Az Amazon Zoox robotaxija még egyedibb a hőkamerákkal

A Zoox kezdettől fogva másként akarta csinálni a dolgokat, mint a többi önvezető cég. Bár pusztán egy startupról van szó, saját, egyedi járművet igyekeztek megépíteni, amelyet az alapoktól kezdve robotaxi használatra terveztek. A jármű szimmetrikus és kétirányú, 4 kerék kormányzással, nagy kabinnal, mindkét oldalon ajtókkal és erős érzékelőrendszerrel. Az összes többi csapat azon dolgozott, hogy egy hagyományos autóra önvezető rendszert dolgozzanak ki, bár néhányan ezt követően olyan egyedi járműveken dolgoztak, mint a Cruise Origin, valamint a Waymo Firefly és a Zeekr taxi.

Egy interjúban a Zoox műszaki igazgatója, Jesse Levinson leírta, hogy a Zoox járművek sarkainál most négy 640×480-as termikus (hosszú hullámú infravörös) kamera található. A hőkamerák éjszakai látást biztosítanak, és általában olyan látást, amely nem függ sem a nap, sem az utcai lámpák környezeti fényétől, sem a fényszórók vagy a LIDAR által kibocsátott fénytől.

Ez bizonyos egyedi képességeket ad nekik, de egyik alapvető értékük az, hogy nagyon jók a meleg dolgok észlelésében, mint például a gyalogosok, az állatok, az autók kipufogói és a meleg gumiabroncsok.

Levinson szerint egyik előnyük, hogy nem hat rájuk a gőz, amely az aknákból és a kipufogócsövekből előjön. Ezek a kamerák gond nélkül láthatják az embert a gőzfelhő mögött, amikor a hagyományos kamerák és a LIDAR ezzel nem feltétlen boldogulnak. A radar is jól lát a gőzben, de alacsony a felbontása.

Más csapatok, akik fontolóra vették ezeket a kamerákat, úgy találták, hogy előnyeik nem elégségesek ahhoz, hogy ellensúlyozzák bizonyos hátrányaikat – a magas árat, az alacsony felbontást és az üvegen, például a szélvédőn való átlátás képtelenségét.

Az idő múlásával a költségek csökkentek, és Levinson úgy érzi, hogy mivel a robotaxijukat nem korlátozzák annyira a költségek, mint egy nagyközönségnek szánt autót, minden olyan érzékelőt fel kell használniuk, amely előnyhöz juttathatja őket, még akkor is, ha az előny csak időnként jelentkezik.

Míg a Tesla kijelentette, hogy úgy érzik, hogy több érzékelő egyesítése bonyolultabbá teszi a rendszert, és ez negatívum – a Tesla a radar- és az ultrahangos érzékelőket is eltávolította, hogy csak a látásra hagyatkozzon –, a Zoox úgy véli, hogy ha az érzékelőket megfelelően csatlakoztatja, a többletinformáció mindenképp értékes.

A hőkamerák szürkületben és sötétben biztosítják a legjobb előnyöket. Egy nagyon meleg (360C) napon előfordulhat, hogy nem is érzékelik jól az emberi testhőmérsékletet. Ironikus módon a Zoox nem tervezi, hogy járművei sokat közlekedjenek vidéki autópályákon, ahol a hőkamerák kiválóan észlelik az olyan állatokat, mint a szarvasok. Az Egyesült Államokban évente 12 millió ütközésből 2 millió állattal történik, és ezek többsége szürkületben történik a vidéki utakon. A Zoox járművet, bár 120 km/h-ás sebességre képes, városi robotaxiként fogják használni.

Ezeket a kamerákat az autópályán közlekedő járművek használják, és szinte tetszőleges távolságot képesek látni sötétben is. Ennek a távolságnak elsősorban a kamerák alacsonyabb felbontása szab határt, ami szűk látómezőt igényel. A Zoox széles látómezőt használ, így nem biztosítja számukra a hosszú távú éjszakai látást.

A Zoox továbbra is egy csendesebb vállalat. Ugyanazt a küldetést folytatják, mint az Amazon általi felvásárlás előtt – mondja Levinson. Most létrehoztak egy gyárat a kaliforniai Fremontban, amely több tízezres nagyságrendű jármű gyártására képes, és az Amazon milliárdos finanszírozást biztosít ennek megvalósításához.

Azt még ki kell várni, hogy a Zoox eltérő megközelítése nyerő lesz-e a piacon. Jelenleg nem mértek, vagy nem adnak ki adatokat arról, hogy milyen számszerű értéket jelentenek speciális tulajdonságaik, mint például a kétirányú szimmetrikus kialakítás, a kellemes utastér vagy a minden irányba néző érzékelők széles skálája.

A GM Cruise Origin járműve ugyanazokat a funkciókat kínálja, bár nem kétirányú – ennek ellenére majdnem így néz ki, és szemtől szembeni üléseket kínál. Amikor a Zoox megkezdi működését – amiről azt mondják, hogy hamarosan megtörténik, bár bölcsen még nem neveztek meg időpontot – azt remélik, hogy a vásárlók meglátják az értéket, és előnyben részesítik terméküket.

A Zoox egyelőre nem mutatott be semmit arról, hogyan fogják beárazni szolgáltatásukat, bár úgy érzik, a sofőr hiánya végül sokkal alacsonyabb költségeket tesz majd lehetővé számukra, mint az olyan szolgáltatásoké, mint az Uber. A hosszú távú sikerhez ebben az üzletben azonban többre van szükség, mint egy olcsóbb Uberre, és a Zoox célja jelenleg az, hogy inkább jobb legyen, mint olcsóbb.

Amikor Levinsont arról kérdezték, hogy milyen tényezők akadályozzák meg őket abban, hogy most jelenjenek meg, rámutattak a kihívásra, hogy minden helyzetet kezelni tudjanak, és biztosítják az átlagos emberi vezetők biztonságát. Miközben a legkeményebben azon dolgoznak, hogy megakadályozzák járművük hibáit, amelyek miatt okozóivá válnának egy balesetnek, minden incidenst megvizsgálnak, hogy lássák, javíthattak volna-e még akkor is, ha nem hibáztak.

Forrás: Forbes

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2022/10/19/zoox-gets-even-more-different-with-a-thermal-camera/?sh=332951ad3a00

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936