A Volvo lidart épít az autóiba az autópályákon való önvezetés támogatására

Az önvezető autók jelenleg még nem jelentik azt, hogy úgy tudunk utazni az autóban, hogy egyáltalán nem figyelünk az útra. Néhány autó már működik önvezető módban, de a vezetőnek akkor is az utat kell figyelnie és fognia a kormányt. A Volvo ezen igyekszik változtatni.

A cég nem kínál 100%-osan önvezető autókat a közeljövőben. Ehelyett olyan általános autók építését tervezi, amelyek az autópályákon képesek önmagukat autonóm módon vezetni emberi felügyelet nélkül. Ehhez első lépésként a Volvo a héten bejelentette, hogy 2022-től új autóit lidarral szereli fel. Emellett önvezető szoftvert fejlesztenek, amely lidart, kamerákat, radart és tartalék jármű irányítási rendszereket tartalmaz. Amint a „Highway Pilot” elnevezésű szoftvert biztonságossá teszik, frissítési lehetőségként küldik majd el az ügyfeleknek.

A legfejlettebb önvezető autók (mint például a waymo) lidart használ a navigációhoz. A lidar lézersugarakat bocsát ki az autó közvetlen környezetébe, hogy valós idejű, megbízható, 3D-s térképet alkosson az autó környezetéről. A lidar jobb minőséget nyújt, mint a kamerák vagy a radar, de nehézkes, és csaknem olyan drága önmagában, mint egy luxusautó. Ezért főként teszt önvezető autókra használják és nem az autógyártásban. Bár az Audi kínált lidart néhány modelljéhez, de az kis hatótávolságú és alacsony felbontású volt, így korlátozottabb képességekkel rendelkezett.

A Volvo lidarját a Luminar gyártja majd, és állítólag sorozatgyártásban olcsóbb és magasabb szintű, anélkül, hogy túlzottan feláldoznák a kritikus képességeket, például a felbontást és a hatótávolságot. Egy probléma azonban van vele: a Luminar lidarja csak 120 fokban tudja felmérni a környezetét, ezért a 360 fokos képhez a Volvonak több egységet kell telepítenie az autókba. Ez persze növeli a költségeket. Így a Volvo egyelőre úgy tűnik egy előre néző lidart telepít, amit kamerákkal és radarral kombinál az autópályán való biztonságos automata vezetés érdekében.

Több automata rendszer létezik már, a Teslákban például az autopilot szoftver az autó sebességét a forgalomhoz igazítja és a sávon belül tartja a járművet. A fejlettebb funkciók már magukban foglalják a sávváltást és az autópályákon a lehajtók közti navigációt. Azonban ezen funkciók működése közben az embernek felügyelnie kell az autót, és nem szabad elvennie a kezét a kormányról. Itt tér el a többitől a Volvo terve. Nyilatkozatuk szerint a Volvo képes lesz autonóm módon közlekedni az autópályákon, amikor úgy ítéli meg, hogy az biztonságos, és eközben a vezetőnek nem kell figyelnie vagy fognia a kormányt.

A Volvo azt mondja, hogy a teljesen autonóm vezetést kezdetben bizonyos körzetekre vagy feltételekre korlátozzák majd. Ez valószínűleg azt jelenti majd, hogy bizonyos útszakaszokat feltérképeznek, hogy segítsék a szoftvert a navigációban. Idővel majd frissítések révén kiterjesztik majd az elérhető területeket.

A Volvo tehát a 3. szintű autonómiát célozza meg, amely azt jelenti, hogy bizonyos szituációkban felügyelet nélkül képes működni az autó, de a vezetőnek elérhetőnek kell lennie, hogy szükség esetén átvegye a kontrollt.

Érdemes megjegyezni, hogy az Audi hasonló, bár korlátozottabb terveket készített lidar rendszerére, amely lehetővé teszi az autonóm vezetést alacsony sebességgel az autópályákon. A társaság azonban a közelmúltban lemondta a funkciót a szabályozási kihívások és a felelősséggel kapcsolatos aggályok miatt.

Ha a Volvo tervei nem is sikerülnek teljes mértékben, annyiban előrelépést jelentenek, hogy a lidar szélesebb körben megjelenik az autógyártásban, ami javíthatja az alap vezetést segítő és biztonsági rendszereket.

Forrás: SingularityHub

https://singularityhub.com/2020/05/10/volvo-will-add-lidar-for-eyes-off-the-road-self-driving-cars-on-highways/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936