A Volvo igazgatója szerint az autonóm autók még messze vannak, és ezt az emberek tudják
Jim Rowan, a Volvo jelenlegi globális vezetője szerint a teljesen önvezető autók még sokáig nem fognak megjelenni az utakon, még akkor sem, amikor a technológia eléri ezt a szintet.
Az önvezető autók öt szintre való besorolásának jelenlegi rendszerét is „nonszensznek” nevezte, és szerinte a vezető nélküli járművek fejlesztésével kapcsolatos megalapozatlan állítások már nem növelik úgy a részvények értékét, mint néhány évvel ezelőtt.
A Volvo Cars skót születésű vezérigazgatója (és a Dyson korábbi vezetője) a múlt héten Melbourne-ben járt vállalkozása távoli régióiban tett látogatásának részeként, és szánt egy kis időt a helyi médiára.
Az első vitapont az autonóm vezetés (AD) jelenlegi definíciói köré összpontosult, ahogyan azt a Society of Automotive Engineers határozta meg, 0-tól az 5-ös szintig, ahol a számok az automatizált vezetés különböző fokozatait jelentik.
„Ez a módszer, amely az autonómiát öt különböző szintre osztja, szerintem nonszensz” – vélekedett Mr. Rowan. „Két szintű autonómia van. Az egyik esetben a kezed a kormányon van, a másikban nem.”
„A kormányon tartott kezek az ADAS-t (Fejlett vezetéstámogató rendszereket) jelentik, az ADAS különböző szintjein. Segíti a vezetőt a sebesség beállításában, a kanyarok gyors bevételében, ide tartozik az automatikus sávváltási asszisztens, az automatikus fékezés és a hasonló rendszerek. De minden esetben szükség van a kormány fogására.”
„A másik szint, amikor a vezető elengedheti a kormányt. A teljesen autonóm technológia már készen áll. Természetesen a körülmények és a sebesség számítanak, de tudjuk teljesen autonóm módon vezetni az autót.”
„De megengedik ezt a szabályok? Nem. Ezért azt gondolom, hogy a szabályozás jelenti a fő akadályt a teljesen autonóm vezetés elfogadása felé, nem a technológia”, tette hozzá.
Rowan elmondta, hogy még ha az önvezetéshez szükséges technológia – a jobb érzékelők, például a LiDAR és a gyorsabb számítási képességek – meglenne is, számtalan probléma marad még azelőtt, hogy a hatóságok elkezdhessék felelősségteljesen bevezetni.
„Meglesz a számítási teljesítmény, a szoftver, amely képes rá, és talán egy autópályán el is indul bizonyos területeken, valószínűleg Kaliforniában, kijelölt sávokban az autópályán, kijelölt útvonalakon a repülőtérről a belvárosba például”, mondta.
„Valószínűleg ezek lesznek az első utak, ahova engedélyezik az autonóm rendszereket. Majdnem olyan lesz, mint egy taxi: az utas beszáll, és nincs vezető, vagy a saját autóban elengedheti a vezető a kormányt és használhatja az autonóm rendszert.”
„De egy zsúfolt városban vezetni, ahol iskolák vannak és útépítések, rengeteg változás nap, mint nap? Azt hiszem, ez még nagyon messze van.”
Ennél is fontosabb, hogy Rowan figyelmeztette az olyan embereket, mint Elon Musk, kijelentve, hogy az önvezetésről szóló állítások körüli felhajtás már nem növeli az autómárkák és a technológiai márkák piaci értékét úgy, mint néhány évvel ezelőtt.
„Úgy gondolom, hogy az emberek felismerték, hogy a teljes önvezetés még messze van, és ez az oka annak, hogy ez már nem növeli a részvények értékét, mert ezt a piacok is felismerték, és a befektetők is rájöttek” – mondta.
Rowan elmondta, hogy a Volvo addig is tovább építi saját szoftvercsomagját, amely fejlett chipekre épül, hogy készen álljon az autonóm vezetésre, amikor a törvényhozók engedélyezik azt.
A nyilvánvaló kérdés az, hogy ha az autonóm vezetés nem növeli a cég értékét, akkor mi fog differenciálni a cégek között? „Különbség lesz a technológiák közt, az biztos”, mondta Rowan.
„Tulajdonképpen szilárd meggyőződésem az, hogy azok az autógyártók, amelyek a következő két-három évben a megfelelő befektetéseket hajtják végre, a megfelelő „építs, ne vásárolj” befektetéseket… LiDAR-okat, radarokat és alapvető számítási technológiákat… az autógyártók, akik ezt jól csinálják, a következő évtizedben a bolygó legnagyobb technológiai vállalatává válhatnak.”
Forrás: Car Expert
https://www.carexpert.com.au/car-news/volvo-boss-autonomous-cars-a-long-way-off-and-people-know-it