Az Argo Lidarja lehet a Ford és a Volkswagen autonóm autóinak a kulcsa
Az Argo, a Ford által támogatott autonóm járműgyártó cég bejelentette saját Lidar szenzorát, amellyel állítása szerint megtalálta az egyensúlyt a nagy hatótávolságú érzékelés és a kereskedelmi felhasználás között. Az Argo Lidarja a cég szerint a leghosszabb – 400 méter feletti – érzékelési távolságot nyújtó szenzor amellett, hogy továbbra is támogatja az éjszakai használatot és a nagy felbontású szkennelést.
A Lidar általánossá vált az autonóm járműveknél, mivel képes pontosan feltérképezni az AV-t körülvevő területet. Úgy működik, hogy láthatatlan lézerfény impulzusokat lő ki, amelyek visszaverődnek a tárgyakról és visszatérnek a vevőhöz: nyomon követve, hogy ez mennyi ideig tart, a LIDAR szkenner meg tudja állapítani, hogy az egyes objektumok milyen messze vannak.
Nagyszámú impulzus és visszaverődés után a szoftver fel tudja építeni az úgynevezett 3D pontfelhőt. Ez hatékonyan térképezi fel a többi közlekedőt, a gyalogosokat, az akadályokat és egyebeket a jármű körüli háromdimenziós térben. Habár vannak kivételek – valószínűleg Elon Musk Teslája a legszembetűnőbb -, a legtöbb önvezető autóprojekt legalább egy Lidar szkennerre támaszkodik más érzékelőkkel kombinálva.
Az Argo Lidarja azon a technológián alapul, amit a Princeton Lightwave 2017-es megvásárlásával szerzett meg. A startup kifejlesztette az úgynevezett „Geiger-módú” érzékelést, amely nemcsak egyetlen fotonig képes detektálni a fényt, hanem ennek eredményeként képes észrevenni a kivételesen alacsony visszaverő képességű tárgyakat is. A Lidar a szokásosnál is nagyobb hullámhosszon működik, ami nagyobb felbontást és nagyobb hatótávolságot jelent.
Az eredmény az Argo Lidar, 360 fokos látótérrel, amely képes látni a feketére festett járműveket akkor is, ha éjszaka van és koromsötét. 400 méteres hatótávolsággal rendelkezik, és képes kezelni a sötétből erős fénybe történő hirtelen átmenetet – például alagútból való kilépéskor -, miközben megkülönbözteti a kis mozgó tárgyakat a statikus tárgyaktól.
Ez lesz a „középpontja” annak, amit az Argo SDS-nek (Self Driving System) vagy önvezető rendszernek nevez. A vállalat egy meg nem nevezett gyártóval dolgozik együtt az Argo Lidar sorozatgyártásán, bár az első szenzor-tételt már használják az autonóm tesztflottában. Ezen túl azonban az Argo kereskedelmi ügyfelekre koncentrál.
„Hamarosan – mondja az Argo – „a Ford és a Volkswagen csoporttal kötött sorozatgyártási tervek az autonóm kézbesítés és a ride-hailing szolgáltatás széles körű elterjedéséhez vezetnek.”
A Ford és a VW Group 2020 közepén megosztotta részesedését az Argo-ban, így bár megoszthatják az esetleges mögöttes technológiákat, mindkettő másként fogja megvalósítani, saját járműgyártási stratégiáinak megfelelően.
Forrás: Slash Gear