Az Amerikai Szövetségi Kormány a massachusetts-i Tesla balesetet vizsgálja
Az amerikai szövetségi kormány vizsgálja azt a balesetet, amelynek során egy Tesla egy rendőrautónak és egy általa megállított SUV-nak ütközött tavaly decemberben Massachusetts-ben. A Tesla sofőrje azt mondta a rendőröknek, hogy az autó Autopilot üzemmódban közlekedett a baleset idején, így neki nem kellett figyelnie.
Az Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) megerősítette, hogy különleges baleseti vizsgálatot indítottak az eset kapcsán.
„Örülök, hogy nyomoznak” – mondta Sean Kane, az országosan elismert autóbiztonsági szakértő, aki úgy véli, hogy az NHTSA túl lassú a járművezetőt segítő technológiák szabályozásában. Az embereken tesztelik ezeket a rendszereket, így mindannyian veszélyben vagyunk.”
Kane elmondta, hogy az ügynökség speciális baleseti vizsgálatai hasznosak a technológiával kapcsolatos problémák megoldásában. Az 1990-es években segítettek azonosítani az azokkal a légzsákokkal kapcsolatos problémákat, amelyek alkalmazásuk során megsebesítették a gyermekeket. Újabb vizsgálataik a robbanó Takata légzsákok visszahívásához vezettek.
A Tesla úgy reklámozza Autopilot rendszerét, mint ami képes az autót a sávjában tartani és követési távolságot tartani az előtte haladótól.
De számos olyan eset történt már, amikor az Autopilot nem előzte meg a baleseteket:
- Halálos baleset Floridában 2016-ban egy traktor utánfutóval.
- Halálos, beton akadálynak ütközés egy kaliforniai autópályán 2018-ban.
- Egy utahi sofőr, akipiros lámpánál egy leállított tűzoltókocsihoz csapta Tesláját.
- És egy álló rendőrautóval való ütközés tavaly Connecticut-ban.
Az NBC10 bostoni nyomozók először tavaly novemberben vették közelebbről szemügyre az Autopilotot, amikor a Newburyport sofőrje elmondta, hogy véletlenül 14 mérföldet aludt a volán mögött, miközben járműve az autópályán haladt.
A sofőr azért osztotta meg a történetét, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a Tesla sofőrök milyen változatos módokat találnak a kezek kormánykeréken tartására figyelmeztető rendszer megkerülésére. Online videók mutatják be, ahogy a sofőrök vizespalackokkal vagy akár gyümölcsökkel verik át a szoftvert.
A jelentés hatására Ed Markey, Massachusetts szenátora kemény hangú levelet küldött a Tesla vezérigazgatójának, Elon Musknak. Majd felszólította a Teslát az Autopilot elnevezés megváltoztatására, azzal érvelve, hogy a név miatt a sofőrök túlságosan is támaszkodnak a technológiára.
A Tesla nem válaszolt az NBC10 Boston kérdéseire az NHTSA speciális balesetvizsgálatával kapcsolatban. De fenntartotta, hogy a járművezetőknek oda kell figyelniük, amíg a jármű Autopilot módban van, és készen kell állniuk arra, hogy bármikor azonnal átvegyék az irányítást.
A bírósági feljegyzések azt mutatják, hogy a Tesla sofőrje, Nicholas Ciarlone elismerte a gondatlan vezetés megállapításához szükséges tényeket, így december 31-ig próbaidő alatt áll.
Az NHTSA az NBC10 nyomozóinak elmondta, hogy 19 aktív nyomozás folyik jelenleg a Tesla járműveivel kapcsolatban, amelyek valamilyen fejlett járművezető-támogatási rendszert alkalmaztak a baleset idején.
Az ügynökség nem közölt részleteket a többi vizsgálatról, de elmondta, hogy az eredményeket a vizsgálatok befejezését követően nyilvánosságra hozzák. Az látszik, hogy prioritásként kezelik az automata rendszerekkel kapcsolatos balesetek vizsgálatát, de kérdés, hogy milyen intézkedésekhez fognak vezetni megállapításaik a jövőben.
Forrás: NBC Boston