Az Amerikai Autó Szövetség felmérése szerint kisebb az érdeklődés az önvezető autók, mint a jelenlegi biztonsági rendszerek fejlesztése iránt
Az autonóm autók felé vezető utat jelenleg az aktív vezetést segítő rendszerek jelentik, melyek már a legtöbb autóban jelen vannak. De a kutatások szerint a felhasználók inkább a jelenlegi automata funkciók (automatikus vészfékezés, sávváltási asszisztens) jobb működését szeretnék.
Az AAA (American Automobile Association) felmérésében a válaszadóknak csak a 22%-a mondta azt, hogy úgy érzi, hogy az autógyártóknak az önvezető autók fejlesztésére kell összpontosítaniuk. A felmérés 1000 felnőtt részvételével történt 2021. január 15. és 17. között.
Az AAA már végzett hasonló felméréseket évente az utóbbi hat évben. Úgy találták, hogy az emberek érdeklődése az egyre jobb automata biztonsági rendszerek felé egyre nőtt, ebben az évben a válaszadók 58%-a szeretne jobb technológiát a következő autójába. De csak a vezetők 14%-a utazna olyan autóban, amely önmagát vezeti, hasonlóképpen az előző évek eredményeihez.
„Az emberek készen állnak elfogadni az új jármű technológiát, ha az biztonságosabbá teszi a vezetést”, mondta Greg Brannon az AAA autómérnöki és ipari kapcsolatokért felelős igazgatója.
Az eredmények hangsúlyozzák annak fontosságát, hogy az autógyártók tovább fejlesszék jelenlegi rendszereiket és egyértelműek és őszinték legyenek termékeik képességeivel kapcsolatban. „Az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó iparág által nyújtott átlátható, pontos és gyakori tájékoztatás csökkenti a fogyasztók aggodalmait”, mondja Brannon.
Néhány vállalat megtévesztően nevezi el rendszereit, például a Tesla a Teljes Önvezetés rendszerét. Ez nem csak hamis benyomást kelt a rendszer képességeivel kapcsolatban, hanem eltorzíthatja a vezetés automatizálásával kapcsolatos elképzeléseket is.
Néhány marketinges fordulat ellenére az igazi önvezetés még évekre van. Az ipar lenyűgöző lépéseket tett előre, de egy olyan rendszer kifejlesztése, amely képes kezelni a ritka és véletlenszerű eseményeket, nagy feladat.
„Az igazság az, hogy a jövőbeli önvezető autók számára kifejlesztett rendszerek és technológiák ma már segítenek az ember által vezetett autók biztonságosabb vezetésében” – mondja Jake Fisher, a Consumer Reports autó tesztprogramjának vezető igazgatója. „Ráadásul a CR felmérései azt mutatják, hogy az emberek nagyon elégedettek azokkal a rendszerekkel, amelyek jobb sofőrré teszik őket, ahelyett, hogy átvennék tőlük a vezetés feladatát.”
Az AAA kutatása megállapította, hogy a koronavírus-járvány idején is csak kevés járművezető használna önvezető járművet tömegközlekedés vagy utazás megosztási szolgáltatás helyett. Csak a válaszadók mintegy 20 százaléka mondta azt, hogy nagyobb valószínűséggel választaná az önvezető járművet a COVID-19 miatt.
Jelentős technológiai áttörések történnek, amelyek kényelmet és nagyobb biztonságot ígérnek. A Consumer Reports az automatikus vészfékező rendszert gyalogos észleléssel és vakfolt figyelmeztetéssel kulcsfontosságú biztonsági rendszernek tartja, amelyet minden fogyasztónak keresnie kell, ha új járművet vesz. Jó lenne, ha ezek sztenderd felszerelések lennének az új autókban, így mindenki azzal közlekedne.
Az AAA kutatása szerint a 2020-as modellek 96%-ában legalább egy fejlett vezetést segítő rendszer található, és fontos, hogy az autógyártók tovább fejlesszék ezeket a rendszereket lehetséges előnyeik és a jövőbeli autonóm technológiáról való vezetői véleményre gyakorolt hatásuk miatt.
Forrás: Consumer Reports