A Volvo szabadalmaztatott kormánykereke áthelyezhető a másik oldalra, de van vele egy nagy probléma
A Volvo szabadalmaztat egy kormányszerkezetet, amely átcsúsztatható az egyik oldalról a másikra, vagy akár középre. Ez persze nem egy újfajta hóbortot szolgálna, hanem a teljesen önvezető autók esetében lenne egy jól használható lehetőség.
Korábban már több koncepció autó esetében látható volt az elmozdítható kormánykerék funkció, ezért meglepő, hogy a Volvo csak most állt elő a szabadalommal.
Ilyen rendszer volt 2014-től a Rinspeed XchangE koncepcióban, amely egy nagyon jól újrakonfigurálható belső térrel rendelkező Tesla S Modell volt. A 2018-as Lagonda Vision Concept ugyancsak olyan kormánykereket tartalmazott, amely az autó egyik oldaláról a másikra csúsztatható. A 2016-os Mini Next 100 koncepció is tartalmazott egy ilyen kormánybeállítást. És ez csak az elmúlt pár év termése.
2004-be visszamenve, a Toyota Alessandro Volta Concept is ilyen rendszert alkalmazott, a kormány és a pedálok képesek voltak a sínek mentén átcsúszni az autó bal oldaláról a jobbra, sőt középre is. De valószínűleg még ennél is több példát lehetne találni.
Természetesen ezek a rendszerek nem voltak teljesen egyformán konfigurálva, a pedálok esetében voltak különbségek. Néhány koncepció egy csúszó sínre helyezte őket, mások egyszerűen két pedálkészletet használtak, ami egyszerűbb és olcsóbb megoldásnak tűnik.
Mindenesetre van egy alapvető probléma ezekkel a rendszerekkel. A Volvo autók nagy, függőlegesen elhelyezett információs és szórakoztató érintőképernyővel rendelkeznek. Ha a kormánykerék egy sín mentén mozogna, akkor ennek a sínnek nagyjából át kellene mennie a képernyőn. Ennek a kérdésnek az egyik megoldása az, ha a csúszó kereket egy nagyon hosszú zsanérra helyezi, amely a képernyő alá vagy fölé kerülne. A Volvo szabadalma úgy oldja meg ezt a kérdést, hogy egyszerűen nincs függőleges érintőképernyője.
Úgyhogy egyelőre úgy tűnik, hogy választani kell, hogy vagy átcsúsztatható kormánykereke van az autónak, vagy nagy, függőleges érintőképernyője, de mindkettő nem lehet.
Mindamellett valószínűleg, mire a teljesen önvezető autók megjelennek a piacon, az érintőképernyőket felváltja majd valamilyen félig átlátszó hologram.
Forrás: Autoweek