Az Audi vezető ügyvédje szerint senki ne számítson arra, hogy az autonóm autókban aludhat menetközben

Az autók jövője izgalmas, tele figyelemre méltó technológiával és olyan fejlesztésekkel, amelyek célja, hogy megkönnyítsék életünket. Ahogy a világ az elektromos járművekre való átállásra készül, az autonóm utazás is komoly témává vált. Sokan ellenzik az ötletet, számos technológiával kapcsolatos problémára hivatkozva. És van, amiben igazuk van: az autonóm technológia lehet okos, de egyelőre számtalan biztonsági problémát vet fel.

Németország azonban a közelmúltban aláírt egy törvényt, amely lehetővé teszi a negyedik szintű automatizált járművek számára a közutakon való közlekedést a jövőben, meghatározott területeken. Uta Klawitter, az Audi jogi szolgálatának főtanácsadója elmondása szerint ez még nem jelenti azt, hogy a német autósok szunyókálhatnak az autonóm RS e-tron GT volánja mögött.

Klawitter felhívja a figyelmet arra, hogy Európában az úthasználók 2030-ra még csak olyan funkciókra számíthatnak, mint például az autópályán működő robotpilóta (nagy távolságok esetén). A magántulajdonban lévő autók esetében a negyedik szintű autonóm funkcionalitást jóváhagyó szabályozás még nem létezik Európában, de legkorábban 2024-ben már lehet rá számítani.

A jogi szakértő azt is megjegyzi, hogy a nagymértékben automatizált vezetési funkciókra vonatkozó szabályokat „az egyes országok nemzeti közúti közlekedési törvényeinek határain belül még be kell vezetni”. Nyilvánvaló, hogy számos akadályt kell még leküzdeni, mielőtt az önvezető technológia széles körben elterjedt valósággá válna.

Valójában az Audi korábban már utalt arra, hogy az autonóm vezetés előtt még hosszú út áll a szabályozás terén. „Eltart egy ideig” – mondja Klawitter. „Autonóm vezetésű utasszállító járműveket fogunk látni az utakon – ami rövid távolságokon működik.” Ami alatt a nagy kapacitású taxikat érti, amelyek tényleges sofőr nélkül közlekednek.

A nagyobb európai városok már tervezik, hogy kitiltják az autókat a városközpontokból, ami azt jelenti, hogy az embereknek más típusú közlekedési eszközökkel kell közlekedniük. Klawitter gondolkodása ezt tükrözi, megjegyezve, hogy a városlakók nem csak autókat fognak használni. „Bérelt kerékpárokat, rollereket vagy az idősek akár mobil rollátorokat fognak majd használni. Így a mobilitás formái még változatosabbak lesznek.”

Ez az, ami az autonóm járművek gondolatát is kihívássá teszi, mivel a mobilitás különféle formáinak nemcsak elérhetőnek kell lenniük az emberek számára, hanem zökkenőmentesen együtt is kell működniük.

„[Ez] kulcsfontosságú lesz” – mondta. Sőt, az autonóm „ökoszisztéma” más kényelmes előnyöket is lehetővé tesz. „[Lefoglalhatunk] egy parkolóhelyet és töltőállomást, mielőtt még behajtunk a városba egy automata elektromos autóval.”

A vidéki élet azonban kicsit más lesz, Klawitter szerint a vidékiek továbbra is saját járművel közlekednek majd. De ez nem jelenti azt, hogy az autonóm technológia ne lenne előnyös az elszigeteltebb területeken. „A városokhoz hasonlóan az autonóm hajtású személyszállító eszközök kibővítik a mobilitási megoldásokat, és ezáltal jobb hozzáférést biztosítanak az infrastruktúrához, például a vásárlási lehetőségekhez.”

A legnagyobb kihívást azonban maga a technológia jelenti. Az automatizált vezetési rendszernek nemcsak gördülékenynek és hatékonynak kell lennie, hanem – ami a legfontosabb – biztonságosnak is. „Csak akkor – és ez a második kihívás – nyeri el a társadalmi elfogadottságot és a megfelelő bizalmat.” De van egy harmadik kihívás is, amelyet meg kell oldani.

Klawitter szerint a technológiát övező szabályozást harmonizálni kell, legalább európai szinten egyelőre. Ha ez nem történik meg, ezeknek a járműveknek a nemzeti határokon átnyúló használata korlátozott marad, ami számos nehézséget okoz.

Ami az európai jogi szabályozást illeti, Németország lépéselőnyben van. Klawitter megjegyzi, hogy az ország más megközelítést alkalmaz, mint a többi piacvezető, Kína és az Egyesült Államok.

„Az Egyesült Államokban az emberek kíváncsibbak a technikai újításokra, ezért több kockázatot is tolerálnak.” Lehet, hogy a Tesla Full-Self Driving Beta szoftvere rendkívül okos, de amint láttuk, olyan merész mutatványokat hajt végre,amiket a német tisztviselők nem fogadnának el.

Tehát mire számíthatunk? Klawitter szerint jelenleg a törvények lehetővé teszik, hogy a negyedik szintű autonóm járművek sofőr nélkül, de szigorú feltételek mellett működjenek. „Közforgalomban csak az előzetesen engedélyezett működési területeken közlekedhetnek.” A hangsúly továbbra is a személy- és logisztikai szállításon van.

Úgy véli, az óvatos megközelítés a legjobb. „Ez evolúciós lesz, nem forradalmi, mint az Egyesült Államokban vagy Kínában. Ez azért is lehet előny, mert az evolúciós pálya kiépítheti a technológiába vetett bizalmat, amit ügyfeleink is elvárnak tőlünk.”

Forrás: Carbuzz

https://carbuzz.com/news/audis-top-lawyer-says-dont-expect-to-sleep-in-autonomous-cars

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936