Autonóm buszon kapitányok váltják le a buszvezetőket?

A hónap elején a skóciai Edinburgh városa elindította az első kereskedelmi autonóm városi buszjáratot az Egyesült Királyságban. Öt, 4-es szintű technológiával felszerelt, heti 10 ezer utas szállítására tervezett Alexander Dennis Enviro200AV autonóm autóbuszból álló flotta közlekedik majd a Fife-i Ferrytoll Park & ​​Ride és az Edinburgh Park csomópont között, 30 percenkénti indulással.

A 22 km-es útvonal lesz az autonóm buszok első nyilvános tesztje az Egyesült Királyságban, fizető utasokkal a fedélzetén. A járműnek bonyolult utakkal kell megküzdenie, beleértve a közlekedési lámpákat, a körforgalmat és a sávváltásokat, a buszok pedig legfeljebb 80 km/h-ás sebességgel haladhatnak. Egyelőre a buszokon biztonsági vezető is utazik.

Maguk a buszok a Fusion Processing CAVStar névre keresztelt autonóm meghajtó-rendszerrel rendelkeznek, és mesterséges intelligencia feldolgozás mellett radart, lidart és kamerákat is használnak a busz működtetéséhez. A hardver tartalmazza a V2X technológiát is, amely közvetlenül a közlekedési lámpáktól kap információkat, ahelyett, hogy kamerákra hagyatkozna a közlekedési lámpák színének meghatározásában.

A fedélzeten lévő 4-es szintű hardver és szoftver csak abban különbözik az 5. szintű vagy teljesen autonóm járművektől, hogy az előbbi hatékonyan geofencinggel van ellátva, és csak egy bizonyos útvonalon való működésre van programozva, a V2X technológia pedig segíti a járművet a közlekedési jelzések értelmezésében. Tehát ehhez kell némi külső hardver. De ettől eltekintve, ugyanazzal a szoftverrel számos útvonalat lehet felderíteni és programozni.

„A CAVForth izgalmas bemutatója annak, hogy CAVstar automatizált hajtásrendszer hogyan tud biztonságosan működni egy nagyon összetett vezetési környezetben” – mondta Jim Hutchinson, a Fusion Processing vezérigazgatója. „Ez a kísérlet globális jelentőségű, és jelentős változást jelent az autonóm járművek közutakon történő működésében.”

A 4-es szintű technológia első kereskedelmi kísérlete Skóciában fizető utasokkal a fedélzeten természetesen az üzemeltetési költségek kérdését is felveti.

Egyelőre ezeknek a rendszereknek a fejlesztése és működtetése minden bizonnyal több forrást igényel, mint egy buszsofőr fizetése. Ez azonban gyakorlatilag egy jövőbeli, akár távoli, akár közeli jövő előkészítése, amikor a 4. szintű technológia eléggé skálázható lesz ahhoz, hogy költséghatékonyabb legyen, mint egy sofőr megfizetése.

A buszflották továbbra is rengeteg karbantartó személyzettel és esetleg egy távoli sofőrrel fognak rendelkezni, aki egyszerre 10 busz haladását figyeli az AI segítségével, de ami a tényleges vezetési részt illeti, néhányan az emberi sofőrök 4. szintű technológiával való felváltását várják még ebben az évtizedben.

Az egyik érdekesebb kérdés, hogy a szabályozástól függően néhány országban a 4-es szintű robotaxik előtt láthatunk-e majd 4-es szintű buszokat. Annak ellenére, hogy San Franciscóban és néhány más helyen megjelentek a kis 4-es szintű flották, korántsem biztos, hogy a robotaxik minden országban meghaladják a 4-es szintű buszok számát, még akkor se, ha bizonyos gazdasági tényezők a személygépkocsikat részesítik előnyben.

De a CAVforth projekt pillanatnyilag valójában munkahelyeket teremtett ahelyett, hogy automatizálással megszüntette volna őket. Biztonsági sofőr helyett nem-vezető „buszkapitány” várható, aki segíti az utasokat és intézi a fizetéseket.

„Az autonóm járművek technológiájának utasok és közönség általi elfogadásával kapcsolatos projekt kiterjedt kutatásának támogatása érdekében egy második autonóm autóbusz-szakember fog buszkapitányként tevékenykedni, aki szabadon mozoghat a jármű körül, hogy kapcsolatba tudjon lépni az ügyfelekkel” – jegyzi meg a Fusion Processing. „Ez bemutatja, milyen érzés lehet egy jövőbeli autonóm szolgáltatás, amikor a busz „kapitánya” elhagyhatja a vezetőfülkét, miközben az automata rendszer vezeti a járművet.”

A jövőben az autóbusz-kapitányok egy műszakban több busz között is válthatnának, hatékonyan ellátva a vonatvezető szerepét, miközben a buszok autonóm módon közlekednek.

Forrás: autoweek.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936