A Volvo szerint az elektromos autók gyártásából származó károsanyag-kibocsátás 70%-kal magasabb lehet, mint a benzines modelleknél – és azt állítja, hogy akár 9 év vezetésbe is beletelhet, mire zöldebbé válnak
A Volvo állítása szerint az elektromos autók gyártásából származó károsanyag-kibocsátás jóval magasabb, mint a benzinesek esetében. Felszólította a világ vezetőit és az energiaszolgáltatókat, hogy jelentősen növeljék a zöld energiába való befektetéseiket, hogy csökkentsék a plug-in modellek szénlábnyomát.
A svéd autógyártó azt mondta, hogy egy autó élettartama során az elektromos változat összességében zöldebbé válik, bár ez csak 30 000 és 68 400 mérföld megtétele után érhető el, ami négy és kilenc év közötti időtartamot jelent egy átlagos brit autós esetében.
Az állítások a glasgow-i COP26 klímacsúccsal egyidőben jelentek meg, a márka által elfogadott forradalmian új átláthatósági megközelítés részeként, amely magában foglalja a tisztán elektromos, 57 400 angol font értékű C40 Recharge legújabb „életciklus-értékelési” jelentésének közzétételét.
Ez azt mutatja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása az elektromos járművek gyártása során közel 70 százalékkal magasabb, mint egy benzines modell esetében, ami elsősorban az akkumulátor- és acélgyártás szén-dioxid-intenzitásának, valamint az alumínium megnövekedett részarányának köszönhető a plug-in autókban.
A Volvo azonban azt mondta, hogy elektromos járműként a C40 Recharge jóval alacsonyabb szénlábnyommal rendelkezik, mint benzines változata a „használati fázisban”, bár azt sugallta, hogy hosszabb ideig kell használni, mielőtt ellensúlyozná a gyártásból származó magasabb károsanyag-kibocsátást.
Tiszta energiával, például szélenergiával töltve, az új elektromos SUV életciklusa alatti CO2-lábnyoma körülbelül 27 tonnára csökken, szemben a belsőégésű motorral hajtott XC40 kompakt SUV 59 tonnájával.
Ha azonban a sofőrök egy átlagos globális energiamix (amelynek körülbelül 60 százaléka fosszilis tüzelőanyagból származik) segítségével töltik fel C40 Recharge-ukat, az autó életciklusának CO2-kibocsátása akár 50 tonnára is emelkedhet, ami jelentősen csökkenti a környezeti előnyöket a hagyományos autókhoz képest.
A Volvo becslése szerint egy elektromos Volvo C40-nel körülbelül 68 400 mérföldet (110 ezer km) kell megtenni ahhoz, hogy alacsonyabb összkarbon-lábnyoma legyen, mint a benzines változatnak, ha az előbbit a jelenlegi globális villamosenergia-mix alapján hajtják meg.
A legfrissebb brit vezetési statisztikák alapján az átlagos éves futásteljesítmény 7400 mérföld (kb. 12 000 km). Ez azt jelenti, hogy akár kilenc évig is eltarthat mire az elektromos autó környezetbarátabb lesz, mint egy belsőégésű motorral szerelt autó – állítja a Volvo.
A magasabb termelési kibocsátást azonban mindössze 30 000 mérföld (négy év vezetés) alatt tudná ellensúlyozni, ha zöldebb, szél által termelt elektromos árammal töltenék fel.
A szakértők vitatták – és bírálták – a svéd gyártó becsléseit, és azt állítják, hogy mindössze 16 000 mérföld (kb. 26 ezer km) – valamivel több, mint két év vezetés – kell ahhoz, hogy az elektromos C40 megelőzze a benzines modell szennyezőanyag-kibocsátását, majd jócskán túllépjen rajta.
Egy autógyártó részéről ezek elég merész kijelentések, mivel némileg aláássák új – és drága – járművének zöld hitelességét. Bátor vagy ostoba, attól függően, hogy az elektromos vita melyik oldalán állunk.
A Volvo szerint új, mindent feltáró jelentéseinek célja, hogy a döntéshozókat olyan fejlesztésekre ösztönözze, amelyek révén a Volvo és más elektromos autók „ki tudják használni valódi potenciáljukat az éghajlatváltozás szempontjából”.
Azt mondják, hogy ha ez megtörténik, akkor a tiszta, megújuló energia felhasználásával épített és feltöltött elektromos járművek hatalmas potenciális CO2-csökkentést jelenthetnek.
A jelenleg a kínai Geely konszern tulajdonában lévő svéd cég már felvázolta azon célját, hogy 2030-ra teljesen elektromos autógyártóvá váljon.
A terv része egy új, tisztán elektromos autócsalád bevezetése a következő években, az iparág egyik legambiciózusabb villamosítási ütemtervében.
Ez magában foglalja azt is, hogy 2040-re klímasemleges vállalattá váljon, mivel folyamatosan azon dolgozik, hogy munkafolyamatai során folyamatosan csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást.
Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója így nyilatkozott: „Tudatos stratégiai döntést hoztunk, hogy teljesen elektromos autógyártóvá és iparági vezetővé válunk, de egyedül nem tudjuk elérni a klímasemlegességet.”
„Szükségünk van a kormányokra és az energiacégekre szerte a világon, hogy fokozzák beruházásaikat a tiszta energiakapacitásba és a kapcsolódó töltési infrastruktúrába, hogy a teljesen elektromos autók valóban beválthassák a tisztább mobilitásra vonatkozó ígéretüket.”
A C40 Recharge Lifecycle Assessment Report felvázolta, hogy az alumínium és a Lítium-ion akkumulátormodulok gyártása viszonylag magas szén-dioxid-kibocsátással jár, amelyek mindegyike körülbelül 30%-kal járul hozzá a járműben lévő összes anyag és alkatrész teljes lábnyomához.
A Volvo azt állítja, hogy már tesz aktív lépéseket ezen kibocsátások kezelésére, többek között a fosszilis mentes acél fejlesztésére irányuló tervezett együttműködésekkel, valamint az akkumulátor-beszállítókkal 100 százalékban megújuló energiát használó akkumulátorok előállítására vonatkozó partnerség révén.
A vállalat azt állítja, hogy 2018 és 2025 között 40 százalékkal kívánja csökkenteni az egy átlagos autóra jutó életciklus-szén-dioxid-kibocsátást, többek között azáltal, hogy 2025-ig 25 százalékkal csökkenti az ellátási lánc szén-dioxid-kibocsátását.
Saját működését tekintve 2025-re szeretné elérni a klímasemleges gyártást.
Európai üzemei 100 százalékban tiszta árammal működnek, míg a svédországi Torslanda gyára már teljesen klímasemleges. A világ más részein a kínai csengdui és daqingi telephelyei szintén klímasemleges árammal működnek.
A Volvo azt is megerősítette, hogy elektromos autóinak értékesítése növekszik.
A Volvo Cars teljesen elektromos modelljeinek értékesítése az év első 10 hónapjában elérte a teljes értékesítés 3,1 százalékát, 18 261 autót, októberben pedig 5,6 százalékra, 2841 autóra nőtt.
Forrás: Daily Mail