Az autógumik katasztrofálisak a környezet számára. Egy startup ezt a problémát igyekszik megoldani
Minden alkalommal, amikor egy sofőr fékez, gyorsít vagy kanyarban kanyarodik, az autógumik kicsit kopnak. A legtöbb autótulajdonos ötévente cseréli a gumiabroncsokat a szokásos kopás miatt – de ennek hatalmasak a környezeti következményei.
Évente körülbelül 6,1 millió tonna gumiabroncspor kerül a légkörbe és vizekbe. Ez az egyik leggyakoribb mikroműanyag szennyezőanyag óceánjainkban – és még olyan távoli helyeken is megtalálható, mint az Északi-sarkvidék.
Most egy londoni székhelyű startup megoldást talált arra, hogy megakadályozza a gumiszennyezést. A Tire Collective egy kerékre szerelt eszközt készített, amely elektrosztatikusan feltöltött rézlemezeken gyűjti össze az apró részecskéket.
„Évek óta annyira a kipufogócsőből származó kibocsátásra összpontosítunk, de most elkezdtünk más szennyezőforrásokat is keresni” – mondja Siobhan Anderson, a The Tire Collective tudományos igazgatója és társalapítója. „Mindannyian tudjuk, hogy a gumiabroncsok kopnak, de senki sem gondol igazán arra, hogy ez az anyag hova kerül.”
Anderson reméli, hogy a The Tire Collective szabadalmaztatott eszköze, amely 2020-ban elnyerte a James Dyson-díjat, a forrásnál fogja kezelni ezt a szennyezést.
A Tire Collective 2020-ban diákprojektként indult, míg a négy alapító mesterképzést szerzett innovációs tervezési mérnöki szakon, amelyet az Imperial College London és a Royal College of Art közösen működtet. A biológus múlttal rendelkező Anderson elmondása szerint mindig is érdeklődött a környezet és a mikroműanyagok iránt, és így bukkant rá a gumiabroncspor kevéssé ismert problémájára.
A nem kipufogógáz-kibocsátás, amely magában foglalja a gumiabroncsok, a fékek és az útfelület kopását is, a járművek összes részecske-kibocsátásának 90%-át teszi ki. Az abroncsporból származó mikroműanyagok hozzájárulnak a veszélyes PM2.5 szennyezéshez – ezek olyan apró részecskék, amelyek belélegezhetők, és légúti egészségügyi problémákat okozhatnak.
A probléma mértékének szemléltetése érdekében a csoport kiszámította, hogy egy londoni busz hatására mennyi gumipor keletkezik naponta, és azt találta, hogy ez egy grapefruit méretének felel meg.
Ezután a csapatnak ki kellett dolgoznia, hogyan akadályozza meg, hogy a gumiabroncsdarabkák az útra és a levegőbe repüljenek.
„Számos különböző módszert próbáltunk ki az összegyűjtésére, a porszívózástól a ragadós anyagok használatáig” – mondja Anderson. Azt mondja, volt egy „villanykörte pillanatuk”, amikor rájöttek, hogy a részecskéknek elektrosztatikus töltésük van.
Ugyanúgy, ahogyan egy ballon dörzsölése egy pulóveren felszedi a szöszöket, a The Tire Collective készüléke, amelyet az autó generátora hajt, egy rézlemez segítségével elektromos mezőt hoz létre, amely magához vonzza a gumiport. „Ezután le tudjuk tisztítani a lemezeket, és egy tárolódobozba helyezzük” – mondja Anderson.
A csapat épített egy prototípust az alapvető technológia bizonyítására, amelynek első közúti tesztjét tavaly végezték el a Geely Auto Group autóipari vállalattal együttműködésben, lehetővé téve a csoport számára, hogy a valós környezethez igazítsa és tökéletesítse azt – mondja Anderson.
A részecske-kibocsátás csökkentésére irányuló törekvés még fontosabbá válik, ahogy a világ áttér az elektromos járművekre.
Az Emissions Analytics kutatása azt mutatja, hogy a gumiabroncsok kopásából származó részecsketömeg-kibocsátás ezerszer nagyobb, mint a kipufogócsöveké, amelyet az elmúlt években jelentősen csökkentettek a nagy hatásfokú kipufogószűrők.
