A Waymo elindítja fizetős robotaxi szolgáltatását Los Angelesben
A Waymo tech startup kedden bejelentette, hogy szerdától (április 10-étől) kezdődően fizetős robotaxi utazásokat kínál Los Angelesben, mivel az ország önvezető autótechnológiával kapcsolatos kísérlete felgyorsul.
A Waymo, a Google leányvállalata januárban jelentette be Los Angeles-i szolgáltatásának tervét, amihez állami hatósági jóváhagyást és helyi támogatást kért. Azóta ingyenes „on tour” utakat kínál, és a múlt hónapban megkapta a hatósági engedélyt a fizetős szolgáltatásra, annak ellenére, hogy a Teamsters szakszervezet és a Los Angeles-i Közlekedési Minisztérium ellenezte ezt.
A Waymo közölte, hogy több mint 50 000 ember van a várólistán, hogy igénybe vegye a szolgáltatást. A cég nem közölte, hány felhasználó számára teszi lehetővé az alkalmazás teljes körű használatát szerdától. A múlt hónapban a vállalat azt közölte, hogy egy 50-nél kevesebb autóból álló Los Angeles-i flottával kezdi, amely Santa Monicától LA belvárosáig terjedő 163 négyzetkilométeres területet fed le. Los Angeles megye lakossága 9,7 millió fő.
A szolgáltatás hasonlóan működik, mint más utazást indító okostelefon-alkalmazások, mint például a Flywheel, a Lyft és az Uber, azzal a különbséggel, hogy a Waymo járművein nincsenek jelen emberi sofőrök. Az utasoknak követniük kell az alkalmazásban és a jármű hangrendszerében megjelenő utasításokat, bár a Waymo dolgozói is tudnak távolról segíteni.
A robotaxik egyre nagyobb lendületet kapnak, ahogy a technológia fejlődik. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azt mondta, hogy a Tesla augusztusban bemutat egy robotaxit, bár részleteket nem árult el. A General Motors leányvállalata, a Cruise, amely tavaly szüneteltette robotaxi szolgáltatását, miután egyik járműve nem észlelt egy alatta lévő gyalogost, bejelentette, hogy bizonyos városokban, köztük Phoenixben is újra bevezeti az ember által hajtott járműveket, ami visszalépést jelent a vezető nélküli műveletek felé vezető úton.
Különböző kínai székhelyű technológiai startupok is tesztelnek önvezető autókat kaliforniai utakon, amiket a törvényhozók szigorúan vizsgálnak.
De a Waymo egyelőre csak a hagyományos, embervezérelt utazási szolgáltatások terén versenyez.
A Waymo Los Angeles-i terjeszkedése önálló, profitorientált taxikat hoz az ország második legnagyobb városába – egy olyan városba, amely régóta az autós utazás szinonimája. A Waymo már kereskedelmi robotaxi szolgáltatásokat üzemeltet San Franciscóban és Phoenixben is.
Chris Ludwick, a Waymo termékmenedzsment igazgatója mérföldkőnek nevezte a Los Angeles-i lépést.
„A város lakói általi fogadtatás eddig kivételes volt, és nagyon várjuk, hogy idővel még több utast üdvözölhessünk szolgáltatásunkban” – nyilatkozta.
A robotaxikat több fronton is bírálták, kezdve a sofőrök munkáját fenyegető veszélyektől egészen a városi buszok vagy mentőautók akadályozásáig. A kaliforniai törvények értelmében a vezető nélküli autók nem kaphatnak közlekedési bírságot, és ez súlyosbíthatja a forgalmi torlódásokat.
A Los Angeles-i Közlekedési Minisztérium szerint a Waymo bővítése túl korai az autonóm járművek működésének megfelelő helyi felügyelete nélkül, de egy múlt havi végzésben az állami tisztviselők azt mondták, hogy ezek az aggodalmak alaptalanok.
A robotaxik támogatói azzal érvelnek, hogy az emberi sofőrök szörnyű biztonsági adatokkal rendelkeznek, mivel az Egyesült Államokban a közlekedési halálesetek száma meghaladja az évi 40 000-et. A Waymo nem számolt be a technológiája miatt bekövetkezett halálesetről vagy súlyos sérülésről, és úgy tűnik, hogy a Waymo járművek általában jobban betartják a közlekedési szabályokat, mint az emberi sofőrök a bennük utazó újságírók szerint.
San Francisco-ban a vezető nélküli járművek futurisztikus jellege turisztikai attrakcióvá vált.
Az autonóm taxibővítés ellenzői, köztük a Teamsters, megfogadták, hogy lassítják az olyan cégek növekedését, mint a Waymo. A kaliforniai szenátusban függőben lévő törvényjavaslat a városokat és a megyéket ruházná fel hatáskörrel a robotaxi szolgáltatások felett – ez a jogkör jelenleg az állami kormányzati szerveknél van. A törvényjavaslat tárgyalását a jövő hétre tervezik.
Forrás: aol.com