos teherhajó jelentősen kevesebb szén –dioxid-ot bocsát majd ki.

Az elektromos teherhajó 7 MWh akkumulátor kapacitással rendelkezik, amely két 900 kW-os Azipull hüvelyt, valamint két 700 kW-os alagúthajtóművet hajt, amelyek 13 csomó (~ 24 km/h) végsebességet biztosítanak. A Yara Birkeland jelenlegi teherbírása 120 húsz-láb egyenértékű egység (TEU) vagy hatvan 40 ′-es szállítókonténer.

A zéró kibocsátású hajó az eredeti tervek szerint tavaly kezdte volna meg az önálló utakat, de ezek elmaradtak a COVID-19 járvány miatt.

Sletten úgy véli, hogy az elektromos teherhajó évente 40 ezer kamionos utat vált majd fel.

Forrás: Electrek

https://electrek.co/2021/08/25/worlds-first-autonomous-7mwh-electric-cargo-ship-to-make-voyage-with-zero-crew-onboard/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936