Az autók fejlett vezetéstámogató technológiái jelenleg nem felelnek meg az IIHS új biztonsági besorolásának
Az amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet (IIHS) szerint a mai új járművekben kínált egyetlen korszerű vezetéstámogató rendszer sem felelne meg a szervezet kidolgozás alatt álló biztonsági kritériumainak.
Az autóbiztosítók által finanszírozott nonprofit szervezet közölte, hogy új minősítési programja értékelni fogja azokat a biztosítékokat, amelyeket a „részlegesen automatizált” járművek alkalmaznak, hogy segítsék a járművezetőket abban, hogy az útra koncentráljanak.
Az IIHS jó, elfogadható, marginális vagy rossz minősítést ad a rendszereknek. Az IIHS szerint az első minősítéseket 2022-ben adják majd ki, bár konkrét dátumot nem közölt, mert a folyamatos ellátási lánc problémák megnehezítették a járművek tesztelésre való beszerzését.
„A részlegesen automatizált rendszerek megkönnyíthetik a hosszú utakat, de nincs bizonyíték arra, hogy biztonságosabbá tennék a vezetést” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke nyilatkozatában. „Valójában ennek az ellenkezője állhat fenn, ha a rendszerek nem rendelkeznek megfelelő biztosítékokkal.”
A „jó” minősítés megszerzéséhez a járműveknek rendelkezniük kell olyan vezetőfigyelő rendszerrel, amely biztosítja, hogy a járművezető az útra nézzen, és hogy a keze mindig a kormányon legyen, vagy mindig készen álljon annak megfogására – közölte a szervezet.
Ezeket a fejlett vezetőtámogató rendszereket fel kell szerelni olyan riasztó jelzésekkel is, amelyek erőssége fokozódik, és vészhelyzeti eljárásokkal arra az esetre, ha a vezető továbbra is figyelmen kívül hagyja a jelzést.
Az új IIHS-besorolások nem foglalkoznak a rendszerek egyéb funkcionális szempontjaival, amelyek szintén hozzájárulhatnak az ütközésekhez, például azzal, hogy kameráik vagy radar-szenzorjaik mennyire azonosítják az akadályokat.
Az autógyártók egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszereket kínálnak egy sor „részlegesen automatizált” funkcióval. A legelterjedtebb egy olyan funkció, amely az adaptív sebességtartó automatikát – amely fenntartja a vezető által választott sebességet, és automatikusan lassít, hogy fenntartsa a kiválasztott követési távolságot – kombinálja a sávtartással, amely folyamatosan igazítja a kormányzást, hogy segítse a vezetőt a sáv közepén tartani a járművet. Egyre gyakoribb az automata sávváltás is – jegyezte meg az IIHS.
Az IIHS automatizált vezetési rendszerek minősítésére irányuló lépése a szabályozási és fogyasztói érdekképviseleti trendet követi, hogy kordában tartsa az autógyártókat. A Consumer Reports bejelentette, hogy megkezdi a megfelelő vezető-figyelő rendszerrel rendelkező, részben automatizált vezetési rendszerek értékelését. A CR az IIHS biztonsági besorolásait is figyelembe veszi, amint azok elérhetővé válnak.
A Consumer Reports szerint a 2022-es „legjobb választásnak” minősített autók listája, amelyet február 17-én tesznek közzé, a járművezető-felügyeleti rendszerek értékelését is tartalmazza majd. A CR két ponttal növeli a jármű összpontszámát, ha olyan rendszerrel rendelkezik, amely a modell aktív vezetéstámogató csomagjának részeként támogatja a biztonságos vezetést.
CR szerint csak a Ford BlueCruise és a GM Super Cruise rendszerei kapják meg ezeket a plusz pontokat.
A CR azt mondta, hogy 2024-től kezdve két pontot levon az összpontszámból, ha az új jármű nem rendelkezik megfelelő vezető ellenőrző rendszerrel. Ez a 2026-os modellektől kezdve négy pontos veszteségre nő majd.
Az IIHS megjegyezte, hogy bár a legtöbb részleges automatizálási rendszer rendelkezik bizonyos biztosítékokkal, azonban egyik sem felel meg a szervezet összes kritériumának. Ez oda vezethet, hogy a járművezetők szándékosan vagy akaratlanul nem biztonságosan működtetik ezeket a rendszereket.
„Ahogyan ezek a rendszerek működnek, az azt a benyomást kelti az emberekben, hogy többre képesek, mint valójában” – mondta Alexandra Mueller, az IIHS kutatója, az új minősítési program éllovasa.
„De még ha a járművezetők megértik is a részleges automatizálás korlátait, akkor is elkalandozhat a figyelmük. Emberként nehezebb ébernek maradnunk, amikor egy probléma bekövetkezésére figyelünk és várunk, mint amikor magunk hajtjuk végre a vezetési feladatot.”
A fogyasztók számára még nem állnak rendelkezésre úgynevezett önvezető autók, de ez nem akadályozta meg az autógyártókat abban, hogy rendszereiket zavart okozó vagy a rendszer képességeit túlértékelő márkajelzéssel lássák el.
A Teslát széles körben kritizálták a járműveiben alapfelszereltségként szereplő Autopilot fejlett vezetőtámogató rendszer, valamint a továbbfejlesztett FSD (teljes önvezető) béta szoftvercsomag reklámozási módjáért. De más autógyártók is többnek állítják be rendszereik képességeit a marketingkampányokban, mint amire azok valóban képesek.
Forrás: Tech Crunch