Amnesty International: Az elektromos autók akkumulátora károsítja a környezetet
Az Amnesty International felszólalt az elektromos autógyártók ellen az akkumulátorok etikátlan és fosszilis tüzelőanyag-igényes módszerekkel történő előállítása miatt. Az emberi jogi civil szervezet azzal érvelt, hogy a lítium-ion akkumulátorokban használt ásványok kitermelésére vonatkozó szabályozatlan iparági gyakorlatok káros emberi jogi és környezeti hatásokat eredményeztek.
Fontos, hogy hatékony megoldási módokat találjunk a klíma válságra, és az elektromos autóknak fontos szerepe van ebben az Amnesty International főtitkára szerint. Radikális változtatások nélkül folytatódik az emberi jogi visszaélések sorozata, amely ezeknek a járműveknek az előállítása során történik.
Számos dokumentált esetről van szó a Kongói Demokratikus Köztársaságban, ahol a kobalt előállítás során gyerekmunkát alkalmaznak és a dolgozók komoly egészségügyi kockázatnak vannak kitéve. A főtitkár azt is elmondta, hogy az argentin lítiumbányák közelében élő őslakos közösségekkel nem egyeztettek a földterületek bányászati projektjeivel kapcsolatban, és nem kaptak elegendő információt a vízforrásokra gyakorolt lehetséges hatásokról, pedig a lítium bányászat rendkívül vízigényes.
A környezetre gyakorolt negatív hatás is jelentős, az akkumulátorgyártáshoz való ásványok iránti megnövekedett kereslet a mélytengeri bányászat felé fordította a figyelmet. Bár az IUCN (Nemzetközi Unió a Természet Megőrzésére) szerződésekben rögzíti a mélytengeri ásványlelőhelyek bányászatának szabályait, az Exeteri Egyetem tudósainak kutatásai szerint a tavalyi mélytengeri bányászat mérgező anyagok felszabadulását és így a tengeri élőlény fajok gyors pusztulását idézte elő.
Ezen kívül jelenleg az akkumulátor előállítás jelentős része Kínában, Dél-Koreában és Japánban történik, ahol az elektromosság előállítása továbbra is a szénen és más környezetszennyező energiaforrásokon alapul az Amnesty International megállapítása szerint.
A szervezet ugyanakkor megdicsért néhány céget (köztük az Apple-t, BMW-t, Daimlert és a Renault-t), hogy közzétették az ellátási láncukra vonatkozó adatokat. Másoktól is ezt kérte és arra szólította fel az elektromos jármű ipart, hogy 5 éven belül álljon elő egy etikus és tiszta akkumulátorral.
Forrás: Euronews