Autonóm járművektől az olcsó űrrepülésig: hogyan fogunk közlekedni 50 év múlva a szakértők szerint

Kicsit kevesebb, mint száz év alatt az emberiség eljutott a lovaglástól az űrutazásig. Kielégíthetetlen felfedezési vágyunk és az állandó utazási szükséglet biztosította a mobilitási szektor villámgyors fejlődését.

Az innovatív új technológiák, a mesterséges intelligencia, automatizáció, a megújuló energiaforrások fejlődése és az utazás új szabványai idején élünk, és az elkövetkező évtizedekben úttörő fejleményekre számítunk, amelyek nagy valószínűséggel gyökeresen megváltoztatják közlekedésünket.

A COVID-19 járvány hatásai és az egyre súlyosbodó éghajlati vészhelyzet nagy szerepet játszanak a mobilitás kialakításában. Sokak, köztük Michiel Langezaal, a Fastned holland startup vezérigazgatója szerint a jövő az elektromosságé.

„2050-re alapvetően minden éghető anyaggal meghajtott jármű el fog tűnni,” mondta.

A cég egész Európában működteti EV hálózatát, amelyhez 100%-ban zöld (nap vagy szél) energiát használ.

„A következő évtizedben a fő hangsúlyt az elektromos autóra való átállás szabadságának biztosítására kell helyezni” – mondta Langezaal az Euronews Nextnek. „Jelentősen nagyobb EV akkumulátorokat fogunk látni, ahogy a gyorsabb töltés nagyobb szabadságot biztosít az embereknek.”

Dr. Justin Bishop, közgazdász, a Cambridge -i Egyetem közlekedés-elemzési kutatója, úgy gondolja, hogy az elektromos rendszerre való áttérés nem elegendő a kibocsátások és más környezeti károk kezelésére.

„Az elektromos és hidrogénüzemű járművekre való áttérés úgy oldja meg a kipufogógáz -kibocsátást, hogy felfelé tolja az ellátási láncot” – mondta. „Ez azonban nem kívánt következményekkel járhat, amint azt a bioüzemanyagok esetében az évek során megfigyeltük. Ettől függetlenül nagy mennyiségű energia és egyéb erőforrás szükséges, ha a 100 %-os fosszilis tüzelőanyag-alapú közlekedésről a 100 %-os villamos energia/hidrogén vagy más üzemanyagra térünk át”.

Bishop szerint a szélesebb körű fenntarthatósági célok elérése ellentétben áll az energiaigény korlátozás nélküli növekedésével, bármi legyen is a célja. Ezért az integrált városi és földhasználati tervezés előrehaladásával, amely segít a távolságok csökkentésében (más szóval a 15 perces város ötlete), olyan helyzetre váltunk, ahol az utazások többsége megtehető lesz az aktív (gyaloglás) kerékpározás) és fenntartható módokon (tömegközlekedés). „Véleményem szerint a viselkedés változás a legbiztosabb módja a környezeti határok figyelembevételével való közlekedésnek,” mondta. A tavalyi eseményeket követő jelentős viselkedés változások is ebbe az irányba mutatnak.

„Globális környezeti és egészségügyi válság esetén az aktív utazás a legjobb megoldás a közlekedésre”-értett egyet Dr. Esther Anaya-Boig, a környezetvédelmi politika kutatója és a kerékpáros mobilitással foglalkozó tanácsadó.

„Megfigyeltük, hogy a lezárás során a helyek újraelosztása az aktív utazás javára történt, a megjelenő kerékpársávokkal és a járdák kiszélesítésével.”

Anaya-Boig szerint a tendencia növekedni fog, de van még hova fejlődni. „Csak a hely biztosítása nem elegendő, tudjuk, hogy az aktív utazásnak elég biztonságosnak és kényelmesnek kell lennie ahhoz, hogy vonzó legyen.” A technológiai oldalon még mindig nem vizsgáltuk meg eléggé a mikromobilitási lehetőségeket, például az e-kerékpárokat és az e-robogókat ahhoz, hogy tudjuk, milyen szerepet játszhatnak – tette hozzá.

„A prioritások, hogy ki és hogyan fogja használni a korlátozott területet, fogják meghatározni, hogyan alakul az aktív utazás a jövőben, és a járvány ebben fordulópont lehet”-mondta Anaya-Boig.

„A következő 50 évben a mobilitás 100 %-ban megosztott lesz, igény szerinti, autonóm, és akkumulátorokkal, üzemanyagcellákkal és hidrogénnel fog működni”- mondta Adetayo Bamiduro, a Max.ng nigériai mobilitási startup vezérigazgatója és alapítója, amely a felhasználókat professzionális motorkerékpár-taxisokkal kapcsolja össze egy mobilalkalmazáson keresztül. „Hamarosan senkinek sem lesz szüksége járműre Amerikában és Afrikában sem. És igen, a Holdra szóló repülőjegyek hamarosan megfizethetők lesznek a középosztály számára.”

Míg a kereskedelmi űrutazás többnyire inkább a vagyonosok számára lesz elérhető, a kísérleti földi mobilitás egyre nagyobb lendületet vesz olyan futurisztikus projektekkel, mint a Hyperloop, amely egy szupersebességű földi és földalatti közlekedési rendszer, és amelyet már világszerte fejlesztenek.

A Hyperloop elképzelése szerint a jövő közlekedését intelligens szerződések fogják biztosítani, amelyek a Felhőhöz kapcsolódnak, és az utazóknak az igényeiknek leginkább megfelelő közlekedési módot kínálják. „Emberközpontú utazási élmény”, ahogy Bibop Gresta, a Hyperloop Italia vezérigazgatója és alapítója nevezte. Az emberek olyan kapszulahálózaton fognak utazni, amely nagyon nagy sebességgel mozog a kisnyomású csövekben, a Föld felszíne fölött és alatt. „Ezek mesterséges intelligencia által vezérelt fejlett gépek lesznek, amelyek képesek a lehető legtöbb embert szállítani ugyanazon az útvonalon a lehető legrövidebb idő alatt, hogy minimálisra csökkentsék a környezetre tett hatásukat, akárcsak a modern felvonók” – mondta Gresta az Euronews Next -nek. „Az autó tulajdonlásának koncepciója fokozatosan el fog tűnni.”

Ha tovább megyünk, vannak, akik úgy gondolják, hogy az egyik helyről a másikra való repülés lesz a megszokott. Christine Wang, a Lufthansa Innovation Hub ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy még az autonóm repülést is jobban elfogadott lesz a jövőben. „Valószínűleg 50 év múlva már meg lesz oldva, hogy hogyan lehet a légi taxikat és más feltörekvő technológiákat, például a hidrogén-üzemanyagcellákat megfizethetőbbé és elérhetőbbé tenni a szélesebb nyilvánosság számára” – mondta.

Ha egyáltalán fogunk még utazni akkor. „Valószínűleg el fog jönni az idő, amikor a kibővített valósághoz kapcsolódó technológia valószerűbb érzést ad majd egy helyről a nappalink kényelméből, mintha odarepülnénk vakációzni” – tette hozzá Wang.

Forrás:Euro News

https://www.euronews.com/next/2021/09/13/autonomous-vehicles-to-cheap-spaceflights-how-mobility-experts-think-we-will-travel-in-50-?utm_source=flipboard&utm_campaign=feeds_next&utm_medium=referral

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936