A Waymo és az Aurora újfajta megállás jelzésre kér engedélyt teherautói számára
Két önvezető teherautó-gyártó cég közölte az amerikai szabályozó hatóságokkal, hogy az autópálya szélén megállt teherautókra figyelmeztető technológiájuk elég biztonságos ahhoz, hogy helyettesítse a hagyományos fényvisszaverő táblákat és jelzőfényeket.
A Waymo LLC és az Aurora Operations Inc. arra kérte a Szövetségi Szállítók Biztonsági Hivatalát, hogy öt évre mentesítse magasan automatizált (4. és 5. szintű) teherautóikat az ilyen út menti figyelmeztető berendezéseket előíró szabályozás alól. Ha az FMCSA jóváhagyja a mentességet, a vállalatok használhatják helyette a fülkére szerelt jelzőfényeket.
„A Waymo és az Aurora úgy gondolja, hogy a figyelmeztető berendezés biztonsági célját alternatív módon is meg tudják valósítani az előre és hátrafelé néző borostyánsárga villogó lámpák használatával, amelyeket a fülkére szereltek fel az oldalsó tükrök felső széle feletti magasságban” – mondta az FMCSA.
„A Waymo és az Aurora külön-külön tesztelték az ilyen eszközök változatait, és arra a következtetésre jutottak, hogy a fülkébe szerelt figyelmeztető berendezések használata ugyanannyira vagy hatékonyabban tette lehetővé az úthasználók számára, hogy felismerjék a megállt teherautó potenciális veszélyét, és reagáljanak rá.”
A cégek konkrétan két, az út menti figyelmeztető berendezésekkel kapcsolatos szabályozás alól kérnek felmentést: az engedélyezett eszközök típusa és elhelyezése alól.
Amikor egy teherautó a szükséges forgalomleálláson kívül bármilyen okból megáll az autópályán vagy más úton, a sofőröknek a jármű típusától függően háromféle vészhelyzeti fényvisszaverő háromszöget vagy három-hat jelzőfényt kell használniuk figyelmeztetésként a többi járművezető számára.
A szabályozás azt is előírja, hogy az eszközöket 10 percen belül három ponton kell elhelyezni:
- A forgalmi oldalon négy lépésnyire (kb. 3 méter) a járműtől, a közeledő forgalom irányába.
- A forgalmi sáv közepén, a járműtől 40 lépésre (kb. 30 méter) a közeledő forgalom irányába.
- A forgalmi sáv közepén, a járműtől 40 lépésre (kb. 30 méter) a közeledő forgalommal ellenkező irányban.
Ezen túlmenően, ha a teherautót egy kanyartól, dombtetőtől vagy egyéb akadálytól 150 méteren belül leállítják, a figyelmeztető berendezést a teherautótól legfeljebb 150 méter távolságra kell elhelyezni.
Mivel a fülkére szerelt eszközök, amelyekre a cégek felmentést kérnek, villogó lámpák, a Waymo és az Aurora a külső lámpák folyamatos égésének követelménye alól is mentességet szeretne kapni.
„Minden külső lámpának (mind a kötelező lámpáknak, mind a kiegészítő lámpáknak) folyamatosan égnie kell, az irányjelző lámpák; vészjelző lámpák; iskolabusz figyelmeztető lámpák; borostyánsárga figyelmeztető lámpák vagy villogó figyelmeztető lámpák vontatókon és túlméretes rakományokat szállító haszongépjárműveken; valamint figyelmeztető lámpák kivételével az állami vagy helyi hatóságok által engedélyezett vészhelyzeti és szervizjárműveken” – áll a rendeletben.
Míg az FMCSA közleménye nem teszi egyértelművé, hogy a mentesség, ha megadják, túlterjedne a Waymon és az Aurorán, az FMCSA szóvivője megerősítette, hogy a kért mentesség „nem korlátozódott” csak a két vállalatra.
Emily Warren, a versenytárs Embark közpolitikai vezetője megerősítette, hogy a Waymo és az Aurora konzultált a cégével, amikor pályázatukat kidolgozták.
„Az FMCSA kedvező fellépése biztonságosabb munkakörnyezetet teremtene a teherautó-sofőrök számára, miközben utat nyitna az AV teherszállítási technológia kereskedelmi forgalomba hozatalának” – mondta Warren a FreightWavesnek adott nyilatkozatában.
„Reméljük, hogy a szövetségi döntéshozók gyorsan meghozzák ezt a döntést, lehetővé téve az egész iparág számára, hogy hasznosítsa ezt a fontos biztonsági innovációt.”
A teherautó-biztonsági berendezésekre vonatkozó szabályozások alóli mentességek száma egyre nő, ahogy az autonóm járművek (AV) technológiája fejlődik, és egyre több fuvarozó kezd el olyan termékeket telepíteni, amelyek a technológiai cégek szerint kevesebb balesethez és halálesethez vezetnek. A biztonság szószólói azonban azt állítják, hogy az ilyen mentességek kockázatosak is lehetnek.
„Az egyéni ötéves mentesség megadása önkényes, nem biztonságos precedenst teremt más AV-cégek számára, hogy hasonló bánásmódban részesüljenek, és lehetővé teszi, hogy az úthasználókat az ország egész területén akaratlanul is laboratóriumi tesztek résztvevőiként használják, beleegyezésük nélkül” – mondta Zach Cahalan, a Truck Safety Coalition ügyvezető igazgatója.
„Az FMCSA-nak vezető szerepet kell mutatnia azáltal, hogy teljessé teszi az automata vezetési rendszerek biztonságos integrációjára vonatkozó folyamatban lévő szabályalkotást, amely világos, jól átgondolt biztonsági szabványokat határoz meg, amelyek minden AV-fuvarozó cégre vonatkoznak, mint például, hogy emberi sofőr szükséges a 4. és 5. szintű tesztelés során.”
Forrás: freightwaves.com