Tehát bár az elektromos járművek csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, továbbra is hozzájárulnak a nem kipufogógáz-kibocsátás növekvő problémájához – mondja Lisa Erdle, a tengerek műanyagszennyezését kutató The 5 Gyres Institute kutatási és innovációs igazgatója.
Általánosságban elmondható, hogy az elektromos járművek nehezebbek, mint az egyenértékű hagyományos autók, így „ez nem egy olyan probléma, amely elmúlik” – mondja Erdle.
Az OECD jelentése kiemeli, hogy a nehezebb elektromos autók több PM2,5-részecskét bocsátanak ki, mint a hagyományos autók, míg a könnyebb elektromos járművek valamivel kevesebbet – tehát mivel egyre több elektromos jármű érkezik az utakra, a nem kipufogógáz-kibocsátás várhatóan 52,4%-kal fog növekedni 2030-ra.
„Ha ezt a problémát nem kezelik, a gumiabroncs por felhalmozódását fogjuk tapasztalni a környezetben” – mondja Erdle, hozzátéve, hogy a gumiabroncsokban lévő mérgező vegyszerek negatív hatással vannak a vadon élő állatokra, a környezetre és az emberi egészségre.”
Bár nincs egyetlen jó megoldás, Erdle szerint egy sor intézkedés, beleértve a mérgező vegyszerek tilalmát vagy az anyagok újratervezését, segíthet. Az abroncsgyártó cégek tisztában vannak ezzel a kérdéssel, és érdeklődnek az innováció iránt, de szükségük van a fogyasztók nyomására vagy a jogszabályokra, hogy cselekvésre ösztönözzék őket – teszi hozzá.
Az autóipar fogékony volt a The Tire Collective eszközére, mondja Anderson. A tavalyi közúti tesztek után a cég be tudta mutatni az autó- és gumiabroncs-gyártóknak, hogy az eszköz „valódi és működőképes” – mondja.
„Nagy érdeklődést kaptunk a következő tesztszakasz elvégzése iránt” – mondja Anderson.
A Tire Collective jelenleg három hónapos próbaverziót folytat a Zhero-val, egy londoni székhelyű céggel, amely alacsony károsanyag-kibocsátású és fenntartható logisztikai szolgáltatásokat kínál.
„Amikor rájöttünk, hogy fejlesztés alatt áll egy olyan eszköz, amely segíthet csökkenteni és összegyűjteni ezeket a kibocsátásokat, tudtuk, hogy részesei akarunk lenni ennek a folyamatnak” – mondja Ollie King, a Zhero társalapítója, hozzátéve, hogy reméli, hogy ez javítani fogja az emberi egészséget országszerte, és idővel globálisan.
Anderson szerint a teszt segít a csapatnak több adatot gyűjteni az eszköz hatékonyságáról. A laboratóriumban a levegőben lebegő részecskék körülbelül 60%-át rögzíti, így a csapat jelenleg az elektrosztatika, az eszközök autón történő elhelyezése és a légáramlás finomhangolásának módjait vizsgálja.
A tartályokat havonta ürítik ki a garázsok szakemberei. Anderson szerint a csapat azt is vizsgálja, hogy a kis gumirészecskéket új gumiabroncsokban, cipőtalpakban vagy gumipanelekben lehetne hasznosítani.
A Tire Collective azt reméli, hogy 2024-ben bevezetheti termékét, és azt állítja, hogy erőfeszítéseit a nagy flotta járművek és szállítókocsik utólagos felszerelésére fogja összpontosítani, amelyek rendszeres karbantartási ütemtervvel rendelkeznek, megkönnyítve a technológia integrálását, tisztítását és felügyeletét, mondja Anderson.
Anderson azt reméli, hogy minden autót automatikusan felszerelnek majd egy olyan eszközzel, mint az övék, mielőtt útnak indulnak.
„Amiről itt beszélünk, az egy globális léptékű probléma. Ennek mindenkinek tudatában kell lennie, és hozzá kell járulnia a megoldás megvalósításához.”
Forrás: CNN