Az amerikai Kongresszus felszólította az autógyártókat, hogy tegyenek ittas vezetést megakadályozó technológiákat az autóikba
Amerikában 52 percenként meghal valaki ittas vezetés miatt bekövetkező balesetben. Ez országszerte az összes közlekedési haláleset csaknem egyharmadát teszi ki évente, és a Kongresszus tagjai úgy gondolják, hogy az autógyártók nem tesznek eleget ennek a zord számnak a csökkentése érdekében. Megoldásként elvárják az autógyártóktól, hogy 2026-ra szereljék fel autóikat olyan technológiával, amely megakadályozza az ittas személyeket abban, hogy autót vezessenek.
A megbízás egy sor egyéb kiadáshoz kapcsolódik az infrastrukturára vonatkozó törvényjavaslatban, amelynek célja az Egyesült Államok autóbiztonságának javítása, amely új, ijesztő mélypontot ért el. A múlt hónapban az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal 2021 első felében a valaha feljegyzett legnagyobb növekedésről számolt be hat hónap alatt a közúti halálos áldozatok számában. Amint Joe Biden elnök aláírja a törvényjavaslatot, ez az új szabály megköveteli, hogy az új járműveket már 2026-tól felszereljék valamilyen ellenőrző rendszerrel az ittas járművezetők megállítására. Ez időt ad a Közlekedési Minisztériumnak arra, hogy elvégezze saját értékelését – arról, hogy mely eszközök vagy rendszerek a legjobbak, majd az autógyártók kapnak egy időt arra, hogy megfeleljenek a szabályoknak.
Az elmúlt évtizedben megjelent már pár ittas vezetés elleni koncepció autó, ezekből néhány technológia már kezd megjelenni egyes eladásra gyártott autókban.
A Volvo vezető-monitorozó kamerákkal és érzékelőkkel szerelte fel járműveit 2019-ben, és a BMW, a General Motors és a Nissan jelenleg infravörös kamerákat telepít autóiba, hogy ellenőrizzék a vezető viselkedését. Ezek nyomon követik a figyelmet, ami azt jelenti, hogy egy hirtelen kanyar aktiválhatja az autóvezetőt segítő biztonsági rendszert.
A nehézség az, hogy ezeket a méréseket nagyon pontosan, de nagyon gyorsan is kell elvégezni.
Az egyik ígéretes technológia a láthatáron a DADSS (a „Driver Alcohol Detection System for Safety”, Autóvezető Alkoholszintjét Ellenőrző Rendszer a Biztonságért rövidítése).
2008 óta fejleszti egy 17 különböző autógyártóból és az NHTSA-ból álló csoport, és ez egy olyan beállítás, amely automatikusan észleli, hogy annak a személynek a BAC-értéke (véralkohol szint), aki éppen a volán mögé ült, 0,08%-os (törvényes határérték) vagy magasabb-e.
Beépített érzékelők mérik a vezető véralkoholszintjét; ha túl magas, az autó nem indul el. Ez kétféleképpen valósítható meg: egy alkoholszondán keresztül, amely a vezető lélegzetét infravörös fénysugáron keresztül elemzi a BAC kiszámításához, valamint egy érintésalapú rendszeren keresztül, amely közvetlenül az autó gyújtásgombjában vagy sebességváltójában van elhelyezve, és amely közvetlenül a vezető bőrfelülete alól olvassa le a BAC értékét.
A DADSS bevezetése azonban még homályos, és még évekig is eltarthat.
Az olyan csoportok, mint az Anyák az Ittas Vezetés Ellen, sürgették az autóipart – amely olyan autókat hozott létre, amelyek maguk is vezethetnek –, hogy találjanak gyorsabb technológiát.
A Kongresszus új szabálya minden bizonnyal nyomást fog gyakorolni erre az iparágra. A MADD elnöke, Alex Otte már méltatta ezt, és az AP-nak adott nyilatkozatában azt mondta: „Gyakorlatilag kiküszöböli az első számú gyilkost Amerika útjain”. Tovább is ment, hozzátéve, hogy ez az „egyetlen legfontosabb jogszabály” a MADD fennállása óta, és „az ittas vezetés végének kezdetét” jelentheti.
Forrás: Fast Company