A világ első napelemmel hajtott autója útra készen áll
Ahogy az elektromos járművek egyre elterjedtebbek, egyre több innovátor dolgozik a technológia fejlesztésén. Ide tartozik Lex Hoefsloot, a Lightyear vezérigazgatója is. Hat év fejlesztés után a cég nemrégiben adta ki a Lightyear 0-t, a világ első napelemes járművét. Anélkül, hogy töltőállomásra lenne szükség, ez a karcsú elektromos jármű hét hónapig úton tud maradni a beépített napelemeknek köszönhetően.
Jelenleg a legtöbb elektromos autó esetében az akkumulátorral maximalizálják a futásteljesítményt, ami azt jelenti, hogy kevesebb időt töltenek a töltőállomásokon, és több időt tudnak haladni. Ezek az akkumulátorok azonban nemcsak növelik az autók szénlábnyomát a gyártás során, hanem súlyt is növelnek, és nagy teljesítményű töltőállomásokhoz kötik a járműveket.
A Lightyear 0 kiküszöböli ezt a problémát az akkumulátor leszerelésével. Ehelyett az autó hajlított napelemsorokkal rendelkezik, amelyek folyamatosan töltik, függetlenül attól, hogy a sofőrök munkába ingáznak, vagy egyszerűen a szabadban parkolnak.
A vállalat becslései szerint optimális körülmények között az autó napi 70 km hatótávolságra képes. Ez azt jelenti, hogy azok a sofőrök, akiknek napi ingázása 35 km, nyáron hónapokig vezethetnek anélkül, hogy konnektorra lenne szükségük.
Valójában úgy becsülik, hogy a napsütötte területeken a sofőrök akár hét hónapig is vezethetnek töltés nélkül. Ha borús környezetben él, akkor is kap két hónap vezetési időt.
De mi van, ha csatlakoztatni kell? A Lightyear itt folytatja az innovációt. Azt állítják, hogy nincs szükség nagy teljesítményű töltőállomásra, és az autó továbbra is 32 km óránkénti hatótávval fog tölteni egy normál csatlakozóval és konnektorral.
A Lightyear fenntarthatóság iránti elkötelezettsége nem ér véget a napelemekkel. Az egész tervezés aprólékos, újrahasznosított és fenntartható anyagok felhasználásával. Ez magában foglalja a növényi alapú bőrrel és újrahasznosított PET-palackokból készült szövetekkel ellátott belső teret, valamint az újrahasznosított szénből és maradék szén-anyagokból készült külső paneleket.
A Lightyear 0 immár legálisan a közutakra 2022 novemberében érkezik meg az európai fogyasztókhoz. Limitált mennyiségben gyártják majd, ára 263 126 dollár (250 000 euró). A cél egy olyan modell kialakítása, amely magas termelést céloz meg 31 575 dolláros (30 000 eurós) elérhető áron. A Lightyear becslései szerint ennek a modellnek a gyártása 2024 végén vagy 2025 elején kezdődik.
Forrás: My Modern Met