A Waymo és a Volvo exkluzív együttműködést kötött
Június 25-én a Waymo és a Volvo bejelentette „exkluzív” partnerségét a Waymo önvezető technológiájának a Volvo jármű platformjába való integrálása céljából.
Az együttműködést mindkét féle bejelentette. „A Waymo a Volvo Car Group exkluzív 4-es szintű partnere.” Ugyanakkor a Waymo nem ajánlott fel hasonló kizárólagosságot a Volvonak. Valójában a Waymo-nak különböző szintű együttműködései vannak a Fiat-Chryslerrel, a Jaguarral és a Renault Nissannal.
A bejelentés azt jelzi, hogy a Volvo és a Waymo „integrálja a Waymo Driver-t egy teljesen új, mobilitásra összpontosító elektromos jármű-platformba, amely ride-hailing szolgáltatást nyújt majd.”
Májusban a Volvo bejelentette, hogy Luminar lidar érzékelőket épít be a várhatóan 2022-ben bevezetésre kerülő SPA 2 moduláris jármű-architektúrába. A bejelentés kimondta, hogy a SPA 2 járművek „az autonóm vezetéshez szükséges hardverrel felszerelve lesznek elérhetők”. A lidar érzékelők azonban nem feltétlenül kerülnek be alap felszerelésként minden járműbe.
Noha a Volvo májusi bejelentése nem említette kifejezetten a 3. szintű autonóm vezetést, a közelgő Highway Pilot funkció ismertetése szorosan megegyezik a 3. szint SAE leírásával: „A teljesen autonóm autópályán történő vezetés akkor aktiválódik, amikor az igazoltan biztonságos az egyedi földrajzi helyeken és körülmények között.”
A Luminar és a Waymo bejelentésének időbeli közelsége és tartalmának egybeesése azt jelzi, hogy a Volvo egyidőben fejleszt 3. szintű jármű platformot házon belül és 4. szintű platformot a Waymo-val.
A Volvo és a Waymo partnersége a Waymo Driverre fókuszál. A Waymo blogja a Driver rendszert úgy írja le, mint ami magában foglalja, és egyben erősen támaszkodik a szabadalmaztatott szenzorokra. Az valószínűtlennek tűnik, hogy a Waymo és a Volvo partnersége magában foglalná a Driver szoftver Luminar vagy egyéb szenzorokkal való használatát.
Az is kérdés, hogy ki fogja üzemeltetni a ride-hailing szolgáltatást, amelyre a Waymo és a Volvo a teljesen új platformot készíti. A Waymo jelenleg is üzemeltet egy kisebb ride-hailing szolgáltatást Phoenixben Waymo One néven. A Volvo-nak pedig régóta fennálló együttműködése van az Uberrel, bár saját ride-hailing szolgáltatást nem végez.
2019-ben a Volvo és az Uber bemutatott „egy közösen gyártásra kifejlesztett autót, amely képes önmagát vezetni…lehetővé téve az önvezető autók jövőbeni felhasználását az Uber hálózatban, autonóm utazásmegosztó szolgáltatásként.”
A Volvo és a Waymo közti együttműködés felveti annak a lehetőségét, hogy a Waymo Driver, integrálva a Volvo platformba eljut az Uber utazásmegosztó szolgáltatásáig. Ez egyelőre csak spekuláció, de ez tovább komplikálná a Waymo és az Uber közti amúgy is komplex viszonyt.
A bejelentés külön megemlíti a Volvo elektromos autókkal foglalkozó leányvállalatát, a 2017-ben alapított Polestart, amely még nem jelentetett meg gyártásra kerülő autót. De az elektromos autók terén való szakértelme hasznos lehet ahhoz a teljesen új elektromos jármű platformhoz, amelyet a Volvo és a Waymo közösen fejleszteni fog.
A Volvo, bár svéd, a Geely Global kínai autó konglomerátum tulajdonában van. A Volvo-val való partnerség megnyithatja az utat a Waymo számára, hogy újabb együttműködéseket kössön kínai autógyártókkal. A Waymo egyelőre még csak korlátozottan van jelen Kínában.
Forrás: Forbes