A Waymo és a Zeekr EV robotaxit gyárt az Egyesült Államok számára
Az autonóm technológiai fejlesztő Waymo és a Geely Zeekr EV márkája, amely 2021 áprilisában jelent meg, és amely elektromos mobilitási technológiák és megoldások márkájaként írja le magát, közösen tervezi meg azt az elektromos ride-hailing járművet, amelyet a Waymo az USA-ban tervez piacra dobni a közeljövőben.
Az elektromos járművek tervezése és fejlesztése az autógyártó göteborgi (Svédország) létesítményében zajlik, a Zeekr a tervek szerint új, nyílt forráskódú, szabadalmaztatott EV architektúrát fog használni a járműben.
Az autógyártó megosztotta a tervezett ride-hailing elektromos autó meglehetősen részletes képét, egy MPV profilját alkalmazva négy tolóajtóval és két üléssorral, valamint a műszerfalon elhelyezett központi képernyővel rendelkezik, amelyet úgy terveztek, hogy a két, első sorban ülő utas számára elérhető legyen. Az elülső burkolat elegáns kialakítású, a fényszórók közvetlenül a szélvédő alatt helyezkednek el, valamint rövid túlnyúlások vannak elől és hátul, hogy helyet szabadítsanak fel az akkumulátor számára a két tengely között. A Waymo szenzordoboza jól láthatóan a tetőn található, további érzékelőkkel a jármű körül.
Eközben a belső tér meglehetősen minimalista, és úgy tűnik, hogy akár hat utas számára is helyet biztosít.
„Az új jármű a kezdetektől fogva utasközpontú lesz, és új mércét állít fel az autonóm járművek számára” – mondta az autógyártó. „Az új Zeekr járművet autonóm használatra tervezték, és teljesen konfigurálható kabinnal érkezik, vezetői kezelőszervekkel és anélkül is, amely testreszabható az Egyesült Államokban a Waymo One pilóta nélküli ride-hailing flottájának utasigényeihez.”
A Zeekr egyelőre nem osztott meg tervezett hajtáslánc-specifikációkat, és nem jelezte, hogy mely városokban tervezik leghamarabb a flotta elindítását.
A Waymo a maga részéről számos autógyártóval együttműködött a robotaxi prototípusok megalkotásában, a Jaguar az egyik újabb. Az autonóm technológiai fejlesztő nemrégiben elindított egy Trusted Tester Programot San Franciscóban, amely 4. szintű Jaguar I-Pace-ben kínál utakat, biztonsági vezetővel a volán mögött. A Waymo Driver rendszer egy változata várhatóan szerepelni fog a Zeekr-alapú EV robotaxiban, bár ez egyáltalán nem lesz felszerelve kezelőszervekkel egy biztonsági vezető számára, a jövőre gondolva, amikor a robotaxikban nem fog vezető utazni.
A cégek nem árulták el, hogy mikor tervezik a Zeekr-alapú elektromos ride-hailing járművek piacra dobását az Egyesült Államokban, de a céldátum az évtized első felében lehet, ha a helyi szabályozás lehetővé teszi. A 4-es szintű robotaxik kiépítése várhatóan a nyugati parton és a délnyugaton számos városban elkezdődik, olyan államokban és településeken, amelyek engedélyezik a teljesen vezető nélküli járművek közlekedését az utakon.
„A Zeekr az egyenlőség, a sokszínűség és a fenntarthatóság eszméi alapján született” – mondta Andy An, a Zeekr Technology vezérigazgatója. „Azáltal, hogy a Waymo One flotta stratégiai partnerévé és járműbeszállítójává válunk, megoszthatjuk tapasztalatainkat, eszméinket, és biztosíthatjuk szakértelmünket egy olyan teljesen elektromos jármű létrehozásában, amely megfelel a Waymo követelményeinek a fenntartható utazásnak ebben a gyorsan bővülő szegmensében a globális piacon.
Forrás: Auto Week
https://www.autoweek.com/news/green-cars/a38663779/waymo-zeekr-robotaxi-ev-concept/