A Voyage engedélyt kapott robotaxi szolgáltatás indítására Kaliforniában
A Voyage kiküszöbölt egy szabályozási akadályt, így most már kiterjesztheti önvezető taxi szolgáltatását San Jose magánútjairól Kalifornia teljes közúthálózatára.
A Kaliforniai Közmű Bizottság engedélyt adott a cégnek önvezető autókon való személyszállításra a közutakon. Az engedély, mely része az állam Autonóm Jármű Utaszállítási Szolgáltatás pilot projektjének, a hagyományos autonóm jármű tesztelésen túlmutató fejlesztéseken dolgozó csoportba emeli a Voyage-t. Az Aurora, az AutoX, a Cruise, a Pony.ai, a Zoox és a Waymo már kapott engedélyt a Bizottság által vezetett Autonóm Jármű Utasszállítási Szolgáltatás pilot programjában való részvételre. Az engedély ugyancsak lehetőséget nyújt a Voyage számára a szélesebb körű kereskedelmi részvételre.
A cég hat autonóm járművet üzemeltet The Villages-ben, – mindegyiket emberi vezetővel a kormánykerék mögött – amely egy több mint 4 ezer lakosú közösség San Joseban. Közép Floridában szintén működnek egy 40 négyszetmérföldes területen. (A tevékenységüket most átmenetileg felfüggesztették a koronavírus járvány miatti kijárási korlátozások miatt.) Ezeken a területeken eddig nem volt szükségük engedélyre, mivel a közösség területe magánutakból áll. De tervezték, hogy a közösség lakóit a területen kívüli úticélokra is szállítanák.
A Voyage stratégiája az volt, hogy a nyugdíjas közösségekben indítanak, amely specifikus fogyasztói igényt és egyszerűbb környezeti feltételeket jelent. A cég által kiszolgált közönség átlagéletkora 70 év. A céljuk most nem az, hogy változtassanak a célközönségen, hanem, hogy kibővítsék a szolgáltatást. A végcél az, hogy mindenfajta lakossági igényt ki tudjanak elégíteni: el tudják szállítani a lakosokat a barátokhoz, vacsorázni, bevásárolni, az orvoshoz vagy akár a repülőtérre.
A Kaliforniai Közmű Bizottság 2018. májusában két pilot programot engedélyezett az autonóm járművekkel való utasszállítás terén. Az elsőt Vezetővel Rendelkező Autonóm Jármű Utasszállítási Pilot programnak nevezték, melynek során a cégek ride-hailing szolgáltatást működtethetnek autonóm járművekkel speciális szabályok betartása mellett. A cégeknek nem engedélyezik díj felszámítását, emberi vezetőnek is kell az autóban ülni és rendszeresen jelenteniük kell bizonyos adatokat.
A második pilot program vezető nélküli utasszállítást foglal magába – bár még egyetlen cég sem kapta meg ehhez az engedélyt.
A Voyage a kapott engedélye alapján nem számíthat fel díjat az utasszállítási szolgáltatásért. Bár van néhány kiskapu. Technikailag kérhet díjat az utasoktól The Villages-en belül, és ezt a járvány miatti leállás előtt meg is tette.
A Voyage tovább is kívánja ezt vinni, hagyományos Szállítási Charter Engedélyért folyamodik, amely a limuzinok és buszok számára kötelező.
A Kaliforniai Közmű Bizottság programjai nem összetévesztendők a Kaliforniai Motoros Járművek Hivatalának szabályozásával, amely csak biztonsági vezetővel engedélyezi az autonóm járművek tesztelését közutakon. Erre 65 cégnek van engedélye. A Kaliforniai Közmű Bizottság programjában csak az vehet részt, aki rendelkezik a Motoros Járművek Hivatalának engedélyével.
Forrás: Tech Crunch