A Wisk Aero bemutatja az Air Taxit az EAA AirVenture-nél Wisconsinban
A Boeing légitaxi vállalkozása a világ legnagyobb repülési színpadán debütál.
A Wisk Aero, amelynek teljes tulajdonjogát a Boeing májusban vette át, bejelentette, hogy ebben a hónapban bemutatja 6. generációs autonóm légitaxiját az Experimental Aircraft Association (EAA) AirVenture rendezvényén a wisconsini Oshkosh városában. Az önrepülő elektromos függőleges fel- és leszálló (eVTOL) repülőgép egy olyan rendezvényen mutatkozik be, amelyen tavaly 650 000 vendég vett részt.
Oshkosh korábban más légitaxi társaságokat is vendégül látott, de a Wisk az első, amely bejelentette részvételét az idei bemutatón.
Versenytársaival, az Archer Aviationnal, a Joby Aviationnal és a Liliummal ellentétben a Wisk azt szeretné, ha a négyszemélyes légitaxi pilóta nélkül állna szolgálatba. Inkább a földről fogják figyelni a repüléseket. A távfelügyelők parancsokat adnak a repülőgépnek, amelyeket az önállóan hajt végre.
„Ez a vállalkozás teljes mértékben elkötelezett a világ első autonóm repülőgépének tanúsítása iránt” – mondta a Wisk Aero vezérigazgatója, Brian Yutko a sajtónak a múlt hónapban a Párizsi Repülőkiállításon, ahol a vállalat bemutatta 6. generációs prototípus makettjét a nagyközönségnek.
„Nincs tartalék terv. És nagyon büszkék vagyunk a küldetésre, akár sikeres lesz, akár kudarcot vall. Tudjuk, hogy ez kockázatos. Tudjuk, hogy ez ambiciózus, de az embereknek ambiciózus dolgokat kell tenniük, és mi ezt tesszük.”
Az Oshkosh légibemutatón az eVTOL gyártó ismét bemutatja legújabb dizájnját. Július 24-én, hétfőn a cég fórumot rendez, amelyen a Wisk általános repülési pilótákból álló testülete vesz részt, akik megvitatják az önrepülő légi taxiknak az iparág többi részére gyakorolt hatását. A fórumot Steve Thorne, a FlightChops moderálja, és egy kérdezz-felelek szekciót is tartalmaz.
„Sok alkalmazottunk pilóta, és régóta álmodozunk arról, hogy megosszuk az Oshkoshnál végzett úttörő, innovatív munkát” – mondta Yutko. „Idén teljesítjük ezt az álmot. Izgatottan várjuk, hogy bemutathassuk az Oshkosh közösségnek a 6. generációs légitaxinkat, és többet megoszthassunk arról, hogy az autonóm repülés hogyan fogja pozitívan megváltoztatni a repülés jövőjét.”
A Wisk 2019-ben alakult a Boeing és a Kitty Hawk stratégiai partnersége révén, amely a Google társalapítójának, Larry Page-nek már megszűnt vállalkozása. A cég először 2022 októberében mutatta be eVTOL tervezésének jelenlegi iterációját – amely állítása szerint az első jelölt az FAA típustanúsítványra.
A Gen 6 modell várhatóan 144 km-es hatótávolságú lesz, tartalékkal és 110-120 csomós (kb. 200 km/h) utazósebességgel. Általában 2500 és 4000 láb (760-1200 méter) magasság között közlekedik, négy utas és kézipoggyász elszállítására alkalmas.
A kialakítás 12 szárnyra szerelt elektromos légcsavart tartalmaz, köztük hat elülső légcsavart, amelyek az emeléstől az utazásig forognak. A hátul elhelyezett motorok függőleges emelést biztosítanak fel- és leszálláskor. Az előrerepülésre való áttéréskor a motorok leállnak és visszahúzódnak.
Az akkumulátorcsomagokat tartalmazó redundáns energiatároló rendszer működteti a rendszert egy vagy több akkumulátor meghibásodása esetén. Az akkumulátorok töltési ideje mindössze 15 perc.
A Gen 6 légitaxi inerciális navigációs rendszereit, amelyek kulcsfontosságúak az autonóm repüléshez, a Safran Electronics és a Defense SkyNaute fogja kezelni. Yutko a mega-OEM támogatásának fontosságáról beszélt a párizsi légikiállításon.
A Wisk arra számít, hogy a Gen 6 légi taxi költsége versenyképes lesz az olyan földi szolgáltatásokéval, mint az Uber és a Lyft, azt tervezve, hogy dedikált városi légi mobilitási (UAM) útvonalakat kínál mindössze 3 dollárért utasonként és mérföldenként. További részletek a Wisk tervezett szolgáltatásairól, beleértve az autonóm repülőgépek biztosítékait, a vállalat működési ütemtervében találhatók.
A vállalat eddig lépéseket tett a szolgáltatás elindítása érdekében a kaliforniai Long Beachen, és megállapodást kötött a Blade Urban Air Mobility-vel, hogy akár 30 eVTOL-t is biztosítson a keleti parton. A Wisk Japánban és Ausztráliában is lefektette az alapokat a repüléshez .
Az indulásokra számítva a légitaxi gyártó tavaly augusztusban nyitott egy Gen 6 mérnöki központot a kanadai Montrealban. A vertiport fejlesztő SkyPorts-szal is együttműködött, hogy irányelveket dolgozzon ki az eVTOL műveletek és infrastruktúra integrálására.
A Wisk valószínűleg hosszabb úton jut el a piacra, mint versenytársai. Archerrel és Jobyval ellentétben még nem kapott zöld utat az FAA-tól a Gen 6 modell repülési tesztelésére. Ez várhatóan még ebben az évben megtörténik. De a Wisk tesztelése valószínűleg szigorúbb lesz, mint riválisaié az autonóm repüléssel kapcsolatos biztonsági aggályok miatt.
A Yutko a múlt hónapban csak a 2030-as bevezetés mellett kötelezte el magát, míg az Archer és a Joby is 2025-re tervezi a kereskedelmi szolgáltatásokat.
Forrás: www.flyingmag.com