Az amerikai sofőrök elismerik, hogy úgy használnak félautomata rendszereket, mintha teljesen automatizáltak lennének
A részleges automatizálást rendszeresen használó sofőrök a széles körben elterjedt figyelmeztetések és számos nagy horderejű baleseti jelentés ellenére gyakran teljesen önvezetőként kezelik járműveiket – derül ki az Egyesült Államok Autópálya-biztonsági Biztosító Intézetének új tanulmányából.
A Cadillac Super Cruise, a Nissan ProPILOT Assist és a Tesla Autopilot rendszeres felhasználói azt mondták, hogy nagyobb valószínűséggel hajtanak végre nem vezetéssel kapcsolatos tevékenységeket, például étkeznek vagy SMS-eket küldenek részleges automatizálási rendszerük használata közben, mint segédeszköz nélküli vezetés közben. A Super Cruise felhasználók 53 százaléka, az Autopilot használók 42 százaléka és a ProPILOT Assist használók 12 százaléka úgy nyilatkozott, hogy kényelmesen kezeli járművét teljesen önvezetőként.
A Cadillac Super Cruise Európában nem érhető el, és az Európában használt Nissan ProPILOT Assist és Tesla Autopilot funkciók specifikációi eltérhetnek az amerikai verzióktól.
Annak megállapítására, hogy a felhasználók hogy látják ezt a technológiát, az IIHS kutatói körülbelül 600 Cadillac, Nissan/Infiniti és Tesla tulajdonost kérdeztek meg (egyenként körülbelül 200-at), akik rutinszerűen használják járművük részleges automatizálási rendszerét. Ezeket a rendszereket azért választották ki, mert tükrözik az Egyesült Államok piacán megjelenő dizájn sokszínűségét.
A felmérésre adott válaszok néhány szembetűnő különbséget mutattak be a rendszerek tulajdonosai általi használatában. A Super Cruise és az Autopilot felhasználók nagyobb valószínűséggel tesznek olyan dolgokat, amelyek során le kell venni a kezüket a kormányról, vagy le kell venni a tekintetüket az útról, mint a ProPILOT felhasználók.
A ProPILOT-felhasználóknál nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy a részleges automatizálási rendszereik használata közben jobban és gyakrabban végeznek nem vezetési tevékenységeket.
Hasonlóképpen, a Super Cruise-felhasználók esetében a legvalószínűbb, és a ProPILOT-felhasználók esetében a legkevésbé valószínű, hogy azt mondják, hogy egy általuk a rendszer kikapcsolása közben nem biztonságosnak tartott tevékenység, biztonságos, ha a rendszer be van kapcsolva. Az IIHS szerint a rendszertervezés és a marketing valószínűleg hozzájárult ezekhez a különbségekhez.
„A három különböző részlegesen automatizált rendszer gyakori felhasználóinak eredményei ismét jelzik a szükségét egy megbízható, több összetevőből álló ellenőrző rendszernek.”, mondta Alexandra Mueller, az IIHS kutatója, a tanulmány vezető szerzője.
Forrás: ETSC