Az autógyártók „hamis árut” árulnak automata vezetési technológiaként egy kutatás szerint

Annak ellenére, amit bizonyos autógyártók és a marketingjük állít, önvezető autók egyelőre nem léteznek. Ehelyett vannak aktív biztonsági funkciók és fejlett vezetéstámogató rendszerek, amik valóban támogatják a vezetést, amikor lehetséges. Az AAA legutóbbi biztonsági tesztje szerint azonban sok ilyen rendszer hajlamos a meghibásodásra, és ez bizalmatlanságot kelt az amerikaiakban.

Az AAA három nagyon különböző járművel végzett tesztet, mindegyiknél annak márkaspecifikus, fejlett vezetéstámogató rendszereit használva: egy 2021-es Subaru Forestert az autógyártó Eyesight csomagjával, egy 2021-es Hyundai Santa Fe-t Highway Driving Assist-szel és egy Tesla Model 3 -at Autopilottal.

Mindegyiket a vezetés hétköznapibb feladatainak automatizálására tervezték, azzal a céllal, hogy megkönnyítsék az autópályán való haladást. Követni tudják az azonos sávban előttük haladó autót, el tudják kerülni a sávjukba átváltó autókat, fékezni tudjanak, ha az előttük haladó fékez, és tartani tudják a sebességet az előttük haladó mögött. Az AAA azonban úgy találta, hogy akár egy kis akadály bedobása is ezekbe a helyzetekbe különböző, de közös dinamikus változók hozzáadásával potenciálisan végzetes balesethez vezethet.

Az egyes rendszerek értékeléséhez az AAA tesztsorozatot végzett zárt pályán, egy habszivacs autó és egy kerékpáron lévő próbabábu segítségével.

A fékpróba során minden jármű megfelelően fékezett, amikor egy lassabban haladó habszivacs autóhoz közeledett; ez azonban csak akkor volt így, ha az ugyanabban a sávban haladt ugyanabba az irányba. Amikor a habszivacs autó csak részben volt a sávban, mindhárom autó beleütközött, a tesztautók közül csak egy lassított először drasztikusan. Az AAA nem említette, melyik autóról van szó.

Amikor az AAA átkormányozta a tesztkerékpárost a tesztjárművek előtti sávon, 15-ből ötször baleset történt. A 33 százalékos sikerarány nem hangzik túl jól.

Az AAA úgy érzi, hogy bár a fejlett vezetőtámogató rendszerek hosszú utat tettek meg, még mindig hosszú utat kell megtenniük ahhoz, hogy megbízhatóak legyenek.

„A lényeg az, hogy az AAA-tesztelés során bekövetkezett ütközések nagyon könnyen halálossá válhatnak, ha valós környezetben történnek – ahol általában működnek” – mondta Skyler McKinley, az AAA regionális közügyekért felelős igazgatója. „Két dolog lehet egyszerre igaz: a vezetőtámogató technológia sokat haladt előre a biztonság javítása terén, de még mindig túl tökéletlen ahhoz, hogy támaszkodjanak rá. Ezért olyan fontos, hogy a sofőrök megértsék járművük korlátait, és teljes mértékben a vezetésre figyeljenek, miközben a volán mögött ülnek.”

A rendszerek következetlensége miatt kevés amerikai bízik bennük. Az AAA felmérései szerint az amerikaiak 85 százaléka tart az olyan járművezetői segédeszközöktől, mint amilyenek ebben a tesztben szerepeltek.

Míg sok ügyfél értékel néhány biztonsági rendszert – például az automatikus vészfékezést, amely fékez, ha azt észleli, hogy az autó túl gyorsan közeledik valamihez –, az amerikaiak úgy tűnik, még nem állnak készen arra, hogy az autók önmagukat vezessék. Legalábbis a többségük nem.

„A fogyasztóknak folyamatosan hamis árucikkeket adnak el, ha új autótechnológiáról van szó” – mondta McKinley. „Nehéz meggyőzni az embereket a jövő technológiájáról, ha nem bíznak a jelenben, és nem bízhatnak a jelenben, amikor a jelenlegi technológia nem mindig működik biztonságosan. Az évek során tesztjeink többször is kimutatták, hogy a hibás teljesítmény nem kivétel – ez a norma.”

Annak érdekében, hogy az autógyártók elnyerjék a fogyasztók bizalmát, az AAA-nak van néhány rendszerfejlesztési javaslata. Például azt mondja, hogy az autógyártóknak több járművezetőt felügyelő rendszert kellene bevezetniük, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a sofőrök figyelnek az útra és az autó figyelmeztető jelzéseire.

Egyes autógyártók védelmében: sokuknak van ilyen biztonsági funkciója. A Mercedes-Benz, a BMW, a General Motors és néhány másik cég olyan kamerákkal és érzékelőkkel rendelkezik, amelyek gondoskodnak arról, hogy a sofőr összpontosítson, és előre nézzen, miközben a vezetőt segítő rendszerük be van kapcsolva, és figyelmezteti a vezetőt, ha mást észlel.

Az AAA azonban még ezekkel a biztonsági intézkedésekkel is arra ösztönzi a tulajdonosokat, hogy a lehető legtöbbet tanuljanak meg autóik vezetéstámogató rendszereiről. Még 2022-ben is érdemes elolvasni az autó kézikönyvét, és bemutatót kérni egy kereskedőtől, mielőtt használnánk őket.

Forrás: The Drive

https://www.thedrive.com/news/carmakers-sell-false-bill-of-goods-on-automated-driving-tech-aaa

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936