Az Audi új Q6 e-tron EV intelligens hátsó lámpáival kommunikálhat az autósokkal
Az OLED technológia figyelmezteti a mögötte haladó járművezetőket az előttük álló veszélyekre
Az Audi bemutatta legújabb, teljesen elektromos SUV-ját, a Q6 e-tront, amely a maga nemében az első, amely a német márka Premium Platform Electric (PPE) platformján közlekedik, de az innovatív hátsólámpa-technológia az, amely igazán felkelti a figyelmet.
Az Audi aktív digitális fényjelzésének elnevezett csúcstechnológiás hátsó lámpák hat OLED panellel rendelkeznek, amelyek mintegy 360 szegmensből állnak, és a német autógyártó szerint 10 ezredmásodpercenként új képet tudnak generálni egy „speciálisan kifejlesztett algoritmus” segítségével.
Amellett, hogy beszálláskor és a jármű zárásakor villognak és csillognak, valamint a tulajdonosok a nyolc beépített kialakításnak köszönhetően személyre szabhatják az általános fényjelzést, ezek a lámpák biztonságtudatosabb célt is szolgálnak.
Az Audi szerint a lámpák elsőként „kommunikálhatnak közvetlen környezetükkel” egy sorozatgyártású autón. A közelségérzékelő meg tudja állapítani, hogy a következő vezető egy kicsit túl közel kerül-e, és ezt követően háromszög alakú figyelmeztető szimbólumokat villant fel, hogy felhívja annak figyelmét a követési távolságra.
Bár ez egy Auditól nézve kissé furcsának tűnhet, tekintve, hogy a márka vezetői arról híresek, hogy sok autópálya belső sávjában kissé túl közel mennek az előttük haladóhoz, a technológia figyelmeztethet a meghibásodásokra, balesetekre vagy sávelzárásokra is.
Ez annak köszönhető, hogy az Audi folyamatosan csatlakoztatott MMI-rendszere képes leolvasni az élő forgalmi adatokat, meghatározni a jármű pontos helyét, majd automatikusan intézkedni, ha úgy érzi, hogy a mögötte haladó autósok figyelmeztetésre szorulnak.
Jelenleg az Audi csak egyetlen szimbólumot tud megjeleníteni a divatos új lámpákon keresztül, ez pedig egy pár piros elakadásjelző háromszög, amely a vállalat szerint a veszélyek világszerte elismert szimbóluma, amely könnyen felismerhető, még távolról is.
Autonóm önparkoló üzemmódok esetén a piros elakadásjelző háromszög alsó része kiesik, így valamivel lágyabban figyelmezteti a gyalogosokat és más autósokat, hogy a jármű manővert hajt végre.
Az Inside EVs értesülései szerint az innováció egyhamar nem érkezik meg az Egyesült Államokba, mivel a jogszabályok szerint a hátsó lámpáknak „folyamatosan égniük” kell, ami azt jelenti, hogy a minta megjelenése jelenleg ellentétes a szabályokkal.
Az Audi azonban elárulta, hogy további könnyű dizájnokat és funkciókat tervez, amelyek reményei szerint segítik modelljeit a nagyvilággal való kommunikációban.
Tíz évvel ezelőtt egy repülési csapat a Renault Nissan Szövetségen belüli autonóm vezetési képességek vizsgálatával és felgyorsításával foglalkozott. A csapat egy része azt vizsgálta, hogy az autósok és a gyalogosok miként léptek kapcsolatba a vezetőktől megfosztott járművekkel. Ez a viselkedéskutatókból álló csapat arra a következtetésre jutott, hogy az autósok legapróbb, legfinomabb gesztusai vagy arckifejezései is sokat elárulnak azoknak, akik arra várnak, hogy átkeljenek az utakon.
A csapat arra a következtetésre jutott, hogy a jövőbeni, nagymértékben autonóm járművekhez szükség van valamilyen módon az emberekkel való interakcióra, legyen szó LED-kijelzőkről, színes világításról vagy digitális arcról, ha a széles körű elterjedés a végső cél.
Az Audi itt végzett munkája a Nissan korai kutatásaira, valamint a Waymo robotaxi cég innovációira épül, amelyek külső LED-képernyőket használnak a kerékpárosok és gyalogosok figyelmeztetésére, ha például az utas kinyitja a hátsó ajtót.
A német cég elárulta, hogy a közeljövőben tervezi olyan fényszórók gyártását, amelyek figyelmeztetést jelenítenek meg, valamint olyan lézervetítő rendszereket, amelyek üzeneteket, szimbólumokat és egyebeket sugároznak az előttük levő útra.
Ahogy közeledünk egy olyan korszak felé, amikor az embereket felmentik a vezetési kötelezettségek alól, a jövőbeni járművekhez innovatív interaktív funkciókra lesz szükség a gyakran zsúfolt városi környezetben való zökkenőmentes működéshez. Hiszen még a legeredményesebb elektromos autók sem képesek mosolyogni, kacsintani vagy akár tiltakozásul bemutatni a másik autósnak.
Forrás: techradar.com