Akkumulátorcsere oldhatja meg az elektromos autók töltését 10 perc alatt
A leggyorsabb elektromos autó töltőállomások 30 perc alatt töltik 80%-ra a lemerült akkumulátort. Egy új cég azon dolgozik, hogy a lemerült akkumulátorokat teljesen feltöltöttekre cserélje, így 10 perc alatt 100%-ra „töltene” egy elektromos autót.
Az Ample hivatalosan a héten indította el San Francisco-ban és Oakland-ben akkumulátorcsere állomásait, amelyek robot segítségével kiszedik a lemerült akkumulátorokat az autóból, és feltöltöttre cserélik.
Az Ample állomások bárhol felállíthatók, ahol van áramforrás a közelben. A robotok ki tudják szerelni a lemerült akkumulátort, és fel is tudják tölteni azokat, így később felhasználhatók. Az állomások teljesen autonómak, így a vezetőnek ki sem kell szállnia az autóból akkumulátorcsere közben. Az állomás egy okostelefon applikáción keresztül irányítható.
„A dolog szépsége az, hogy az állomás pár hét alatt felállítható” – mondta Khaled Hassounah vezérigazgató sajtótájékoztatóján. Egy állomás két parkolóhelynyi területet foglal el, és ideiglenes. Ha szükséges, áthelyezhető, nincs szükség fúrásokra, vagy állandó építmények felépítésére, mint a szövetségi kormány által támogatott 500 ezer új töltőállomás esetében.
Az Ample robotjai 10 perc alatt kicserélnek egy akkumulátort, de a cég szerint ez később öt percre is csökkenhet. A szolgáltatás ára még nincs meghatározva, de nagyjából egy benzintöltés árába fog kerülni. A Tesla szupertöltő állomásán nagyjából 22 dollár egy töltés, amellyel az autó nagyjából 400 km-t tud megtenni.
Január óta az Ample együttműködik az Uber sofőrjeivel, akik Nissan Leaf plug-in autókat bérelhetnek, amelyek kompatibilisek az Ample robot rendszerével. Az Ample abban bízik, hogy idővel az emberek tudnak olyan EV-ket vásárolni, amelyek olyan akkumulátor hátlappal rendelkeznek, amely kompatibilis az Ample csereállomásaival. Addig is az Uber flottájának egyes járművei tudják használni a szolgáltatást.
A Nissan egyike az öt autógyártónak, akivel az Ample együttműködik. A cég egyelőre még nem közölte a teljes listát, de kilenc EV modellt megemlített, amely alkalmas a szolgáltatás igénybe vételére.
Az akkumulátorcsere leginkább Kínában működik, az Egyesült Államokban egyelőre még az otthoni vagy nyilvános töltőállomáson való töltés működik. Kínai EV gyártók 452 állomást létesítettek az országban, nagyrészt Pekingben. A kormány legújabb infrastruktúra fejlesztési tervében elkötelezte magát még több töltőállomás építése mellett.
A P&S Intelligence piackutató csoport megállapította, hogy az akkumulátorcsere révén feltöltött EV-k 25 százalékkal hosszabb ideig működnek, mint a közvetlenül feltöltöttek. Az Ample állomásai energiahatékonyabbak is lehetnek, mint a plug-in állomások. Az Ample állomások csúcsidőn kívül töltik fel az akkumulátorokat, amikor kisebb az energiafogyasztás. Beprogramozhatók arra is, hogy akkor töltsenek, amikor több megújuló energia (szél vagy napenergia) érhető el.
Nyaralások idején vagy csúcsidőben a gyorstöltő állomásoknál hosszú sorok szoktak kialakulni a főbb utak mentén. Az akkumulátorcserével az Ample azt reméli, hogy megszünteti ezeket és hatékonyabban tudja kezelni az energiafelhasználást.
Forrás: Mashable India